S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui tiukassa taloustilanteessa vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja kasvattamaan markkinaosuuttaan

Päivittäistavarakaupalle vuosi 2022 oli jo kolmas poikkeuksellinen vuosi. Tammi-maaliskuussa elettiin vielä pandemia-aikaa rajoituksineen, kun taas loppukeväästä kuluttajakäyttäytymistä muuttivat rajoituksista luopuminen, asiakkaiden palaaminen ravintoloihin ja matkustuksen elpyminen. Toisaalta helmikuussa Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja sitä seurannut hintojen ja kustannusten nopea nousu muuttivat toimintaympäristön myös S-ryhmän osalta.
S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui kuitenkin vastaamaan haasteisiin hyvin ja kantamaan vastuuta poikkeustilanteessa. Myynti kasvoi 5,7 prosenttia edellisvuodesta, ja asiakasmäärä lisääntyi. Kasvua veti vahvimmin Prisma, jonka myynti kasvoi peräti 7,6 prosenttia.
- S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi vuonna 2022 joka kuukausi Suomen muuta markkinaa nopeammin. Ruoan hinta nousi vuoden edetessä keskiöön niin asiakkaiden arjessa kuin julkisessa keskustelussakin. Taloustilanteen tiukentuessa pidimme kiinni edullisesta ostoskorista. Väistämättömät hinnannousut pyrittiin pitämään mahdollisimman kohtuullisina kuluttajille ja tätä olemme jatkaneet tänä vuonna muun muassa laskemalla 400 Xtra-tuotteen hintaa, painottaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
S-ryhmän päivittäistavarakauppa jatkaa investointeja myymälöiden ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Ruoan verkkokauppaa kehitetään edelleen asiakkaiden toiveiden mukaisesti. S-kaupat.fi:n asema markkinajohtajana vahvistui viime vuonna ja jo yli 250 S-ryhmän myymälää tarjoaa ruoan verkkokaupan palveluita Kemistä Helsinkiin. Syksyllä HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa kertoivat avaavansa automaatioavusteiset ruokaostosten keräilykeskukset vuonna 2024. Kerää ja skannaa -palvelu oli vuonna 2022 käytössä 31 Prismassa. Vuonna 2023 palvelu laajenee 27 uuteen Prismaan.
- Ruoan hinnan korostuessa huomaamme asiakkaiden suosivan suuria myymälöitä ja Prisma-ketju on ollut nyt erityisesti asiakkaiden suosiossa. Muutama vuosi sitten toteutettu S-marketin konseptiuudistus on selkeästi ollut asiakkaille mieleinen ja näkyy asiakasmäärien, myynnin ja asiakastyytyväisyyden kasvuna. Sale-ketjun myymäläuudistukset etenivät ripeästi vuonna 2022 ja jatkuvat tänä vuonna. Sale-uudistukset on otettu positiivisesti vastaan ja ne ovat osaltaan investointeja tulevaisuuteen, kertoo Päällysaho.
Prismoja uudistettiin vuonna 2022 seitsemän, ja uusia Prismoja avattiin Suomeen kolme: Vaasan Liisanlehto, Sastamala ja Espoon Lippulaiva. Virossa avattiin kolme uutta Prismaa ja neljässä tehtiin iso uudistus. Virossa on nyt kaikkiaan 14 Prismaa.
S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme