S-ryhmän myyntidata paljastaa: tämän tuoteryhmän myynteihin juhannuksen säällä ei ole vaikutusta

Moni juhannukseen valmistautuva suomalainen jännittää parhaillaan sääennusteiden äärellä: saadaanko keskikesän juhlaa viettää lämpimässä ja aurinkoisessa säässä, vai pitääkö mökille pakata mukaan villapaidat ja kumisaappaat? Tätä pohditaan myös S-ryhmän marketkaupassa, sillä säällä on huomattava vaikutus siihen, mille tuotteille juhannuskaupassa on kysyntää. S-ryhmän ruokakaupat palvelevat juhannuksen alla laajoin aukioloajoin, ja myös ruoan verkkokaupassa kapasiteettia nostetaan.

”Myyntidatastamme käy ilmi, että lämpimän juhannusviikon myynneissä korostuvat hellekeliin helpotusta tuovien jäätelöiden lisäksi erilaiset juomat – niin alkoholittomat virvoitusjuomat ja vedet kuin alkoholillisetkin juomat”, kertoo myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.

Lämpimänä juhannuksena ostetaan myyntidatan mukaan suhteessa enemmän myös hyönteiskarkotteita, kylmälaukkuja ja -varaajia, ulkopelejä sekä uimaleluja ja -asuja. Kylmänä juhannuksena Prisman hyllystä poimitaan ruokaostosten ohella ostoskärryyn kumisaappaat ja sadevaatteet mökkireissun varalle.

S-ryhmän myyntidatan perusteella on kuitenkin olemassa tuoteryhmä, jonka myyntiin juhannusviikon lämpötilalla ei juuri ole vaikutusta. Grillattavia ruokia, kuten makkaroita, herkkusieniä ja maisseja, sekä grillihiiliä ja -brikettejä ostetaan juhannuksena tasaisesti säästä riippumatta.

”Tämän perusteella voikin todeta, että grillaus kuuluu suomalaisten juhannuksen viettoon niin olennaisena osana, että siitä ei luovuta, vaikka sää olisi kuinka kolea”, Oksa pohtii.

Tämän kesän grillaustrendeihin lukeutuvat esimerkiksi katuruoat kuten smash burgerit, rohkeasti maustetut grilliruoat, hidas grillaaminen sekä grillattujen hedelmien ja vihannesten nousu aterian keskiöön.

S-ryhmän kaupat palvelevat laajoin aukioloajoin juhannuksen alla – verkkokaupassa kannattaa olla ajoissa liikkeellä

Juhannusviikon suosituin kauppapäivä S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) on perinteisesti juhannusaattoa edeltävä torstai. Jos isoimmat ruuhkat haluaa välttää, kannattaa ostoksille suunnata jo alkuviikosta tai vuorokauden hiljaisempina tunteina, eli varhain aamulla, myöhään illalla tai yöllä.

”Juhannuksen alla noin sata S-ryhmän ruokakauppaa on auki kellon ympäri. Mökkipaikkakunnista esimerkiksi Hurissalon, Nauvon sekä Taivassalon Salet palvelevat juhannusviikolla ympäri vuorokauden. Lähes koko verkostomme, eli yhteensä yli tuhat myymälää on auki läpi juhannuksen, vain yksittäisiä myymälöitä on kiinni”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Juhannusviikolla ympäri vuorokauden auki olevia Prismoja löytyy ainakin pääkaupunkiseudulta, Turusta, Tampereelta, Halikosta, Kaarinasta, Jyväskylästä, Keravalta, Lappeenrannasta, Lohjalta, Mikkelistä, Nummelasta, Pirkkalasta ja Raisiosta.

Juhannusruoat voi tilata useilla paikkakunnilla myös verkkokaupan kautta. Oma toimitusaika kannattaa kuitenkin varata pikaisesti, sillä vaikka ruoan verkkokaupan kapasiteettia nostetaan pyhien alla, myös kysyntää on juhannusviikolla runsaasti. Tilauksen sisältöä voi tarvittaessa muokata lähempänä toimitushetkeä, jos juhannuksen ruokasuunnitelmat eivät ole vielä tässä vaiheessa täysin selvillä.

S-ryhmän ruoan verkkokaupassa on mukana jo yli 250 myymälää eri puolilta Suomea, ja s-kaupat.fi:stä tai S-kaupat-mobiilisovelluksesta voi helposti tarkistaa, tarjoaako mökkipaikkakunnalla sijaitseva tai matkan varrelle osuva myymälä verkkokaupan palvelua. Lisäksi kannattaa tarkistaa eri ketjujen myymälät – jos esimerkiksi Prismasta toimitusajat olisivat jo varattu loppuun, saattaa S-marketista vielä löytyä vapaita aikoja.

Oman juhannuskaupan aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta https://www.s-kanava.fi/asiakasomistajuus/toimipaikat/. Ruoan verkkokaupan palvelua tarjoavat myymälät sekä vapaat toimitusajat löytyvät osoitteesta https://www.s-kaupat.fi/ sekä S-kaupat-mobiilisovelluksesta.

Antti Oksa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 7680699

Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 7680665

Lämpimän juhannuksen vaikutus kaupan myynteihin (lähde: S-ryhmän päivittäistavarakaupan ostodata)

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Tutkijat perehtyivät S-ryhmän ostodataan: pienituloiset ostavat ilmastoystävällisemmin17.6.2022 08:05:00 EEST | Tiedote

Punaisen lihan suosio suomalaisten lautasilla on yhä vankka. Kotitalouden tulot ja ruoan hinta eivät silti ole esteitä kestävämpien ruokavalintojen tekemiselle. Tiedot käyvät ilmi Helsingin ja Tampereen yliopistojen kansainvälisestikin uraauurtavasta LoCard-tutkimuksesta, jossa seurattiin S-ryhmän asiakasomistajien ostotietoja kahden vuoden ajan. Muutos proteiininlähteissä on kiihtynyt entisestään aineiston keräämisen jälkeen.