S-ryhmässä palkataan ennätykselliset 15 000 kesätyöntekijää

S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät tämänhetkisen arvion mukaan kesällä 2022 ympäri Suomen noin 15 000 nuorta. Korona-ajan jo kaksi vuotta jatkuneesta epävarmuudesta kärsineille nuorille halutaan välittää toiveikas viesti – vaikka koronatilanteen kehittymistä seurataan toki tiiviisti. Ilahduttava signaali on, että S-ryhmän työyhteisötutkimuksen mukaan nuorimmat työntekijät ovat arvostaneet koronan aiheuttaman tilanteen hoitamista ja käytäntöjä työpaikoilla ja työskentely on tuntunut turvalliselta.

Kesä 2020 oli koronapandemian vuoksi erittäin poikkeuksellinen kesätyökesä. Ravintolat ja hotellit olivat osan sesongista suljettuina, ja muissa toimipaikoissa otettiin käyttöön erikoisjärjestelyjä. Viime kesänä kesätyötilanne kuitenkin normalisoitui S-ryhmässä: turvallisista työskentelytavoista oli tullut arkea, erikoisjärjestelyistä normaaleja toimintatapoja, ja nuorten työllistäminen palautui kriisiä edeltäneelle tasolle.

− Tällä hetkellä osuuskauppojen ja muiden S-ryhmän yritysten arviot palkkausmääristä povaavat suorastaan ennätyksellistä kesätyökesää. Rekryjen määrää punnitaan luonnollisesti uudelleen, jos koronatilanteessa ja rajoituksissa tapahtuisi muutoksia. Nyt haluamme katsoa kesään luottavaisesti ja lähettää nuorille positiivisen viestin, henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuori SOK:lta toteaa.

Koronaohjeet ja työyhteisö saavat kiitosta

Noin puolet S-ryhmään ensi kesäksi työllistettävistä nuorista olisi pidempiaikaisia kesätyöntekijöitä ja toinen puolikas nuorempia koululaisia, joita työllistetään lyhyempiin harjoitteluihin.

− Olemme saaneet esimerkiksi Vastuullinen kesäduuni -kampanjan tutkimuksesta viime kesältä hyvää palautetta siitä, että nuoret tietävät, mitä heiltä kesätöissä odotetaan ja he ovat päässeet hyvin osaksi työyhteisöä. Kesätyö on todella tärkeä kokemus nuorille. Se vahvistaa ammatti-identiteetin syntyä ja hyvät kokemukset saavat työelämän näyttäytymään houkuttelevana. Kesätyöllä voi olla tässä ajassa jopa laajemminkin piristävä vaikutus nuoren elämässä, Hanne Lehtovuori kuvailee.

Koronakriisin merkittävästä mielialaa laskevasta vaikutuksesta nuoriin onkin raportoitu eri yhteyksissä.

− S-ryhmä työllistää vakituisesti noin 10 000 alle 25-vuotiasta, ja merkittävänä nuorten työllistäjänä näiden nuorten tunnot kiinnostavat meitä. Tutkimme henkilöstömme työtyytyväisyyttä ja työssä jaksamista vuosittain työyhteisötutkimuksella, ja saimme viime vuoden lopussa valmistuneessa tutkimuksessa kaikissa ikäryhmissä, myös alle 25-vuotiailta, erittäin hyvät arviot korona-aikaan reagoinnista ja tilanteen hoitamisesta. On ilahduttavaa, että nuoret eivät ole kokeneet työtään stressaavammaksi tai turvattomammaksi kuin muu henkilöstömme. Teemme jatkuvasti työtä hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseksi tässä pitkittyneessä korona-ajassa, summaa Hanne Lehtovuori.

Lisätiedot:
S-ryhmä, SOK:n henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuori, puh. 0400 356 688

Paikallisesta kesätyötilanteesta lisätietoja antavat alueosuuskaupat

Avoimet kesätyöpaikat: S-ryhmän kesätyöpaikat - S-ryhmä (s-ryhma.fi)

Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen luotsaama kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja ja hyviä kesätyökokemuksia. S-ryhmä on yksi Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääkumppaneista: ”Haluamme olla Suomen vastuullisin ensimmäisten työkokemusten tarjoaja!”

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittäminen vahvistivat S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuuden kasvua19.5.2022 09:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän investoinnit myymäläverkostoon ja verkkokauppaan jatkuivat vahvoina, mikä näkyi markkinaosuuden kasvuna ja asiakastyytyväisyyden paranemisena. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,2 prosenttia vuonna 2021. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 46,1 prosenttia (+0,1 %-yks.). S-ryhmä on selkeästi Suomen suurin päivittäistavarakaupan toimija ja sekä Prisma että S-market vahvistivat asemiaan Suomen suurimpina päivittäistavarakaupan ketjuina. Myös S-ryhmän pienmyymälöissä nähtiin hyvää myynninkasvua. Ruoan verkkokauppaa tarjoavien myymälöiden määrä kasvoi viime vuonna lähes sadalla myymälällä.

Korona-aika koetellut ihmisten jaksamista: "Takana on kaksi kuormittavaa vuotta. S-ryhmässä halutaan puhua avoimesti mielen hyvinvoinnista."18.5.2022 07:50:00 EEST | Tiedote

Mielenterveyden oireet ovat tunnistettu haaste suomalaiselle työelämälle. S-ryhmässä on edistetty mielen hyvinvointia pitkäjänteisesti, ja mielialahäiriöistä ja masennuksesta johtuvat sairauspoissaolot saatiin kääntymään laskuun vuonna 2019. Korona-aikana ahdistuneisuus ja työuupumus on lisääntynyt Suomessa, ja mielenterveyden haasteista johtuvat poissaolot kasvoivat vuonna 2021 myös S-ryhmässä. Osuuskauppa HOK-Elannolla on päätetty tarttua erityisesti luottamuksen kulttuurin vahvistamiseen ja nuorten mielen hyvinvointiin: ”Kampanjasta tai yhden vuoden kehitysalueesta ei ole kyse. Mielenterveydestä on tullut koko Suomen yhteinen asia ja pysyvä painopiste.”