Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?

Vilja-asiamies Max Schulmanin mukaan vehnän kohdalla sakoluku alenee nyt nopeasti ja voidaankin jo puhua romahduksesta. Öljy- ja valkuaiskasvit ovat vielä suurelta osin tuuleentumatta eli kasvit ovat täysin tai osittain vihreät. Sadonkorjuu näiden osalta tulee venymään.

Tällä hetkellä viljojen kokonaissadon ennustetaan laskevan ja jäävän alle viiden vuoden keskiarvon. Viimeisessä julkaistussa viljataseessa kotimaan kokonaissadon arvioidaan olevan noin 3,5 miljoonaa tonnia.

• Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että viljojen kokonaissato jää 3,0 miljoonan tonnin paikkeille, arvioi Schulman.

Viljasektori on nyt todella huolestunut siitä, miten tämän vuoden kotimaisen viljan laatu tulee sopimaan teollisuuden käyttöön vai joutuuko se turvautumaan tuontiviljaan.

• Joka tapauksessa puinnit tulevat venymään pitkälle syksyyn. Peltojen märkyys ja päivän lyheneminen saattavat aiheuttaa myös sen, että heikkolaatuinen vilja sekä valkuaiskasvit jäävät kokonaan puimatta, Schulman toteaa.
  • Kotimaisen valkuaistuotannon huoltovarmuuden kannalta tilanne on huolestuttava.

Lisätiedot:

vilja-asiamies Max Schulman, MTK, 040 825 2112

kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, 0400 544 728

What do you want to do ?
New mailCopy

MUISTUTUS: Tervetuloa MTK:n tiedotustilaisuuteen: Traktorit lähtevät liikkeelle ja MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa18.3.2024 08:45:12 EET | Kutsu

Aika: tiistaina 19.3.2024 klo 9-10.30. Paikka: MTK:n henkilöstökahvila Venla, Simonkatu 6, Helsinki. ------- Tiedotustilaisuudessa MTK kertoo medialle ensi viikon #Ruokamarssi2024 -tapahtumista, joissa traktorit lähtevät liikkeelle eri puolilla Suomea. Ruokamarssin taustalla on kasvava huoli ruokaketjun tulonjaosta. Kaupan ennätystulokset kertovat karua kieltä siitä, minne ruokaketjun rahat todella valuvat. Ketjun alkupäässä olevat maatilat kamppailevat yhä vaikeampien haasteiden edessä. Samassa tilaisuudessa MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa, jotka kiteytyvät "10 teesiin elävälle Euroopalle". Pääviesti korostaa vahvan ja ennustettavan EU:n tarvetta, joka edistää kansalaisten, yritysten ja ympäristön hyvinvointia sekä turvaa maaseutualueiden kestävän kehityksen.

Kata pöytään kotimainen pääsiäinen18.3.2024 07:52:00 EET | Tiedote

Pääsiäinen katkaisee talven selän, ja aurinko sekä sulava maisema lisääntyvine valoineen antavat jo lupauksen uudesta kasvukaudesta. Pitkät vapaat tarjoavat mahdollisuuden hengähtää, kokoontua yhteen ja nauttia kiireettömästä ruuanlaitosta oman maun mukaan. Oman maan ruoka sopii niin juhlaan kuin arkeenkin. Pääsiäisen pöytään voi valita vanhat tutut herkut tai kokeilla uusia makuja ja yhdistelmiä. Juhlapöytä voi olla kotoisa, rento tai juhlava – kuitenkin oman porukan näköinen ja yhteen kutsuva. Raaka-aineista itse tehden monipuolinen juhlaruoka syntyy kohtuullisin kustannuksin.

MUISTUTUS: Tervetuloa MTK:n tiedotustilaisuuteen: Traktorit lähtevät liikkeelle ja MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa14.3.2024 13:55:36 EET | Kutsu