SAK, Akava ja STTK: Lainsäädännön uudistaminen on välttämätöntä raskaus- ja perhevapaasyrjinnän poistamiseksi

SAK, Akava ja STTK ovat pettyneitä työ- ja elinkeinoministeriön toimintaan työryhmässä, jonka tehtävänä oli etsiä keinoja raskaus- ja perhevapaasyrjinnän estämiseksi. Järjestöjen mielestä kolmikantaisen työryhmän työtä leimasi ministeriön vastahakoisuus arvioida avoimesti syrjintää.

– Olemme eri mieltä työ- ja elinkeinoministeriön näkemyksestä, että mihinkään lainsäädäntötoimiin raskaus- ja perhevapaasyrjinnän poistamiseksi ja ehkäisemiseksi ei tarvitse ryhtyä. Ministeriö toimii tässä hallitusohjelman vastaisesti, sanoo SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto.

Hallitusohjelmassa todetaan, että lainsäädäntöä on täsmennettävä niin, että raskaus ja perhevapaan käyttö eivät vaikuta määräaikaisen työsuhteen jatkumiseen. Lisäksi hallitusohjelman mukaan perhevapaalta palaavien työsuhdeturvan parantamista selvitetään ja selvityksen tulosten perusteella ryhdytään tarvittaviin lainsäädäntö- ja muihin toimiin.

– Tasa-arvovaltuutetun tilastojen ja ammattiliittojen kokemusten mukaan voimassa oleva lainsäädäntö ei riitä suojelemaan raskaana olevia ja perhevapaata käyttäviä työntekijöitä. Se ei esimerkiksi estä irtisanomasta perhevapaalta töihin palaavaa työntekijää. Töihin palaavan suoja on osoittautunut heikoksi varsinkin silloin, kun työpaikalla on tapahtunut muutoksia, sanoo Akavan tasa-arvo- ja työympäristöpäällikkö Lotta Savinko.

Palkansaajajärjestöt esittivät työryhmässä, että lainsäädäntöä täsmennettäisiin syrjinnän estämiseksi ja perhevapaalta palaavan irtisanomissuojaa vahvistettaisiin ns. jälkisuoja-ajalla, jonka aikana työntekijää ei saisi työhön paluun jälkeen irtisanoa.

– Syrjinnän kohteeksi joutumisen riski ei koske vain naisia, vaan syrjityksi voivat joutua myös miehet ja muun sukupuoliset. Lainsäädännössä on varmistettava, että kaikki vanhemmat perhemuodosta riippumatta voivat halutessaan hankkia lapsia joutumatta työelämässä syrjityksi, painottaa STTK:n juristi Anja Lahermaa.

SAK, Akava ja STTK jättivät työryhmän loppuraporttiin yhteisen eriävän mielipiteen, joka liitteenä ohessa.

Anu-Tuija Lehto, lakimies, SAK, puh. 040 778 1080
Lotta Savinko, tasa-arvo- ja työympäristöpäällikkö, Akava, puh. 040 504 4356