S-ryhmän myyntidata paljastaa: tämän tuoteryhmän myynteihin juhannuksen säällä ei ole vaikutusta

”Myyntidatastamme käy ilmi, että lämpimän juhannusviikon myynneissä korostuvat hellekeliin helpotusta tuovien jäätelöiden lisäksi erilaiset juomat – niin alkoholittomat virvoitusjuomat ja vedet kuin alkoholillisetkin juomat”, kertoo myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.
Lämpimänä juhannuksena ostetaan myyntidatan mukaan suhteessa enemmän myös hyönteiskarkotteita, kylmälaukkuja ja -varaajia, ulkopelejä sekä uimaleluja ja -asuja. Kylmänä juhannuksena Prisman hyllystä poimitaan ruokaostosten ohella ostoskärryyn kumisaappaat ja sadevaatteet mökkireissun varalle.
S-ryhmän myyntidatan perusteella on kuitenkin olemassa tuoteryhmä, jonka myyntiin juhannusviikon lämpötilalla ei juuri ole vaikutusta. Grillattavia ruokia, kuten makkaroita, herkkusieniä ja maisseja, sekä grillihiiliä ja -brikettejä ostetaan juhannuksena tasaisesti säästä riippumatta.
”Tämän perusteella voikin todeta, että grillaus kuuluu suomalaisten juhannuksen viettoon niin olennaisena osana, että siitä ei luovuta, vaikka sää olisi kuinka kolea”, Oksa pohtii.
Tämän kesän grillaustrendeihin lukeutuvat esimerkiksi katuruoat kuten smash burgerit, rohkeasti maustetut grilliruoat, hidas grillaaminen sekä grillattujen hedelmien ja vihannesten nousu aterian keskiöön.
S-ryhmän kaupat palvelevat laajoin aukioloajoin juhannuksen alla – verkkokaupassa kannattaa olla ajoissa liikkeellä
Juhannusviikon suosituin kauppapäivä S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) on perinteisesti juhannusaattoa edeltävä torstai. Jos isoimmat ruuhkat haluaa välttää, kannattaa ostoksille suunnata jo alkuviikosta tai vuorokauden hiljaisempina tunteina, eli varhain aamulla, myöhään illalla tai yöllä.
”Juhannuksen alla noin sata S-ryhmän ruokakauppaa on auki kellon ympäri. Mökkipaikkakunnista esimerkiksi Hurissalon, Nauvon sekä Taivassalon Salet palvelevat juhannusviikolla ympäri vuorokauden. Lähes koko verkostomme, eli yhteensä yli tuhat myymälää on auki läpi juhannuksen, vain yksittäisiä myymälöitä on kiinni”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Juhannusviikolla ympäri vuorokauden auki olevia Prismoja löytyy ainakin pääkaupunkiseudulta, Turusta, Tampereelta, Halikosta, Kaarinasta, Jyväskylästä, Keravalta, Lappeenrannasta, Lohjalta, Mikkelistä, Nummelasta, Pirkkalasta ja Raisiosta.
Juhannusruoat voi tilata useilla paikkakunnilla myös verkkokaupan kautta. Oma toimitusaika kannattaa kuitenkin varata pikaisesti, sillä vaikka ruoan verkkokaupan kapasiteettia nostetaan pyhien alla, myös kysyntää on juhannusviikolla runsaasti. Tilauksen sisältöä voi tarvittaessa muokata lähempänä toimitushetkeä, jos juhannuksen ruokasuunnitelmat eivät ole vielä tässä vaiheessa täysin selvillä.
S-ryhmän ruoan verkkokaupassa on mukana jo yli 250 myymälää eri puolilta Suomea, ja s-kaupat.fi:stä tai S-kaupat-mobiilisovelluksesta voi helposti tarkistaa, tarjoaako mökkipaikkakunnalla sijaitseva tai matkan varrelle osuva myymälä verkkokaupan palvelua. Lisäksi kannattaa tarkistaa eri ketjujen myymälät – jos esimerkiksi Prismasta toimitusajat olisivat jo varattu loppuun, saattaa S-marketista vielä löytyä vapaita aikoja.
Oman juhannuskaupan aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta https://www.s-kanava.fi/asiakasomistajuus/toimipaikat/. Ruoan verkkokaupan palvelua tarjoavat myymälät sekä vapaat toimitusajat löytyvät osoitteesta https://www.s-kaupat.fi/ sekä S-kaupat-mobiilisovelluksesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Oksa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 7680699
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 7680665
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme


