Sähkömarkkinakatsaus Kesäkuu (2023)

Sähkösopimusten kilpailutuspalvelu Halvinsähkösopimus.fin markkinakatsauksessa selvitettiin, miksi määräaikaisten sähkösopimusten hinnat eivät laske, vaikka pörssisähkö on superhalpaa.

Pörssisähkön arvonlisäverollinen keskihinta jäi toukokuussa 2023 vain 3,3 senttiin kilowattitunnilta, kun vuotta aiemmin sama keskihinta oli 16,45 senttiä.

Samaan aikaan 2-vuotisten kiinteiden sähkösopimusten hinnat eivät ole merkittävästi laskeneet.

Poimintoja:

• Pörssisähkön arvonlisäverollinen keskihinta oli toukokuussa 3,3 c/kWh

• Vuosi sitten sama keskiarvo oli 16,45 c/kWh

• Määräaikaisten 2-vuotisten sopimusten hinnat eivät ole juuri laskeneet, ja niiden hinnat ovat samankaltaisia kuin vuosi sitten

• Futuurien perusteella pörssisähkö on kesällä halpaa, mutta hinta nousee talvella

Pörssisähkö oli toukokuussa halpaa, muttei historiallisen halpaa

Pörssisähkö maksoi toukokuussa keskimäärin vain 3,3 c/kWh arvonlisäveron kera. Nordpoolin 2000-luvun hintahistoriatietojen perusteella toukokuun keskihinta on ollut 6 kertaa tätä halvempaa, viimeksi vuonna 2020.

Kaikkien halvin toukokuu oli vuoden 2000 toukokuu, jolloin sähkö maksoi pörssissä keskimäärin 1,77c/kWh. Kalleinta oli viime vuonna, kun toukokuun 2022 keskihinta oli 16,45 c/kWh.

Määräaikaiset sähkösopimukset lähes samanhintaisia kuin vuosi sitten

Määräaikaiset sähkösopimukset ovat lähes samanhintaisia kuin vuosi sitten, vaikka pörssisähkön hinta on merkittävästi halvempi.

2-vuotinen sopimus maksaa tällä hetkellä yhtiöstä ja ominaisuuksista riippuen n. 10-14c/kWh. Halvimmissa sopimuksissa on usein kuitenkin mukana kulutusvaikutus.

Vuosi sitten Halvinsähkösopimus.fin halvin 2-vuotinen kiinteä sopimus sen sijaan maksoi 13,98c/kWh.

Syy kalliille hinnoille löytyy futuureista

Sähköyhtiöt suojaavat sähköostojaan etukäteen futuurimarkkinoilla. Näin yhtiöt voivat myydä pitkäksi aikaa kiinteitä sopimuksia, esimerkiksi 2 vuoden määräaikaisten sopimusten muodossa.

Tällä hetkellä futuurien perusteella sähkö olisi kesällä halpaa, mutta hinta nousisi tulevana talvena 10 sentin paikkeille.

Katso koko sähkömarkkinakatsaus ja futuurihinnat:

Lisätietoja:

info(at)halvinsahkosopimus.fi

Michael Jackson on legenda, jonka vaikutus näkyy popkulttuurissa tänäkin päivänä12.5.2023 11:55:00 EEST | Blogi

Michael Jacksonin vaikutus popmusiikkiin on valtava ja häntä voidaan pitää yhtenä merkittävimmistä artisteista popmusiikin historiassa. Hänen ainutlaatuinen musiikkinsa sekä uskomaton tanssi- ja esiintymistyylinsä ovat innoittaneet monia artisteja ja muokanneet popkulttuuria monin tavoin. Henkilökohtaisessa elämässään Michael Jacksonille tapahtui paljon erinäisiä asioita, joista nousi lukuisia kohuja. Hän olikin ristiriitainen hahmo, josta voidaan olla montaa mieltä. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että musiikillisella saralla hänen vaikutuksensa oli ja on edelleen merkittävä. Michael Jacksonin ”perintö” Michael Jackson on legendaarinen hahmo, jonka elämästä ja musiikista on tehty lukematon määrä ohjelmia ja kirjoitettu useita kirjoja. Hän oli eläessään maailman seuratuimpia kuuluisuuksia ja yhä edelleen hänen perintönsä inspiroi lukuisia ihmisiä ympäri maailman. Tälläkin hetkellä New Yorkin Broadwaylla esitetään hänen elämästään kertovaa MJ The Life Story -musikaalia. Lippuja

Uusi korkokatto ja muut lainoja koskevat lakiuudistukset seuraavan 12 kk aikana23.4.2023 09:03:00 EEST | Tiedote

Seuraavan 12 kuukauden aikana useat uudet lait tulevat muokkaamaan Suomen lainamarkkinoita – osa enemmän, osa vähemmän. Nämä lait koskevat esimerkiksi sosiaalista luottoa, kuluttajaluottojen korkoja ja positiivista luottotietorekisteriä. Alla kerrotaan tarkemmin kustakin laista ja sen mahdollisista vaikutuksista kuluttajalle. Sosiaalisen luoton uudistus 1.8.2023 Sosiaalinen luotto voidaan myöntää henkilölle, jolla ei vähävaraisuutensa ja pienituloisuutensa takia ole mahdollisuutta saada kohtuuehtoista luottoa muualta. Sosiaalinen luotto on tarkoitettu taloudellisen syrjäytymisen ja ylivelkaantumisen ehkäisyyn. Sen mahdollisia käyttötarkoituksia ovat esimerkiksi kodin hankintojen tekeminen tai asumisen turvaaminen. Se voi olla myös yhdistelylaina, minkä avulla katkaistaan velkakierre. Luoton voi saada maksuhäiriömerkinnästä huolimatta, ja lainan korko saa olla enintään korkolain mukainen viitekorko. Sosiaalisen luoton myöntäminen siirtyi kunnilta hyvinvointialueiden vastuulle jo vuoden