Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.

Nauti laadukkaista kasviksista

Kasvisten tarjonta ja hinta/laatu-suhde ovat tällä hetkellä tasapainossa. Kotimaisten kasvisten laatu ilahduttaa. Sen on kaunis kesä saanut aikaan. Kotitalouksien kannattaa nyt tasata ruokabudjettia kasviksilla, koska edelleen niiden hintataso on varsin kohtuullinen. Kun perustaa ruokavalionsa esimerkiksi kaaleihin, juureksiin, sipuleihin, kurpitsoihin, perunaan ja muuhun lähellä kasvaneeseen, siitä kiittää niin kukkaro, ihmisen terveys kuin ympäristökin.

Muista monipuoliset kaalit

Varhaiskaalikauden jälkeen keräkaali helposti unohtuu. Raikkaan kesäkaalin aika on nyt ja pian myös syyskaalin. Keräkaali kannattaa suikaloida ja siirtää vaikkapa porkkanaraasteen ja valkosipulin kanssa isoon lasitölkkiin, lisätä päälle rypsiöljyä sekä suolalla ja sokerilla maustettua etikkalientä. Tätä raikasta salaattia voi käyttää vähin erin erilaisten ruokien lisäkkeenä. Elokuun keräkaalista saa myös hyvät lohkot grillattaviksi tai uunissa paahdettaviksi.

Kaaleista Suomessa vähäiselle käytölle on jäänyt suippokaali. Juuri nyt sitä saa hyvin. Suippokaali on maultaan makeampi kuin muut kaalit. Se voi olla väriltään vihreä tai myöhemmin syksyllä purppura. Suippokaali on löyhäkeräisempi kuin keräkaali. Säilyvyyden lisäämiseksi poista mahdollisesti nuhjaantuneet päällimmäiset lehdet. Suippokaali sopii miedon ja hieman makean makunsa vuoksi erinomaisesti erilaisiin salaatteihin ja hapankaaliksi.

Tartu välillä uudempiinkin tulokkaisiin

Tänä vuonna kesäkurpitsasadolle on riittänyt menekkiä. Ilmeisesti sitä on opittu käyttämään monin tavoin. Kesäkurpitsa sopii lähes kaikkeen ja reseptejä on netti pullollaan. Parhaaseen sadonkorjuun aikaan on hyvä tilaisuus tutustua myös vähän uudempiin kotimaassa kasvaneisiin kasviksiin. Kannattaa kokeilla tuoretta valkosipulia, avomaan kurkkuja, kotimaisia latva-artisokkia, fenkolia, kyssäkaalia, maissia ja jo tuttuja parsakaaleja lähellä tuotettuina.

Kokeillut ruokaohjeet:

Sadonkorjuun kaalilaatikko

Rouva Kasvis: Kaalilaatikko Rouva Kasviksen tapaan

Lämmin kukkakaalisalaatti

Rouva Kasvis: Lämmin kukkakaalisalaatti

Kesäkurpitsasta sosekeitto

Rouva Kasvis: Paras kesäkurpitsakeitto

Sadonkorjuuviikkoja vietetään koko maassa viikoilla 33 ja 34 (15.8. - 28.8.2022).

Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen 22.9.2022 14:24:25 EEST | Tiedote

Valtioneuvosto päätti tänään torstaina kantansa luonnon ennallistamista koskevaan EU-asetusehdotukseen. Komissio julkisti oman ehdotuksensa kesäkuussa. MTK on alkuvuodesta lähtien vaatinut hallitukselta aktiivisuutta ja Suomen etujen vahvaa puolustamista asiassa. MTK pitää erittäin tärkeänä, että kanta on nyt hallituksessa lopulta muodostettu. Otetta on kuitenkin Ruotsin tapaan edelleen tiukennettava.

KORJATTU TIEDOTE // KORVAA HETKI SITTEN LÄHETETYN TIEDOTTEEN. INGRESSIÄ KORJATTU // MTK:n puheenjohtaja Marttila: EU-parlamentin kanta puuenergiaan on kestämätön ja käsittämätön14.9.2022 15:24:56 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään keskiviikkona kannastaan uusiutuvan energian direktiivin muuttamiseksi. MTK on pettynyt parlamentin tapaan käsitellä Euroopan tärkeintä uusiutuvan energian lähdettä – puuta. Parlamentti esittää puun energiakäytön vähentämistä pitkällä aikavälillä.