Sähkön hinta edelleen nousussa

Sähköenergian markkinahinnan nousu on jatkunut pitkin vuotta. Marraskuun alussa maan keskihinta oli ylittänyt viiden ja puolen vuoden takaisen tason. Alimmilleen samalla aikavälillä sähkön hinta tippui vuonna 2016.

Sähköenergian verollisen kilowattitunnin keskihinta sis. perusmaksun vuosina 2013–2018. Kuvassa esimerkkinä kerrostaloasunto, jonka vuosikulutus on n. 2 000 kWh. Vaasan Sähkön hinta 11/2018 sisältää tulevan korotuksen.

Haastavan hintatilanteen vuoksi alan toimijat ovat korottaneet hintojaan pitkin syksyä. Vaasan Sähkö Oy nostaa toistaiseksi voimassa olevien sähkönmyyntisopimusten hintaa pitäen silti kilowattituntihintansa alan keskihintaan nähden edullisena. Nykyasiakkailla uusi hinta astuu voimaan 1.1.2019.

- Hinnankorotuspaineita on ollut jonkin aikaa, toteaa toimitusjohtaja Stefan Damlin.
- Hankintakustannusten nousun ja päästöoikeuksien hinnankorotuksen lisäksi taustalla on muun muassa siirtyminen päästöttömään energiantuotantoon ja sen myötä tehtävien tuotantoportfoliojärjestelyjen vaikutus, Damlin jatkaa

Vaasan Sähkön uusi hinta merkitsee kerrostaloasukkaalle noin 2 euron lisäkustannusta kuukausitasolla. Omakotitalossa asuvalle sähkölämmittäjälle taas korotus on keskimäärin 10 euroa kuussa sisältäen korotetun perusmaksun vaikutuksen.

Ks. uudet hinnat: www.vaasansahko.fi/teesahkosopimus

Hintavertailun maan keskihinta on laskettu verollisesta ja perusmaksullisesta sähköenergiahinnasta perustuen Energiaviraston ylläpitämiin tilastoihin. Ks. lisätiedot https://www.sahkonhinta.fi/tilastot/Hintojenkehitys.mhtml

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2017 oli noin 130 milj. euroa.

120 kiinteän asutuksen asiakasta edelleen ilman sähköä4.1.2019 14:20:18 EETTiedote

Aapeli-myrskyn tuhoja on korjattu myös tänään perjantaina edelleen vahvistetuin resurssein. Eilen klo 14 Vaasan Sähköverkon sähköttömiä asiakkaita oli kaiken kaikkiaan noin 3 340. Tänään samoihin aikoihin määrä on noin 1 900. Uusia vikoja on ilmaantunut sekä eilisen että tämän päivän aikana. Sähköjä palautetaan ensisijaisesti kiinteälle asutukselle, josta on tällä hetkellä sähköttä noin 120. Loput sähköttömistä ovat vapaa-ajan asuntoja. Yhtiö jatkaa kaikkien vikojen korjaamista läpi viikonlopun.

Sähköverkon viankorjaukset etenevät – kiinteälle asutukselle sähköt saataneen palautettua torstaina3.1.2019 14:00:02 EETTiedote

Vaasan Sähköverkon korjaustyöt ovat edenneet torstain aikana. Viankorjaustöissä on myös ollut käytössä lisäresursseja. Keskiviikkona klo 14 sähköttömiä asiakkaita oli noin 6 900. Tänään iltapäivällä juuri ennen klo 14 sähköttömiä oli vielä jäljellä noin 3 340. Torstain tavoitteena on saada sähköt palautettua kiinteälle asutukselle, vapaa-ajan asuntoja jää vielä sähköttä.

Sähköverkon viankorjaukset jatkuvat – osa talouksista ilman sähköä jopa vuorokausia2.1.2019 14:34:20 EETTiedote

”Pahin myrsky koskaan Vaasan Sähköverkon alueella.” Näin kuvailee tilannetta Vaasan Sähköverkon käyttöpäällikkö Petter Södergran. Enimmillään yli 14 000 yhtiön asiakasta on ollut ilman sähköjä. Työt jatkuvat ja vikoja korjataan mahdollisimman pian. - Tälläkin hetkellä lähes 6 900 asiakastamme on ilman sähköjä. Arviomme mukaan osa joutuu odottamaan sähköjen palautumista jopa vuorokausia.