S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on julkaistu: ”Toimintaympäristön turbulenssista huolimatta on tärkeää katsoa pidemmälle”

”Myös viime vuonna valokeilassa oli kyky reagoida akuutteihin kriiseihin. Toimintaympäristön turbulenssista huolimatta on tärkeää katsoa myös pitkälle ja jatkaa pitkäjänteistä vastuullisuustyötämme. Haastavat ajat korostavat osuuskaupan perustehtävää ja vakautta. Pidimme kiinni hintalupauksestamme asiakasomistajillemme. Viime vuosi osoitti myös omaan puhtaaseen energiantuotantoon investoimisen arvon”, summaa pääjohtaja Hannu Krook viime vuotta.
”Tavoitteenamme on olla vastuullisuuden edelläkävijä. Tästä strategisesta tavoitteesta kiinnipitäminen tulee olemaan yhä haasteellisempaa kestävään kehitykseen liittyvän sääntelyn kasvaessa. Yhteistyö arvoketjussa ja vastuullisuusdatan merkitys korostuvat entisestään. Erityiset kiitokset kuuluvat kumppaneillemme ja kaikille ässäläisille, jotka toteuttavat vastuullisuustyötä joka päivä arjessaan”, sanoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.
Ennätysmäärä rahallisia etuja asiakasomistajille
Haastavat ajat korostivat osuuskaupan arvopohjaa. Asiakasomistajille palautettiin ennätykselliset lähes puoli miljardia euroa Bonuksina ja muina rahallisina etuina. Väistämättömät hinnannousut pidettiin mahdollisimman kohtuullisina kuluttajille.
Poikkeukselliset ajat vaativat poikkeustoimia myös kotimaisen ruokaketjun ja huoltovarmuuden eteen. Ruokaketjuun välittyi S-ryhmän kautta viime vuonna yli puoli miljardia euroa lisää rahaa sen jälkeen, kun keväällä avattiin ylimääräiset hintaneuvottelut.
Energiakriisi nosti pitkäjänteisen ilmastotyön valokeilaan
S-ryhmän suhteellinen energiankulutus Suomessa on vähentynyt yli 40 prosenttia vuodesta 2010 muun muassa kylmälaitosten uudistamisen, led-valaisimiin siirtymisen ja lämpöpumppujen asennusten myötä. Valtakunnallisten energiansäästötalkoiden myötä otettiin käyttöön lisätoimia: toimipaikkojen lämpötilaa laskettiin astetta alemmas ja sähkön käytössä joustettiin huippukulutushetkinä. Satsaukset omaan uusiutuvaan energiaan jatkuivat. Kaupparyhmä julkisti uusimman tuulipuistohankkeen, jota rakennetaan parhaillaan Eurajoen Luvialla.
Luontojalanjäljen laskentamalli viitoittaa tietä koko yrityskentälle
S-ryhmän luontojalanjälkeä eli toimintojen haittoja luonnon monimuotoisuudelle selvitettiin Jyväskylän yliopiston resurssiviisausyhteisö JYU.Wisdomin tutkimushankkeessa. Laskentamalli julkaistaan keväällä 2023. S-ryhmä on mukana myös tiedepohjaisten luontotavoitteiden (SBTN) pilotointiohjelmassa. Vuosi 2022 huipentui YK:n COP15-luontokokoukseen Montrealissa, missä päätettiin uusista kansainvälisistä tavoitteista luontokadon torjumiseen. Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa osallistui kokoukseen osana Suomen valtuuskuntaa.
Kesätöitä noin 15 000 nuorelle
S-ryhmä on yksi suurimmista nuorten työllistäjistä Suomessa. Vuoden 2022 kesällä noin 15 000 nuorta sai tärkeitä ensimmäisiä työelämäkokemuksia ässäduunissa myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa, liikennemyymälöissä ja logistiikkakeskuksessa.
Selvitys perheystävällisyyden ja lapsen oikeuksien toteutumisesta tekstiilituotannossa
S-ryhmä, Pelastakaa Lapset ja Workahead selvittivät naisten ja lasten oikeuksiin liittyviä kysymyksiä sekä perheystävällisyyden toteutumista työpaikoilla tekstiilien valmistuksessa Bangladeshissa. Selvityksen tulokset ja suositukset julkaistaan keväällä 2023 avoimesti, jotta ne hyödyttäisivät myös muita alan toimijoita.
Poimintoja S-ryhmän vuodesta 2022
- 84 eri kansallisuutta ja noin 40 000 työntekijää
- Noin 15 000 nuorta työskenteli ässäduunissa myymälöissämme, ravintoloissamme, hotelleissamme, liikennemyymälöissämme ja logistiikkakeskuksessamme
- 484 miljoonaa euroa asiakasomistajille maksettuja rahallisia etuja
- 110 000 aurinkopaneelia, 62 tuulivoimalaa
- 75 % vähemmän oman toiminnan ilmastopäästöjä vuodesta 2015
- ABC-latausverkosto laajeni – vuoden lopussa 205 latausasemaa eri puolilla Suomea
- Vastuullisen puuvillan tavoitteemme harppasi 61 prosenttiin – tavoitteena 100 % vuonna 2025
- Ruokakauppojen hävikki on laskenut 19 % vuodesta 2014
- Auditointiasteemme oli 99 %
- Perustimme vuoden 2022 maaliskuussa yhteisen keräyksen SPR:n kanssa Ukrainan kriisistä kärsivien auttamiseksi – saimme yhdessä asiakkaidemme kanssa pottiin lähes miljoona euroa
- Verojalanjälkemme on noin 1,7 miljardia euroa
- Tuimme kulttuuria, urheilua ja yhteiskunnallista hyvinvointia noin 6,7 miljoonalla eurolla
- Vastuullisuustavoitteet osaksi johdon palkitsemista
S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsauksen 2022 sekä SOK-yhtymän tilinpäätöksen löydät S-ryhmä.fi:stä (Talous ja hallinto - S-ryhmän raportit)
Osuuskunnan kokous päättää tilinpäätöksen vahvistamisesta huhtikuussa.
Lue lisää S-ryhmän viime vuodesta helmikuussa julkaisusta tulostiedotteesta
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja: Nina Elomaa, vastuullisuusjohtaja, S-ryhmä, nina.elomaa(at)sok.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
