Sähkövetoiset raakapuujunakuljetukset käynnistyneet Kemin biotuotetehtaalle

Yksi etappi Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan käynnistymisessä on jälleen saavutettu, kun VR:n ensimmäinen sähkövetoinen raakapuujuna saapui tehtaalle aamulla 21. huhtikuuta. Kyseessä on merkittävä askel pitkään valmistellun yhtiöiden välisen yhteistyön lopputuloksesta.
“Merkittävää hanketta on valmisteltu useampi vuosi tiiviissä yhteistyössä ja vihdoin olemme siinä pisteessä, että kuljetukset ovat käynnistyneet. Teollisuuden suurinvestoinneissa kuljetusten tehokkuus ja liikenteen sujuvuus ovat avainasemassa. Olemme asiakkaan kanssa yhdessä luoneet ratkaisun, jossa tehtaan toiminnot ja rautatiekuljetukset yhdistyvät toisiinsa saumattomasti tuoden tehokkuutta kuljetuksiin”, VR:n logistiikkajohtaja Eljas Koistinen kertoo.
Enemmän puuta vähemmillä päästöillä
Raakapuuta tulee kulkemaan raiteitse tehtaalle viisi miljoona kuutiota vuodessa tehtaan käynnistyttyä. Käytännössä se tarkoittaa 8–10 junaa joka vuorokausi. Koska puumäärä on valtava, kuljetuksia varten on suunniteltu tehokas ja ympäristöystävällinen kokonaisratkaisu – puun vastaanotto, lastaus, rautatiekuljetukset ja puun purku tehtaalla on suunniteltu yhdeksi sujuvaksi kokonaisuudeksi.
”Puuta kuljetetaan Kemin uudelle tehtaalle nykyistä selvästi laajemmalta alueelta. Vaikka raakapuukuljetusten keskimääräinen matka junalla kasvaa, rautatiekuljetusten ansiosta päästöt vähenevät 20 prosenttia kuutiota kohden. Olemme rakentaneet päästövähennystavoitteidemme mukaisen tehokkaan kokonaisuuden Kemin puutoimituksiin. Sähkövetureilla liikennöitäviä puutoimituksia täydentävät sähköllä toimivat autonomiset puukenttänosturit”, Metsä Groupin puunhankinnan ja metsäpalveluiden tuotantojohtaja Hannu Alarautalahti sanoo.
Vetokalustona kuljetuksissa toimivat VR:n uusimmat sähkö- ja dieselveturit. Kuljetuksissa hyödynnetään täysimääräisesti veturien pitkälle kehitettyjä ominaisuuksia. Vectron-sähköveturit vetävät jopa 2 500 tonnin kuormia – tämä tarkoittaa noin 20–25 prosenttia enemmän puuta junaa kohden. Suljettuun vaunukiertoon perustuvia pendeleitä on luotu useita, joissa sama vaunurunko kiertää tietyn kuormaus- ja purkuaseman välillä. Kuljetusjärjestelmän tehokkuus perustuu myös huippuunsa optimoituun vaunukiertoon: kahden perättäisen kuormauksen välinen aika on kaikilta osavaiheiltaan jopa puolet keskimääräistä raakapuukuljetusta lyhyempi. Yhteensä biotuotetehtaan rautatiekuljetukset sitovat yli 400 vaunua ja kalusto on sidottu pelkästään Kemin tehtaan kuljetuksiin.
Investoinneilla toimitusvarmuutta
Investoinnit moderniin kalustoon niin vetureissa kuin vaunuissa ovat osa toimitusvarmuuden ja logistiikan tehokkuuden varmistamista. Myös liikenteen infrastruktuuri on otettu huomioon hankkeen alusta asti ja suunniteltu yhdessä Väyläviraston kanssa. Tehtaan yksityisraide mahdollistaa puukuljetukset sähkövetureilla tehtaalle saakka.
Metsä Groupin Kemin biotuotetehdas käynnistyy vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä. VR Transpoint on mukana mahdollistamassa metsäteollisuuden suurinvestointia jo toistamiseen, sillä Metsä Group valitsi sen kumppaniksi myös Äänekosken biotuotetehtaan sellukuljetuksiin vuonna 2016.
Yhteyshenkilöt
VR:n media desk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR panostaa asiakaskokemukseen laseroimalla kaukojunien ikkunat – mittava hanke parantaa puheluiden ja mobiilidatan kuuluvuutta junassa17.10.2025 09:00:45 EEST | Tiedote
VR aloittaa kaukojunien ikkunoiden laseroinnin parantaakseen puheluiden ja mobiilidatan kuuluvuutta junissa. Laseroinnin toteuttajaksi on valittu AGC Glass Europe, joka on osa maailman suurimpiin lasinvalmistajiin lukeutuvaa AGC-konsernia. Mittava hanke käynnistyy marraskuussa 2025 ja kahden vuoden aikana laseroidaan yhteensä noin 10 000 ikkunaa. VR on aiemmin investoinut 5 miljoonaa euroa tehokkaampaan wifi-yhteyteen. Laserointi ja wifin parannus eivät kuitenkaan yksinään takaa kuuluvuutta, jos teleoperaattoreiden tukiasemia ei ole riittävästi radan varrella.
