S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – koronasta kärsineet liiketoiminnot palautumassa

S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli lähes 2 927 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edellisvuoteen verrattuna 7,1 prosenttia. Marketkaupan vire jatkui vahvana, ja päivittäistavarakaupan kasvu Suomessa oli edelleen markkinaa parempaa. Liikennekaupassa alkuvuoden myynti ylitti koronaa edeltävän tason. Myös muilla toimialoilla myynti kääntyi selvään kasvuun koronarajoitusten poistuttua.

Kuva: Sami Heiskanen

Marketkaupan myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 1,5 prosenttia edelliseen vuoteen nähden. Nousujohteinen kehitys jatkui, vaikka koronarajoitusten purkamisen myötä kasvuvauhti odotetusti tasaantui korona-ajan ennätyksellisestä tahdista. Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan.

– Marketkauppa jatkoi vakaalla kasvu-uralla, ja myynnin kehitys on palaamassa koronan jälkeen lähemmäs normaalia. Ensimmäisen kvartaalin kehitykseen vaikuttaa aina myös pääsiäisen ajankohta. Vuosi sitten suuri osa pääsiäisen myynneistä kohdistui maaliskuulle. S-ryhmän päivittäistavarakaupan alkuvuosi oli hyvä, ja sen kehitys oli edelleen markkinaa parempaa. Kivijalkamyymälöidemme ohella kasvu ruoan verkkokaupassa on jatkunut vahvana, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.

Suomen päivittäistavaramarkkina kehittyi maltillisesti alkuvuonna 2022. S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi markkinaa voimakkaammin, kun alan kokonaismyynti kasvoi tammi–maaliskuussa 1,0 prosenttia.

S-ryhmän liikennekauppa ylsi alkuvuonna lähes 30 prosentin kasvuun edellisvuoteen verrattuna, ja myynti ylitti myös koronaa edeltävän vuoden 2019 tason. Tieliikennemäärät ja liikenneasemien palveluiden kysyntä lisääntyivät kvartaalin jälkipuoliskolla. Talvilomasesongin käynnistyminen ja koronarajoitusten purkaminen vauhdittivat erityisesti ABC-ravintoloiden myynnin kehitystä. Polttonesteiden myynnin kehitystä siivitti osaltaan maailmanmarkkinahintojen nousu.

– Liikennekaupassa näkymä kesäkauteen on positiivinen haastavista globaaleista olosuhteista huolimatta. Maan hallituksen päätös polttoaineen jakeluvelvoitteen väliaikaisesta alentamisesta vastaa tilanteeseen erinomaisesti. Se hillitsee kuluttajien liikkumisen kustannusten nousua ja tukee osaltaan ostovoimaa. Sillä on hillitsevä vaikutus myös yritysten kuljetuskustannusten nousupaineeseen, Hannu Krook painottaa.

Palautuminen korona-ajasta käynnistyi lupaavasti muillakin liiketoiminta-alueilla. Koronarajoitusten hellittämisen myötä ravintoloiden ja hotellien myynti elpyi nopeasti. Myynti kasvoi yli 60 prosenttia edellisvuodesta, vaikka koronaa edeltävästä tasosta jäätiin vielä selvästi. Tavaratalo- ja erikoiskaupan myynti harppasi puolestaan lähes 20 prosenttia edellisvuodesta.

– Ensimmäinen kvartaali antoi meille hyvän startin vuoteen. Tulevaan kehitykseen liittyy nykytilanteessa monia epävarmuustekijöitä. Oleellista on, miten kuluttajien ostovoima kehittyy ja miten kuluttajat toimivat. Kustannusten nousu huolettaa monia. Hintakilpailukyvystä huolehtiminen asiakasomistajiemme eduksi on osuuskaupan perustehtävä ja vahvuus, jonka merkitys tässä tilanteessa korostuu, Hannu Krook toteaa.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2022
(vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit)

Liiketoiminta-alue Myynti (milj. €) Muutos tilanteeseen
1–3/2021
Muutos tilanteeseen
1–3/2019
Marketkauppa*  2 164,6  +1,5  +14,3
Liikennekauppa**  465,0  +29,8  +22,1
Matkailu- ja ravitsemiskauppa*  113,7  +61,1  -40,0
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa  50,1 +19,6   -26,0
Muut  133,1  +2,0  +10,4
S-ryhmä yhteensä  2 926,5  +7,1  +10,4

*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä. SOK luopuu liiketoiminnoistaan Venäjällä, ja toimintojen alasajo on aloitettu.
Marketkauppa sisältää rautakaupan.
** Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

Lisätietoja:

Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi

Kuva: Sami Heiskanen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittäminen vahvistivat S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuuden kasvua19.5.2022 09:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän investoinnit myymäläverkostoon ja verkkokauppaan jatkuivat vahvoina, mikä näkyi markkinaosuuden kasvuna ja asiakastyytyväisyyden paranemisena. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,2 prosenttia vuonna 2021. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 46,1 prosenttia (+0,1 %-yks.). S-ryhmä on selkeästi Suomen suurin päivittäistavarakaupan toimija ja sekä Prisma että S-market vahvistivat asemiaan Suomen suurimpina päivittäistavarakaupan ketjuina. Myös S-ryhmän pienmyymälöissä nähtiin hyvää myynninkasvua. Ruoan verkkokauppaa tarjoavien myymälöiden määrä kasvoi viime vuonna lähes sadalla myymälällä.

Korona-aika koetellut ihmisten jaksamista: "Takana on kaksi kuormittavaa vuotta. S-ryhmässä halutaan puhua avoimesti mielen hyvinvoinnista."18.5.2022 07:50:00 EEST | Tiedote

Mielenterveyden oireet ovat tunnistettu haaste suomalaiselle työelämälle. S-ryhmässä on edistetty mielen hyvinvointia pitkäjänteisesti, ja mielialahäiriöistä ja masennuksesta johtuvat sairauspoissaolot saatiin kääntymään laskuun vuonna 2019. Korona-aikana ahdistuneisuus ja työuupumus on lisääntynyt Suomessa, ja mielenterveyden haasteista johtuvat poissaolot kasvoivat vuonna 2021 myös S-ryhmässä. Osuuskauppa HOK-Elannolla on päätetty tarttua erityisesti luottamuksen kulttuurin vahvistamiseen ja nuorten mielen hyvinvointiin: ”Kampanjasta tai yhden vuoden kehitysalueesta ei ole kyse. Mielenterveydestä on tullut koko Suomen yhteinen asia ja pysyvä painopiste.”

Sibeliuksen musiikki soi Ukko-Kolin huipulla 17. kesäkuuta4.5.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kolin huipulla koetaan ainutlaatuisia hetkiä, kun sellisti Jussi Makkonen ja pianisti Nazig Azezian esittävät Sibeliuksen sävelmiä Break Sokos Hotel Kolin katolta käsin 17.6.2022. Tapahtumassa kansallismusiikki ja kansallismaisema yhdistyvät kesäisessä illassa, taustanaan Suomen tunnetuin maisema. Musiikkiesityksestä nautitaan hotelli Kolin maisemaravintolassa tai Luontokeskus Ukossa hyvän ruoan äärellä. Kansainvälisesti arvostetut taiteilijat Makkonen ja Azezian ovat tunnettuja Sibelius-asiantuntemuksestaan.