Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?

Vilja-asiamies Max Schulmanin mukaan vehnän kohdalla sakoluku alenee nyt nopeasti ja voidaankin jo puhua romahduksesta. Öljy- ja valkuaiskasvit ovat vielä suurelta osin tuuleentumatta eli kasvit ovat täysin tai osittain vihreät. Sadonkorjuu näiden osalta tulee venymään.

Tällä hetkellä viljojen kokonaissadon ennustetaan laskevan ja jäävän alle viiden vuoden keskiarvon. Viimeisessä julkaistussa viljataseessa kotimaan kokonaissadon arvioidaan olevan noin 3,5 miljoonaa tonnia.

• Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että viljojen kokonaissato jää 3,0 miljoonan tonnin paikkeille, arvioi Schulman.

Viljasektori on nyt todella huolestunut siitä, miten tämän vuoden kotimaisen viljan laatu tulee sopimaan teollisuuden käyttöön vai joutuuko se turvautumaan tuontiviljaan.

• Joka tapauksessa puinnit tulevat venymään pitkälle syksyyn. Peltojen märkyys ja päivän lyheneminen saattavat aiheuttaa myös sen, että heikkolaatuinen vilja sekä valkuaiskasvit jäävät kokonaan puimatta, Schulman toteaa.
  • Kotimaisen valkuaistuotannon huoltovarmuuden kannalta tilanne on huolestuttava.

Lisätiedot:

vilja-asiamies Max Schulman, MTK, 040 825 2112

kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, 0400 544 728

What do you want to do ?
New mailCopy

MTK:n Elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunta huolissaan elinkeinovapaudesta28.8.2020 08:43:49 EESTTiedote

Koronakriisistä toipuminen edellyttää menestyvää yritystoimintaa. Suomen hallituksen tulee kaikin keinoin edistää yritystoiminnan toimintaedellytyksiä. Valiokunta on huolissaan ajatuksista kieltää laillisia elinkeinoja. Valiokunta edellyttää, että elinkeinovapautta puolustetaan, eikä yrittäjyyttä lakkauteta poliittisin päätöksin, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Leena Erälinna.

Aktiivista vesiensuojelua maatiloilla27.8.2020 08:09:50 EESTTiedote

Vesiensuojelu on ollut maatalouden ympäristötyön ytimessä vuosikymmenet. Ilmastonmuutoksen arvioidaan lisäävän maataloudesta aiheutuvaa kuormitusriskiä vesiin, ja jatkossa tarvitaankin yhä tehokkaampia ja tarkemmin kohdennettuja vesiensuojelutoimenpiteitä. MTK valmistelee parhaillaan yhdessä SLC:n kanssa järjestöjen vesiohjelmaa, jossa esitetään toimintatapoja maa- ja metsätalouden haitallisten vesistövaikutusten vähentämiseksi.

Myös maaseutu tarvitsee sanomalehdet viidesti viikossa – MTK kannattaa jakelutukea26.8.2020 13:17:38 EESTTiedote

Valtiosihteerityöryhmä esitti tänään, että postinkannossa siirryttäisiin kolmipäiväiseen jakeluvelvoitteeseen vuoden 2022 alusta, ja että samaan aikaan otettaisiin käyttöön määräaikainen haja-asutusalueiden tiedonvälitystuki. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että jakelu- ja tukiratkaisu ei saa ajaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan asuinpaikan perusteella.