S-ryhmän myyntidata paljastaa: tämän tuoteryhmän myynteihin juhannuksen säällä ei ole vaikutusta

”Myyntidatastamme käy ilmi, että lämpimän juhannusviikon myynneissä korostuvat hellekeliin helpotusta tuovien jäätelöiden lisäksi erilaiset juomat – niin alkoholittomat virvoitusjuomat ja vedet kuin alkoholillisetkin juomat”, kertoo myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.
Lämpimänä juhannuksena ostetaan myyntidatan mukaan suhteessa enemmän myös hyönteiskarkotteita, kylmälaukkuja ja -varaajia, ulkopelejä sekä uimaleluja ja -asuja. Kylmänä juhannuksena Prisman hyllystä poimitaan ruokaostosten ohella ostoskärryyn kumisaappaat ja sadevaatteet mökkireissun varalle.
S-ryhmän myyntidatan perusteella on kuitenkin olemassa tuoteryhmä, jonka myyntiin juhannusviikon lämpötilalla ei juuri ole vaikutusta. Grillattavia ruokia, kuten makkaroita, herkkusieniä ja maisseja, sekä grillihiiliä ja -brikettejä ostetaan juhannuksena tasaisesti säästä riippumatta.
”Tämän perusteella voikin todeta, että grillaus kuuluu suomalaisten juhannuksen viettoon niin olennaisena osana, että siitä ei luovuta, vaikka sää olisi kuinka kolea”, Oksa pohtii.
Tämän kesän grillaustrendeihin lukeutuvat esimerkiksi katuruoat kuten smash burgerit, rohkeasti maustetut grilliruoat, hidas grillaaminen sekä grillattujen hedelmien ja vihannesten nousu aterian keskiöön.
S-ryhmän kaupat palvelevat laajoin aukioloajoin juhannuksen alla – verkkokaupassa kannattaa olla ajoissa liikkeellä
Juhannusviikon suosituin kauppapäivä S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) on perinteisesti juhannusaattoa edeltävä torstai. Jos isoimmat ruuhkat haluaa välttää, kannattaa ostoksille suunnata jo alkuviikosta tai vuorokauden hiljaisempina tunteina, eli varhain aamulla, myöhään illalla tai yöllä.
”Juhannuksen alla noin sata S-ryhmän ruokakauppaa on auki kellon ympäri. Mökkipaikkakunnista esimerkiksi Hurissalon, Nauvon sekä Taivassalon Salet palvelevat juhannusviikolla ympäri vuorokauden. Lähes koko verkostomme, eli yhteensä yli tuhat myymälää on auki läpi juhannuksen, vain yksittäisiä myymälöitä on kiinni”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Juhannusviikolla ympäri vuorokauden auki olevia Prismoja löytyy ainakin pääkaupunkiseudulta, Turusta, Tampereelta, Halikosta, Kaarinasta, Jyväskylästä, Keravalta, Lappeenrannasta, Lohjalta, Mikkelistä, Nummelasta, Pirkkalasta ja Raisiosta.
Juhannusruoat voi tilata useilla paikkakunnilla myös verkkokaupan kautta. Oma toimitusaika kannattaa kuitenkin varata pikaisesti, sillä vaikka ruoan verkkokaupan kapasiteettia nostetaan pyhien alla, myös kysyntää on juhannusviikolla runsaasti. Tilauksen sisältöä voi tarvittaessa muokata lähempänä toimitushetkeä, jos juhannuksen ruokasuunnitelmat eivät ole vielä tässä vaiheessa täysin selvillä.
S-ryhmän ruoan verkkokaupassa on mukana jo yli 250 myymälää eri puolilta Suomea, ja s-kaupat.fi:stä tai S-kaupat-mobiilisovelluksesta voi helposti tarkistaa, tarjoaako mökkipaikkakunnalla sijaitseva tai matkan varrelle osuva myymälä verkkokaupan palvelua. Lisäksi kannattaa tarkistaa eri ketjujen myymälät – jos esimerkiksi Prismasta toimitusajat olisivat jo varattu loppuun, saattaa S-marketista vielä löytyä vapaita aikoja.
Oman juhannuskaupan aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta https://www.s-kanava.fi/asiakasomistajuus/toimipaikat/. Ruoan verkkokaupan palvelua tarjoavat myymälät sekä vapaat toimitusajat löytyvät osoitteesta https://www.s-kaupat.fi/ sekä S-kaupat-mobiilisovelluksesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Oksa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 7680699
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 7680665
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme