Työvene Oy

Sähkölautat 90 % edullisempia kuin Kruunusillat

Kymmenesosa investointikustannuksista, käyttövalmis parissa-kolmessa vuodessa sekä minimaaliset ympäristövaikutukset. Hyödyt ovat monet valitsemalla sähkölautat Kruunusiltojen sijasta.
Lautat kulkevat kuuden minutin välein Götajoen yli linjalla 286. Älveli lähtee ja Elvy saapuu Stenpirenin uuteen lauttaterminaaliin Göteborgin keskustassa.

Tammikuun lopussa Helsingin kaupunki totesi Kruunusilta-projektin kolmen sillan kustannusten nousevan aiempia laskelmia suuremmiksi. Loppusumman arvioidaan olevan 35 prosenttia korkeampi, 350 miljoonaa euroa aiemman 260 miljoonan sijaan.

On kuitenkin olemassa toinenkin ratkaisu, sähkölautat, joiden avulla Laajasalo voidaan kätevästi yhdistää kaupungin keskustaan. Tämä toinen vaihtoehto on lisäksi noin 90 prosenttia edullisempi ja ympäristövaikutuksiltaan huomattavasti luontoystävällisempi.

– Kahden sähkölautan käyttöönotto maksaa noin 20–30 miljoonaa euroa. Lauttojen ylläpito- ja huoltokustannukset ovat myös matalammat kuin silloilla. Lisäksi tämän ratkaisun voi toteuttaa melko nopeastikin. Lautat eivät edellytä suuria infrastruktuurin rakennusprojekteja, ainoastaan kelluvan pistolaiturin. Matkustajaliikenteen voi aloittaa jo parin-kolmen vuoden sisällä, sanoo Juha Granqvist, Uudenkaupungin Työvene Oy:n toimitusjohtaja.

Liikkuva yhteys kaupungin sisällä

Helsingin kaltaisella, Ruotsin länsirannikolla sijaitsevalla Göteborgin kaupungilla, on monin tavoin samanlaisia joukkoliikennetarpeita. Naapurimaan toiseksi suurimmassa kaupungissa ratkaisuksi valikoitui Uudenkaupungin Työvene Oy:n rakentamat sähkölautat. Lautat muodostavat liikkuvan yhteyden kaupungissa.

– Lauttojen ansiosta Göteborgin pyöräilijät ja jalankulkijat pääsevät sujuvasti joen yli kuudessa minuutissa, välttäen aikaa vieviä kiertoreittejä.

Yhteen lauttaan mahtuu 300 matkustajaa ja 80 polkupyörää, joten kapasiteettikaan ei tuota ongelmia. Kolmella lautalla kuljetettiin vuoden 2019 aikana 2,4 miljoonaa matkustajaa Götajoen yli. Vuonna 2022 kapasiteetti nousee entisestään, kun neljäs lautta toimitetaan Göteborgiin.

– Kruunusilta-hankkeessa arvioitujen matkustajamäärien kuljettaminen sähkölautoilla sujuu ongelmitta. Kahdella lautalla voidaan kuljettaa 1 500 henkeä tunnissa. Lauttaliikennettä voidaan lisätä sitä mukaa kun Helsinki kasvaa. Tällöin myös investointikustannukset jakautuvat pidemmälle ajanjaksolle, sanoo Juha Granqvist.

Minimaaliset ilmastovaikutukset ja joustava liikenne

Sillanrakennukseen käytetyn betonin valmistus olisi tuottanut suuria hiilidioksidipäästöjä, joilta Göteborg välttyi valitessaan lauttavaihtoehdon sillan sijaan. Kaksi vanhempaa lauttaa on dieselsähköisiä ja uudemmat sähköhybridejä. Näin liikenneratkaisun ilmastovaikutukset ovat entistäkin pienemmät.

– Mikäli Kruunusillat rakennetaan, tulee pelkästään rakennusmateriaaleista noin 20 000 tonnin hiilidioksidipäästöt. Vastaava määrä sähkölautan kohdalla on 500 tonnia, sanoo Juha Granqvist.

Sähkölautat tuovat joukkoliikenteeseen myös joustavuutta, jota on vaikea saavuttaa kiinteällä joukkoliikenneyhteydellä.

– Lauttareittiä voi tarvittaessa laajentaa rakentamalla uusia pistolaitureita. Lautat voivat myös liikennöidä muilla reiteillä, mikäli tulevaisuudessa kuitenkin päädytään rakentamaan silta. Kesällä reittiä voisi esimerkiksi pidentää Suomenlinnaan tai Korkeasaareen. Lautat pystyvät todella hyödyntämään Helsingin merellistä tunnelmaa, sanoo Juha Granqvist.

Tietoa Göteborgin sähkölautoista

Lautat liikennöivät linjalla 286 Götajoen yli Göteborgissa. Kaksi ensimmäistä diesel-sähkölauttaa, Älveli ja Älvfrida, aloittivat toimintansa vuonna 2015. Kolmas lautta, sähköhybridi Elvy, taas alkoi liikennöidä vuonna 2019. Vuoden 2022 aikana Työveneen neljäs hybridilautta otetaan käyttöön.

- Paikallisliikenteessä toimivat kaksikeulaiset lautat on suunniteltu nopeaa laivaan- ja maihinnousua ajatellen. Lautat kuljettavat sekä jalankulkijoita että pyöräilijöitä lyhyillä ja nopeilla matkoilla joen yli.

- Matkustajakapasiteetti on 298 henkeä ja lautoissa on tilaa 80 polkupyörälle.

- Kummassakin keulassa on 360 astetta kääntyvät ruoripotkurilaitteet, joissa on kaksi vastakkaiseen suuntaan pyörivää potkuria.

- Akkukapasiteetti on 1 100 kWh, joka mahdollistaa yön yli tapahtuvalla latauksella noin 8 tunnin päästöttömän operoinnin. Pikalatauksella voidaan operoida täysin päästöttömästi.

- Pituus 32,99 metriä ja suurin leveys 8,71 metriä.

- Huippunopeus 11 solmua.

Juha Granqvist, toimitusjohtaja
Sähköposti: juha.granqvist@tyovene.fi

Kuvat

Lataa
Elvy-lautta matkalla Götajoen yli, kaupungin keskusta näkyy taustalla.
Lataa
Elvy kohtaa sisarlautta Älvfridan.
Lataa
Matkustajat siirtyvät Elvy-lauttaan Lindholmenin lauttapaikalla. Matka joen yli kaupungin keskustaan on maksuton.

Työvene Oy
Telakkatie 8
23500 UUSIKAUPUNKI

Uudenkaupungin Työvene (Uki Workboat) suunnittelee ja rakentaa korkealuokkaisia veneitä ja aluksia vaativaan ammattilaiskäyttöön.