Saamelaisen runoilija-aktivisti Niillas Holmbergin romaanin Halla Helle käännösoikeudet on myyty Ranskaan

Ranskalaiskustantamo Éditions le Seuil on ostanut palkitun runoilijan, muusikon sekä kulttuuri- ja ympäristöaktivisti Niillas Holmbergin romaanin Halla Helle käännösoikeudet. Saamelaisten kansallispäivänä ilmestynyt romaani herätti poikkeuksellisen paljon huomiota ja sai kiittävät arviot.

Halla Helle (Gummerus 2021) on Holmbergin ensimmäinen romaani. Se tutustuttaa lukijan etelästä Saamenmaalle muuttavan päähenkilönsä matkassa Utsjoen ja rajaseudun saamelaisiin ja heidän elämäänsä, ajankohtaisiin maankäyttö- ja kielikysymyksiin sekä pohjoisen huikaisevaan luontoon. Samalla teos kuvaa yksilön ja yhteisön ristiriitoja, säröjä identiteetissä ja mielenterveyden järkkymistä.

Holmbergin romaanin ulkomaanoikeuksien myynnistä vastaa Helsinki Literary Agency. Holmbergin näkökulma on uusi, raikas ja omaperäinen myös kansainvälisen kirjallisuuden kontekstissa, ja pitkästä kirjallisesta kustannuslinjasta tunnettu Éditions du Seuil on epäilemättä upea koti Halla Hellelle, HLA:lta kerrotaan.

Lisätietoja: http://www.helsinkiagency.fi/2021/10/21/halla-helle-sold-to-france/

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

The New Yorkerissa tutkivana journalistina työskentelevän Patrick Radden Keefen Älä sano mitään – Tositarina menneisyydestä, murhasta ja Pohjois-Irlannista (Gummerus) on henkeäsalpaavan jännittävä, toteutukseltaan ainutlaatuinen tietokirja Pohjois-Irlannin konfliktista. Romaanimainen lukukokemus edustaa 2000-luvun parasta tietokirjallisuutta. Älä sano mitään on ollut kansainvälinen myyntimenestys ja palkittu useilla kirjallisuuspalkinnoilla.

Päivi Alasalmen Alamaailman kuningatar aloittaa vetävän dekkarisarjan, jossa tamperelainen rikoskonstaapeli Hallavainen ratkoo kollegoidensa kanssa synkkiä murhatapauksia. Storytel Original -menestyssarjan aloitusosa ilmestyy 23.5. dekkareiden ystävien iloksi kovissa kansissa. Alkukesän käännetyssä jännityskirjallisuudessa on luvassa muun muassa podcastien ja baletin maailmaan sijoittuvia trillereitä tutuilta brittikirjailijoilta.

Vaikuttava ilmiöromaani somejättien vallasta ja nuorten sisältömoderaattoreiden työstä3.5.2022 13:26:30 EEST | Tiedote

Hollantilaisen Hanna Bervoetsin Sopimatonta sisältöä (Gummerus) kysyy, mikä on yhteiskunnassamme normaalia ja kuka sen määrittelee. Romaani kertoo sosiaalisen median sisältömoderaattoreina työskentelevistä nuorista aikuisista, jotka käyvät työkseen läpi some-kuonaa – väkivaltaa, vihapuhetta, salaliittoteorioita ja valeuutisia – ja päättävät, milloin sisältö on sopimatonta ja poistettava. Bervoets esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaaleilla perjantaina 13.5.