Sähköiset palvelut tavoittaneet vain osan päihdejärjestöjen asiakkaista koronaepidemian aikana

Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen yhteisessä tutkimusohjelmassa, MIPA 2.0:ssa, työskentelevän tutkija Teemu Kaskelan mukaan päihdejärjestöjen tarjoamat sähköiset palvelut ovat tavoittaneet vain osan asiakkaista, jotka normaalisti asioivat matalan kynnyksen toimipaikoissa.

– Korona-ajan poikkeusjärjestelyt aiheuttivat matalan kynnyksen toimintojen työntekijöille myös huolta asiakkaiden päihteidenkäytöstä, lääkityksen muistamisesta, psykoosi- ja itsemurhariskistä sekä asumis- ja tukiasioista, toteaa Kaskela.

Koronepidemian vaikutuksia päihdeongelmista kärsivien ihmisten hyvinvointiin ja päihdepalveluiden organisointiin tarkastellaan Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston, EPT-verkoston, järjestämässä webinaarissa keskiviikkona 11.marraskuuta.
Seminaari on osa EPT-verkoston Virtuaaliset Päihdepäivät -tapahtumaa.

– Tilanne on monella tapaa erittäin vaikea, toteaa Juhani Vihervä pääkaupunkiseudulla toimivasta Tukikohta ry:stä päihdeongelmista kärsivien tilanteesta.

– Monella ovat tukiasiat solmussa, ja esimerkiksi omaa sosiaalityöntekijää on ollut vaikea tavoittaa. Usealla on romahtanut myös fyysinen kunto. Epidemian edetessä ovat lisääntyneet häädöt ja häätöpuhe.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen päihteet ja riippuvuus -yksikössä meneillään olevassa tiedonkeruussa on saatu samankaltaisia havaintoja.

– Moni asunnoton vietti keväällä aikaansa ulkona, julkisissa tai puolijulkisissa tiloissa.Kadulta tuli myös tietoa, että ihmisiä ajettiin ulos julkisista tiloista takaisin kadulle, toteaa tiedonkeruuseen osallistunut Inari Viskari päihteet ja riippuvuus -yksiköstä.

– Ihmiset ovat olleet väsyneitä, nälkäisiä ja normaalia huonommassa kunnossa. Osan kohdalla hygienian hoito on ollut haasteellista kadulla ollessa. Esimerkiksi nuorten kertoman mukaan he eivät päässeet tai mahtuneet yöaikana sisätiloihin lepäämään, vaan ovat joutuneet yöpymään esimerkiksi yleisissä vessoissa, rautatieasemalla ja kauppakeskuksissa.

Lisätietoa webinaarin ohjelmasta löytyy Virtuaalisten Päihdepäivien sivuilta osoitteesta www.päihdepäivät.fi Webinaarin avaa Irti Huumeista ry:n toiminnanjohtaja Mirka Vainikka. Webinaarissa vieraileva apulaispormestari Sanna Vesikansa käsittelee puheenvuorossaan Helsingin kaupungin toimenpiteitä epidemia-aikana.

Riikka Perälä, asiantuntija, EHYT ry / Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto
puh. 040 451 4199 riikka.perala@ehyt.fi

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 56 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Kannabiksen käyttö on arkipäiväistynyt - kokevatko nuoret sosiaalista painetta käyttää kannabista?2.11.2020 09:00:00 EETTiedote

Kannabiksen kokeilu ja käyttö on arkipäiväistynyt 2010-luvulla etenkin nuorten aikuisten kohdalla. Yleisintä kannabiksen kokeilu ja käyttö on 25–34-vuotiailla. Heistä lähes puolet on vähintään kokeillut kannabista. Huomionarvoista on kuitenkin, että tätä nuorempien kohdalla kannabiksen kokeilu ei ole lisääntynyt. Peruskouluikäisten kannabiskokeiluja on harvemmalla kuin joka kymmenennellä, lukiolaisista alle 15 prosentilla ja ammattikouluissa opiskelevista noin joka viidennellä. Useimmilla kannabiskokeilut jäävät muutamaan kertaan. Suurin osa suomalaisista ei ole kokeillut kannabista. Nuoret kokevat pääsääntöisesti kannabiksesta kieltäytymisen helpoksi, mutta päinvastaisiakin kokemuksia on YAD Youth Against Drugs ry keräsi nuorten kokemuksia kannabikseen liitetystä sosiaalisesta paineesta pienen, omissa somekanavissa jaetun kyselyn kautta. Kyselyyn vastasi neljäkymmentä 13–35-vuotiasta nuorta. Vastaajien keski-ikä oli 25,6 vuotta. – Kysely ei ole tieteellinen tutkimus, mutta valottaa hi

Tipaton tammikuu poiki yli 80 ehdotusta uudeksi tottumukseksi alkoholin tilalle10.2.2020 12:00:00 EETTiedote

Tipattoman tammikuun aikana Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto ja EHYT ry jalkautuivat Tipattoman esittelypisteellä Helsingin yliopistollisen sairaalan (HUS) Uudenmaan sairaaloihin. Esittelypisteillä keskusteltiin Tipattomasta, alkoholista ja päihteistä sekä koottiin kävijöiden ehdotuksia uusiksi tottumuksiksi alkoholin tilalle. Ideoita ja ehdotuksia jättivät niin nuoret kuin varttuneemmatkin esittelypisteelle juttelemaan poikenneet kävijät.