S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupalta tuki kulttuuriperintö- ja museotyöhön

Helsingissä Kaapelitehtaalla toimiva Hotelli- ja ravintolamuseo kehittää parhaillaan toimintaansa kohti ainutlaatuista ruoka- ja juomakulttuurin foorumia. Uudistettu museo uusine palveluineen avattiin yleisölle lokakuussa 2021, museon 50-vuotisjuhlavuoden huipennukseksi. Parhaillaan museo on ehdolla Vuoden museoksi.
”Lämpimät onnittelumme 50-vuotiaalle Hotelli- ja ravintolamuseolle! On hienoa, että ihmisiä niin arjessa kuin juhlassakin koskettavalla toimialallamme on oma museo. Ravintolat ja hotellit ovat osa suomalaista ruoka- ja juomakulttuuria, jonka historiaa ja kulttuuriperintöä on syytä vaalia. Myös S-ravintoloihin ympäri Suomen kuuluu ainutlaatuisia klassikkoravintoloita, kuten Salve ja Kappeli Helsingissä, Tulisuudelma Vantaalla, Takatasku Joensuussa ja El Toro Lahdessa. Kaikkien tuntema ravintolaketjumme Rosso toi pitsat kaikkien tietoisuuteen jo 44 vuotta sitten. Myös hotelli- ja ravintola-alan nykypäivässä ja tulevaisuudessa museolle riittää tallennettavaa. Suomalainen ravintolatarjonta on monipuolinen ja kansainvälinen. Juomakulttuurimme on eurooppalaistunut ja ravintolaan tullaan nykyisin erityisesti nauttimaan hyvästä ruuasta sekä palvelusta”, toteaa SOK:n ravitsemiskaupan kentän ohjauksesta vastaava johtaja Juha Lindholm.
Hotelli- ja ravintolamuseon työkenttä kattaa koko Suomen, vaikka museo toimii fyysisesti Helsingissä. ”Olemme iloisia siitä, että olemme saaneet tukijaksemme valtakunnallisesti toimivan S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan, ja että museon työtä lähtivät tukemaan myös alueosuuskaupat ympäri Suomen. Se on osoitus siitä, että työllämme on merkitystä valtakunnallisesti”, iloitsee museonjohtaja Anni Pelkonen. ”Juhlarahastoon tehtyjen lahjoitusten avulla rahoitamme sellaisia suuria investointeja, joihin museon normaali toimintarahoitus ei riitä. Esimerkiksi tänä vuonna hankimme uuden järjestelmän museon kokoelmien hallintaan. Sen avulla lisäämme kokoelmiin tallennetun ja tallennettavan tiedon saavutettavuutta ja käyttöä”, Pelkonen lisää.
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemistoimiala on kasvava ja kehittyvä toimiala. S-ryhmällä on 45 Sokos Hotellia Suomessa ja Tallinnassa sekä kahdeksan Radisson Blu -hotellia Suomessa. Valtakunnallisten ravintolaketjujen, kuten Rosso, Amarillo ja Coffee House lisäksi S-ryhmään kuuluu suuri joukko uniikkiravintoloita sekä franchising-toimintamallilla operoitavat ravintolaketjut Hesburger ja Fafa´s. Raflaamo.fi kokoaa kaikki lähes 500 ravintolaa saman katon alle. SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus vastaa Sokos Hotels -ketjun ja S-ryhmän ketjuravintoloiden kehityksestä ja ohjauksesta Suomessa ja lähialueilla. Lisätietoa: www.sokoshotels.fi ja www.raflaamo.fi
Hotelli- ja ravintolamuseo on ruoka- ja juomakulttuurin ja majoitus- ja ravitsemisalan erikoismuseo, jonka toiminta käynnistyi vuonna 1971 Hotelli- ja ravintolaopistosäätiön aloitteesta Hotelli- ja ravintolaopiston tiloissa Haagassa. Kaapelitehtaalle museo muutti vuonna 1993. Nykyisin museota ylläpitää Hotelli- ja ravintolamuseosäätiö – Stiftelsen för Hotell- och restaurangmuseet sr. Museon toiminnan tueksi säätiö on perustanut 50-vuotisjuhlarahaston. Lisätietoa: www.hotellijaravintolamuseo.fi/juhlavuosi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Lindholm, johtaja, ravitsemiskaupan kentän ohjaus
SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus
juha.lindholm@sok.fi, +358 10 768 2849
Anni Pelkonen, museonjohtaja
Hotelli- ja ravintolamuseo
anni.pelkonen@hotellijaravintolamuseo.fi, +358 44 747 4107
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme