Sähköverkon lentokuvaukset Kymenlaakson Sähköverkon alueella käynnistyvät

Kymenlaakson Sähköverkon alueella tehdään jälleen vuosittaisia verkon ilmajohtojen lentokuvauksia helikopterilla. Kuvaus tapahtuu toukokuussa ja kuvausalueena on Hollola, Myrskylä, Orimattila ja Kouvolan Elimäki. Pahoittelemme kuvauksesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Marcus Gammals Kymenlaakson Sähköverkolta kertoo, että lentokuvauksia on tehty Kymenlaakson Sähköverkon jakelualueella jo vuodesta 2009 alkaen. Keskijänniteverkko tarkistetaan ilmakuvauksin neljän vuoden kierrossa. 110 kV verkko kuvataan joka toinen vuosi. Kuvaukset ovat tärkeä osa verkon kunnossapitoa ja toimitusvarmuutta.

Näin Marcus Gammals kuvaa lentokuvauksen merkitystä sähköverkon kunnossapitoon ja suunnitteluun: ”Lentokuvauksessa kerätään johtokadusta valokuva- ja laseraineistoa, jonka avulla saadaan arvokasta tietoa johdon nykytilasta. Lentokuvia hyödynnetään tulevien investointikohteiden valinnoissa ja suunnittelussa sekä kunnossapitotöiden valmisteluissa. Samalla kerättävän laseraineiston perusteella pystytään tuottamaan puustoanalyysi johtokadun sisäpuolella kasvavasta puustosta ja oksatilanteesta. Tämän aineiston perusteella suunnitellaan mm. johtoalueiden helikopteriraivauksia.”

Verkon kuvauksesta vastaa yhteistyökumppanimme Vimap Oy.