Sähkötukien ulkopuolelle jää paljon sähkönkäyttäjiä

Vaikka energiakriisistä kärsiviä kuluttajia avustetaan tammikuusta alkaen sähkövähennyksellä ja -tuella, jää niiden ulkopuolelle suuri joukko ihmisiä, joihin tukimuodot eivät kohdennu. Omakotiliitto vaatii valtiota selvittämään väliinputoajien määrän ja suunnittelemaan tarvittavat helpotukset.

Omakotiliiton liittovaltuusto otti liiton 75-vuotisjuhlan syyskokouksessaan kantaa energiakriisitilanteeseen. Eritoten omakotitaloissa asuvia sähkölämmittäjiä odottavat tulevana talvena ennätyksellisen suuret sähkölaskut. Sähköyhtiöiden viimeaikaiset ennennäkemättömät korotukset sähkön hintoihin ja sähkön siirtomaksujen suuruus herättivät vilkasta keskustelua valtuustossa. Jotkut sähköyhtiöt ovat nostaneet hintoja kolmen (3) kuukauden välein lähes 60 % kerrallaan.

Omakotiliitto edellyttää, että jakeluverkkoyhtiöiden tulee siirtää asiakasmaksuihin suoraan hyöty siitä, ettei Fingrid peri niiltä kantaverkkomaksuja joulukuussa ja myöhemmin täsmennettävinä kuukausina ensi vuonna. Samoin Omakotiliiton vaatima sähkön arvonlisäveron alennuksen osuus tulee siirtää suoraan asiakasmaksuihin.

Omakotiliitto on huolissaan suuresta joukosta ihmisiä, joiden taloudellista tilannetta kumpikaan hallituksen avustuksista, sähkötuki tai kotitalousvähennyksen sähkövähennys, ei helpota.

”Väliinputoajat voivat joutua maksamaan omasta sähkösopimuksestaan ja sopimuksen alkuajankohdasta riippuen paljon aiempaa suurempia sähkölaskuja. Sähkönkäyttäjiä havahtuu vaikeaan tilanteeseen koko ajan enemmän, kun aiemmin hankitut edulliset määräaikaisuudet loppuvat. Tarjolla saattaa olla vain joko kahden vuoden määräaikainen sopimus korkeilla hinnoilla tai epävarmuutta pörssisähkösopimuksen muodossa”, Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander toteaa.

Omakotiliitto peräänkuuluttaa valtiolta pikaisia toimia väliinputoajien kartoittamiseksi ja heistä huolehtimiseksi.

”Valtiovallan tulisikin selvittää niiden kotitalouksien määrä, jotka eivät hyödy kummastakaan sähköavustuksesta tulotasonsa tai sähkölaskun summan vuoksi, ja suunnitella heille tukitoimet. Nyt on pakko suunnitella pitkäjänteisempiä ja rakenteellisia toimia tilanteen helpottamiseksi”, Silander jatkaa.

Huolehtimista ja toimia Omakotiliitto toivoo myös kunnilta ja sosiaalitoimelta.

”Kansalaiset tai varsinkaan ikääntyneet eivät välttämättä osaa selvittää, minkälaiseen tukeen he olisivat oikeutettuja. Kannustamme ottamaan matalalla kynnyksellä yhteyttä Kelaan ja kunnan sosiaalitoimeen, jotta suuren sähkölaskun kanssa ei jäisi yksin. Asumistuki ja toimeentulotuki on tarkoitettu hätään, ja hätätilanne monilla voi olla talvella edessä. Myös kuntien pitäisi aktiivisesti ottaa huolta pitävä rooli”, Omakotiliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Jaakko Korpela kommentoi.

Omakotiliitto edellyttää energiayhtiöiltä, että ne noudattavat hallituksen suosituksia kohonneiden sähkölaskujen pidemmistä maksuajoista. Liitto vaatii, että laskuja ei saa laittaa perintään, ja myös korkojen perimisestä tulee pidättäytyä tässä tilanteessa.