S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on julkaistu: ”Toimintaympäristön turbulenssista huolimatta on tärkeää katsoa pidemmälle”

Huoltovarmuus, huoli toimeentulosta ja energiakriisi leimasivat poikkeuksellista vuotta 2022. Samalla S-ryhmä jatkoi vastuullisuusohjelmansa pitkän aikavälin tavoitteiden edistämistä. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on nyt julkaistu.
S-ryhmän tuore vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 löytyy s-ryhma.fi:stä.

”Myös viime vuonna valokeilassa oli kyky reagoida akuutteihin kriiseihin. Toimintaympäristön turbulenssista huolimatta on tärkeää katsoa myös pitkälle ja jatkaa pitkäjänteistä vastuullisuustyötämme. Haastavat ajat korostavat osuuskaupan perustehtävää ja vakautta. Pidimme kiinni hintalupauksestamme asiakasomistajillemme. Viime vuosi osoitti myös omaan puhtaaseen energiantuotantoon investoimisen arvon”, summaa pääjohtaja Hannu Krook viime vuotta.

”Tavoitteenamme on olla vastuullisuuden edelläkävijä. Tästä strategisesta tavoitteesta kiinnipitäminen tulee olemaan yhä haasteellisempaa kestävään kehitykseen liittyvän sääntelyn kasvaessa. Yhteistyö arvoketjussa ja vastuullisuusdatan merkitys korostuvat entisestään. Erityiset kiitokset kuuluvat kumppaneillemme ja kaikille ässäläisille, jotka toteuttavat vastuullisuustyötä joka päivä arjessaan”, sanoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.

Ennätysmäärä rahallisia etuja asiakasomistajille
Haastavat ajat korostivat osuuskaupan arvopohjaa. Asiakasomistajille palautettiin ennätykselliset lähes puoli miljardia euroa Bonuksina ja muina rahallisina etuina. Väistämättömät hinnannousut pidettiin mahdollisimman kohtuullisina kuluttajille.

Poikkeukselliset ajat vaativat poikkeustoimia myös kotimaisen ruokaketjun ja huoltovarmuuden eteen. Ruokaketjuun välittyi S-ryhmän kautta viime vuonna yli puoli miljardia euroa lisää rahaa sen jälkeen, kun keväällä avattiin ylimääräiset hintaneuvottelut.

Energiakriisi nosti pitkäjänteisen ilmastotyön valokeilaan
S-ryhmän suhteellinen energiankulutus Suomessa on vähentynyt yli 40 prosenttia vuodesta 2010 muun muassa kylmälaitosten uudistamisen, led-valaisimiin siirtymisen ja lämpöpumppujen asennusten myötä. Valtakunnallisten energiansäästötalkoiden myötä otettiin käyttöön lisätoimia: toimipaikkojen lämpötilaa laskettiin astetta alemmas ja sähkön käytössä joustettiin huippukulutushetkinä. Satsaukset omaan uusiutuvaan energiaan jatkuivat. Kaupparyhmä julkisti uusimman tuulipuistohankkeen, jota rakennetaan parhaillaan Eurajoen Luvialla.

Luontojalanjäljen laskentamalli viitoittaa tietä koko yrityskentälle
S-ryhmän luontojalanjälkeä eli toimintojen haittoja luonnon monimuotoisuudelle selvitettiin Jyväskylän yliopiston resurssiviisausyhteisö JYU.Wisdomin tutkimushankkeessa. Laskentamalli julkaistaan keväällä 2023. S-ryhmä on mukana myös tiedepohjaisten luontotavoitteiden (SBTN) pilotointiohjelmassa. Vuosi 2022 huipentui YK:n COP15-luontokokoukseen Montrealissa, missä päätettiin uusista kansainvälisistä tavoitteista luontokadon torjumiseen. Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa osallistui kokoukseen osana Suomen valtuuskuntaa.

Kesätöitä noin 15 000 nuorelle
S-ryhmä on yksi suurimmista nuorten työllistäjistä Suomessa. Vuoden 2022 kesällä noin 15 000 nuorta sai tärkeitä ensimmäisiä työelämäkokemuksia ässäduunissa myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa, liikennemyymälöissä ja logistiikkakeskuksessa.

Selvitys perheystävällisyyden ja lapsen oikeuksien toteutumisesta tekstiilituotannossa
S-ryhmä, Pelastakaa Lapset ja Workahead selvittivät naisten ja lasten oikeuksiin liittyviä kysymyksiä sekä perheystävällisyyden toteutumista työpaikoilla tekstiilien valmistuksessa Bangladeshissa. Selvityksen tulokset ja suositukset julkaistaan keväällä 2023 avoimesti, jotta ne hyödyttäisivät myös muita alan toimijoita.

Poimintoja S-ryhmän vuodesta 2022

• 84 eri kansallisuutta ja noin 40 000 työntekijää
  • Noin 15 000 nuorta työskenteli ässäduunissa myymälöissämme, ravintoloissamme, hotelleissamme, liikennemyymälöissämme ja logistiikkakeskuksessamme
  • 484 miljoonaa euroa asiakasomistajille maksettuja rahallisia etuja
  • 110 000 aurinkopaneelia, 62 tuulivoimalaa
  • 75 % vähemmän oman toiminnan ilmastopäästöjä vuodesta 2015
  • ABC-latausverkosto laajeni – vuoden lopussa 205 latausasemaa eri puolilla Suomea
  • Vastuullisen puuvillan tavoitteemme harppasi 61 prosenttiin – tavoitteena 100 % vuonna 2025
  • Ruokakauppojen hävikki on laskenut 19 % vuodesta 2014
  • Auditointiasteemme oli 99 %
  • Perustimme vuoden 2022 maaliskuussa yhteisen keräyksen SPR:n kanssa Ukrainan kriisistä kärsivien auttamiseksi – saimme yhdessä asiakkaidemme kanssa pottiin lähes miljoona euroa
  • Verojalanjälkemme on noin 1,7 miljardia euroa
  • Tuimme kulttuuria, urheilua ja yhteiskunnallista hyvinvointia noin 6,7 miljoonalla eurolla
  • Vastuullisuustavoitteet osaksi johdon palkitsemista

S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsauksen 2022 sekä SOK-yhtymän tilinpäätöksen löydät S-ryhmä.fi:stä (Talous ja hallinto - S-ryhmän raportit)

Osuuskunnan kokous päättää tilinpäätöksen vahvistamisesta huhtikuussa.

Lue lisää S-ryhmän viime vuodesta helmikuussa julkaisusta tulostiedotteesta

Lisätietoja: Nina Elomaa, vastuullisuusjohtaja, S-ryhmä, nina.elomaa(at)sok.fi

S-ryhmän tuore vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 löytyy s-ryhma.fi:stä.

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.