Skand OySkand Oy

SÄHKÖAUTOILUA ILMAN AJOKORTTIA

Nyt on jokaisella mahdollisuus sähköautoiluun. Suomen laki nimittäin sallii tämän hauskan ja turvallisen liikkumisen muodon kaikille, iästä riippumatta.

Markkinoille on tänä keväänä tulossa mullistava uutuus, Skand GoMoto -sähköauto, jolla ajamiseen ei kukaan tarvitse ajokorttia. Tämä on mahdollista vuoden 2016 alusta voimaan astuneen lakimuutoksen ansiosta. Tuolloin säädettiin, että tietyt kriteerit täyttävällä kevyellä sähköajoneuvolla saa ajaa ilman minkäänlaista ajokorttia tai rekisteröintiä. GoMoto täyttää nuo kriteerit mittojensa ja moottoritehonsa puolesta.

Skand GoMoto -sähköauton leveys on 80cm, huippunopeus 25 km/h ja moottorin teho 1000 wattia. Nelipyöräinen GoMoto on suunniteltu ensisijaisesti päällystämättömille teille, jolloin siinä saa olla normaali istuin. Trafin mukaan näillä kriteereillä GoMoton kuljettaja katsotaan polkupyöräilijäksi. Trafin johtava asiantuntija Reijo Jälkö vahvistaa tämän Trafin sivuilla käydyssä keskustelussa.

GoMotolla voi siis käytännössä ajaa kaikkialla missä saa pyöräilläkin. Polkupyörästä GoMoton erottaa se, että siinä on sähkömoottori, neljä pyörää ja suojakuori. Ne tekevätkin ajamisesta turvallisempaa tavalliseen pyöräilyyn verrattuna. GoMoto on vakaa käsitellä, säällä kuin säällä. Lisäksi keulan muotoilu on pyöreä ja katemateriaalit joustavia.

Ajaminen täysjousitetulla GoMotolla on helppoa - kaasukahvasta vain käännetään ja jarrukahvoilla jarrutetaan, aivan kuten skootteriakin ajettaessa. Hallinta on siis täsmällistä ja helposti omaksuttavaa, ajomukavuus on taattu.

Laki ei aseta kuljettajalle ikärajaa, mutta Skandin suosittelema ikäraja on 12 vuotta. Kuljettajan istuimen takana on pieni tavaratila tai paikka alle 12-vuotiaalle lapselle. GoMotoon on saatavilla lämmityslaite ja talvirenkaat, joiden ansiosta se soveltuu mainiosti ympärivuotiseen käyttöön. Kypärän käyttämistä suositellaan, kuten pyöräillessäkin.

Akkujen lataaminen onnistuu kätevästi kotipistorasiasta. Yhdellä latauksella pääsee 25-100km ajotavasta ja malliversiosta riippuen. Näin ollen GoMotolla onnistuu pidemmätkin matkat. Lataushinnaksi tulee 20-40 senttiä. Niinpä GoMoton käyttäminen on hyvin edullista, erityisesti kun polttoainetta ei kulu lainkaan.

Lisätietoja:

www.gomoto.fi