VR voitti merkittävän junaliikennesopimuksen Ruotsissa – Mälartågin liikennöinti Tukholman alueella siirtyy suomalaisoperaattorille10.10.2025 13:50:00 EEST | Tiedote
VR on voittanut Mälartågin junaliikenteen kilpailutuksen Ruotsissa Tukholman ja Mälarenin alueella. Yhtiö on laajentanut toimintaansa Ruotsissa nopeasti vuodesta 2022 alkaen. Sopimusvoitot tukevat VR:n strategista tavoitetta hakea kannattavaa kasvua ja kokemusta kilpaillulta markkinalta. Samalla yhtiö valmistautuu raideliikenteen kiristyvään kilpailuun myös Suomessa.
Ouluun lisää junavuoroja joulukuussa – myös Pendolino Plus -juna Helsingin ja Oulun välillä aloittaa liikennöinnin9.9.2025 09:29:00 EEST | Tiedote
Uusi Pendolino Plus -juna aloittaa liikennöinnin Helsingin ja Oulun välillä joulukuussa. Liput ovat nyt saatavilla VR Matkalla -sovelluksessa tai osoitteessa www.vr.fi. Lisäksi Oulun junayhteydet monipuolistuvat, kun VR lisää vuoroja sekä etelään että pohjoiseen.
Junaliikenne pääradalla Tampereen ja Parkanon välillä jatkuu – sähköratavika korjattu31.7.2025 22:59:13 EEST | Tiedote
Ukkosmyrskyn aiheuttama sähköratavika Tampereen ja Parkanon välillä on saatu korjattua odotettua nopeammin, ja junaliikenne pääradalla jatkuu jälleen. Liikennekatkoksesta voi aiheutua yksittäisiä muutoksia perjantain junavuoroihin. Suosittelemme asiakkaitamme seuraamaan ajantasaista tilannetta VR Matkalla -sovelluksessa ja osoitteessa vr.fi/radalla. Kiitämme lämpimästi asiakkaitamme kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä poikkeustilanteen aikana. Pahoittelemme häiriöstä aiheutunutta haittaa ja jatkamme työtä sen eteen, että matkustaminen olisi mahdollisimman sujuvaa kaikissa olosuhteissa. Poikkeustilanteet: Poikkeustilanteet -sivulla ajantasainen tieto häiriöistä: https://www.vr.fi/radalla/poikkeustilanteet. Matkustajan oikeudet: Ohjeet eri tapauksiin ja korvaushakemuslomake löytyvät verkkosivultamme osoitteesta: https://www.vr.fi/korvaukset Aiempi tiedotteemme aiheesta: Ukkosmyrskyn aiheuttama sähkövika keskeyttää junaliikenteen pääradalla – VR järjestää korvaavaa liikennettä | VR Group
Ukkosmyrskyn aiheuttama sähkövika keskeyttää junaliikenteen pääradalla – VR järjestää korvaavaa liikennettä31.7.2025 19:14:24 EEST | Tiedote
Ukkosmyrsky on aiheuttanut sähkövian pääjunaradalla, minkä seurauksena junaliikenne on keskeytynyt Tampereen ja Parkanon välillä torstai-iltana 31.7.2025. Vika vaikuttaa useisiin junavuoroihin, ja liikennekatkon arvioidaan kestävän yön yli. Fintraffic Oy:n antaman korjausarvion mukaan liikenne pääsee jatkumaan perjantaiaamuna klo 5.30 mennessä. Junat korvataan toistaiseksi linja-autoilla, tämän hetken arvion mukaan perjantaiaamuun asti, Tampereen ja Parkanon välillä. Linja-autojen saatavuudessa on kuitenkin toistaiseksi haasteita isojen tapahtumien vuoksi. Asiakkailla on mahdollisuus järjestää omatoiminen kuljetus ja hakea korvausta aiheutuneista kuluista osoitteessa vr.fi/korvaukset. Yöjunat odottavat radan aukeamista, ja ne ajetaan määränpäihinsä heti, kun se on mahdollista. Yöjunasta matkan varanneita asiakkaita pyrimme kontaktoimaan mahdollisimman nopeasti ja tarjoamaan heille ajantasaista tietoa matkustamiseen liittyvistä muutoksista. Oman junan kulkua voi seurata osoitteessa vr.f
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme