Sähkölän ilmastotalkoot – pelissä punnitaan päästövähennystoimien vaikuttavuutta

Yläasteiden ja lukioiden opetuksen tueksi tehdyssä Sähkölän ilmastotalkoot – selainpelissä pelaaja arvioi erilaisten energiakokeilujen taloudellisia ja päästöjä vähentäviä vaikutuksia. Kaikki pelissä esitetyt esimerkit pohjautuvat Suomessa tehtyihin energiakokeiluihin.

Sähkölän ilmastotalkoot -peli yläasteiden ja lukioiden opetukseen on julkaistu Sähkölä.fi – sivustolla. Pelin tapahtumapaikka Sähkölä on kuvitteellinen pikkukaupunki, jossa pyritään tekemään fiksuja investointeja panostamalla energiakokeiluihin, joilla pieni kunta sekä vähentäisi päästöjä että voisi säästää rahaa pitkällä aikavälillä. Pelaaja on kunnanvaltuuston jäsenen roolissa ja joutuu puntaroimaan eri investointien vaikuttavuutta.

Pelin taustalla on Smart Energy Transition (SET) – hankkeessa vuosina 2015-2021 tehty työ, jonka tavoitteena oli tutkia energiamurrosta ja sen vaikutuksia Suomen energiajärjestelmään. Hankkeessa pyrittiin myös selvittämään, miten Suomi voisi olla aktiivisesti mukana energiamurrokseen liittyvässä teknologia- ja markkinakehityksessä. Hanke keräsi uutta teknologiaa, uusia sovelluksia tai toimintatapoja hyödyntäneitä pilottikokeiluja sivustolle energiakokeilut.fi. Sähkölän ilmastotalkoot - pelissä esitetyt esimerkit ja opettajalle tarjottu taustoitus pohjautuvat näihin energiakokeiluihin. Kestävän kehityksen professori Eva Heiskanen Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksesta oli mukana työstämässä Suomesta kartoitettujen energiakokeilujen tuottamaa dataa pelin pohjaksi. - Oli hienoa havaita, että ihan kaikkialta Suomesta löytyy eteenpäin katsovaa otetta ja hienoja pilotteja, joita voidaan soveltaa eri puolilla maatamme, Heiskanen sanoo.

Peli toimii opetuksessa yläasteen tai lukion tunnilla

Peli tukee opetussuunnitelman ekososiaaliseen sivistykseen liittyviä kohtia, ymmärrystä ja pyrkimystä toimia kestävästi. Opettajan tukimaterialeissa autetaan taustoittamaan asiaa oppilaille ja tarjotaan samalla valmis esimerkkioppitunnin rakenne sekä lisätehtäviä.

– Sähkö on aivan energiamurroksen keskiössä, kun energiankäyttöä tehostetaan ja siirrytään kohti päästötöntä energiantuotantoa. On tärkeää, että nuoret pääsevät pelin avulla tutustumaan ja punnitsemaan uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä hyödyntäviä ja muita energiakokeiluja ja niiden vaikuttavuutta, sanoo toimitusjohtaja Timo Kekkonen.

Pelin teknisestä toteutuksesta vastasi Ludum Effigium Oy ja ja visuaalisuudesta Peter Nyberg (Ivermedia).

Timo Kekkonen
STEK ry
gsm 050 500 3214
timo.kekkonen@stek.fi

Kirsi Gimishanov
viestintäpäällikkö
STEK ry
gsm 040 480 8223
kirsi.gimishanov@stek.fi

Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry on yleishyödyllinen yhdistys, joka edistää sähkön turvallista, energiatehokasta ja älykästä käyttöä. STEK tuottaa sähköön ja energiaan tutustumista helpottavia opetusmateriaaleja peruskoulujen käyttöön. STEKin jäseniä ovat muun muassa Teknologiateollisuus ry, Energiateollisuus ry (ET), Sähkö- ja teleurakoitsijoiden liitto STUL ry sekä Sähköteknisen Kaupan liitto ry. www.stek.fi
STEK ry:n opettajasivusto: www.sähkölä.fi

Smart Energy Transition (2015 – 2021) oli Suomen Akatemian yhteydessä toimivan Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama monitieteinen tutkimushanke, joka tutkii globaalia energiamurrosta ja sen vaikutuksia Suomeen. www.smartenergytransition.fi

Halpa sähköauton lataustuote voi olla turvallisuusriski – testit paljastivat räikeitä puutteita6.4.2022 12:53:57 EEST | Tiedote

Jo reilu kolmasosa Suomessa myydyistä uusista ja käytettyinä maahantuoduista henkilöautoista on sähkökäyttöisiä: täyssähköautoja ja ladattavia hybridiautoja. Liikenteen sähköistyminen näkyy myös lataustuotemarkkinoilla, myytäväksi ilmestyy jatkuvasti lisää latausjohtoja ja latausasemia. Kuluttajan kannattaa olla tarkkana: määräystenvastainen latausjohto tai latausasema voi aiheuttaa tulipalon tai sähköiskun vaaran.

Opas veneen sähköjärjestelmästä päivittyi erityisesti akkujen osalta7.3.2022 13:13:11 EET | Tiedote

STEK ry:n Sähkö ja vene -oppaasta on julkaistu jo viides, osin uudistettu painos. Tuore Sähkö ja vene - uudistettu painos 2022 sisältää paljon uutta tietoa erityisesti akuista. Veneilyssäkin suosiotaan kasvattaneissa litiumioniakuissa on monia hyviä puolia, mutta niihin liittyy myös asioita, joita on hyvä huomioida. Oppaan päivitetyssä osuudessa käydäänkin läpi uuden akkutyypin käyttöönottoon liittyviä asioita.