Saamelaiskäräjien nuorisoneuvosto ja hallituspuolueiden nuoret: Kaivoksille ei tilaa saamelaisten kotiseutualueella

Saamelaiskäräjien nuorisoneuvosto ja hallituspuolueiden nuoret tuomitsevat kaivostoiminnan saamelaisten kotiseutualueella. Kaivostoiminnalla olisi peruuttamattomat vaikutukset saamelaisten perinteisille elinkeinoille ja kulttuurille.

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

”Saamelaisalueen elinvoimaisuutta ei saada parannettua viemällä kulttuurilta ja elinkeinoilta pohjaa tai jyräämällä niitä muilla maankäyttötavoilla. Saamelaisten kotiseutualue on erityisesti poronhoidolle tarkoitettua aluetta, jolloin maankäyttöä suunniteltaessa asianomaisia, kuten paliskuntia ja Saamelaiskäräjiä tulee kuulla asianmukaisesti. Asianomaisilla tulee olla myös mahdollisuus olla antamatta suostumusta maankäyttöön”, muistuttavat hallituspuolueiden nuoret.

Tuoreimpana tapauksena saamelaisten kotiseutualueelle suunnitellusta kaivostoiminnasta on malminetsintäyhtiö Akkerman Finland Oy:n Enontekiön Hietakerolle tekemä aluevaraus, joka kattaa noin 70 prosenttia Erkunan siidan kesä- ja syyslaidunalueista. Toteutuessaan kaivos vaarantaisi alueen perinteisen ympärivuotisen siidajärjestelmän säilymisen.

“Olemme huolissamme alueen nuorten oikeudesta harjoittaa omaa kulttuuriaan, mikäli kaivoshanke edistyy. On vaarana, että nuoret eivät pysty jatkamaan kulttuurinsa ja elinkeinojensa harjoittamista kilpailevien maankäyttömuotojen vuoksi. Huolta aiheuttaa myös se, miten kaivostoiminnan kaltaisista hankkeista johtuva epävarmuus tulevaisuudesta vaikuttaa saamelaisnuorten hyvinvointiin ja mielenterveyteen sekä toimeentuloon“, huomauttaa nuorisoneuvosto.

Nuorisoneuvosto ja hallituspuolueiden nuoret iloitsevat hankkeen vastustamisen herättämästä yhteisöllisyydestä ja osoittavat tukensa Enontekiön alueen ihmisille. Nuorisoneuvosto ja hallituspuolueiden nuoret vaativat viranomaisia kunnioittamaan saamelaisten perustuslaillista oikeutta ylläpitää ja kehittää omaa kulttuuriaan sekä hallinnoida omia alueitaan.

Lisätietoja:

Demarinuorten varapuheenjohtaja
pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Anni-Sofia Niittyvuopio
Saamelaiskäräjien nuorisoneuvoston puheenjohtaja
anni-sofia.niittyvuopio@samediggi.fi

Hanna Markkanen
Keskustanuorten puheenjohtaja
hanna.markkanen@keskustanuoret.fi

Amanda Pasanen & Brigita Krasniqi
Vihreiden nuorten puheenjohtajat
+358 40 961 1330, +358 45 1312  554
puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi

Liban Sheikh
Vasemmistonuorten puheenjohtaja
Liban@vasemmistonuoret.fi

Frida Sigfrids
RKP-nuorten puheenjohtaja
frida.sigfrids@su.fi

Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Ei lukukausimaksuille - myös kansainvälisiä opiskelijoita koskevista maksuista on luovuttava!9.5.2020 11:08:35 EESTTiedote

Vesa Vihriälän johtama selvitysryhmä ehdottaa raportissaan lukukausimaksuja kaikille opiskelijoille. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt tyrmäävät ehdotuksen. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat myös, että nykyisistä EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta tulevia opiskelijoita koskevista lukukausimaksuista luovutaan.

Demarinuoret: Unkari on erotettava EU:sta!2.4.2020 08:57:19 EESTTiedote

Euroopan unionin tuomioistuin antaa tänään ratkaisunsa siitä, rikkoivatko Puola, Unkari ja Tshekki EU-lainsäädäntöä. Aiemmin tällä viikolla saimme lukea murheellisia uutisia siitä, että Unkarin hallitus ja pääministeri Orbán keskittävät valtaa itselleen. Parlamentin päätöksellä Unkarista tuli yhdessä hetkessä käytännössä diktatuuri. Unkarin hallitus ajaa myös lakia, jolla maan kunnat otetaan hallituksen kontrolliin. Demarinuoret vaatii toimien aloittamista Unkarin EU-jäsenyyden jäädyttämiseksi ja Unkarin EU-tukien lakkauttamiseksi.