SAK:n Oulun toimiston uudet asiantuntijat Mette Nissinen ja Miikka-Aukusti Heiskanen ovat tuttuja nuorisotoiminnasta

SAK:n pohjoisin aluetoimisto Oulussa on saanut uudet työntekijät. Sekä Mette Nissinen että Miikka-Aukusti Heiskanen ovat olleet aktiivisesti mukana ammattiliittojen nuorisotoiminnassa.

Molemmat uudet SAK:n alue- ja järjestöasiantuntijat ovat opiskelleet Lapin yliopistossa yhteiskuntatieteitä. Nissinen valmistui yhteiskuntatieteiden maisteriksi viime syksynä pääaineenaan valtio-oppi. Heiskasenkin hallintotieteiden opinnot ovat loppuvaiheessa.

Ennen yliopisto-opintojaan Mette Nissinen työskenteli yhdeksän vuotta rakennusalalla maalarina. Hän on osallistunut Rakennusliiton nuorisotoimintaan muun muassa Raksanuoret-lehden päätoimittajana. Lisäksi Nissinen on toiminut luottamusmiehenä ja Rakennusliiton liittovaltuuston jäsenenä sekä ollut mukana kahden eri ammattiosaston hallinnossa.

Miikka-Aukusti Heiskanen on tehnyt pitkää uraa turvallisuusalalla. Hän työskenteli usean vuoden ajan järjestyksenvalvojana muun muassa ravintoloissa ja erilaisissa tapahtumissa. Sen lisäksi hän on kirjoittanut Demokraatti-lehteen vapaana toimittajana ja toiminut Pohjolan työ -verkkomedian päätoimittajana.

Heiskanen on ollut mukana suunnittelemassa Palvelualojen ammattiliiton PAMin nuoriso- ja aluetoimintaa. Hän on myös osallistunut aktiivisesti SAK Nuorten Oulun ja Kainuun aluetoimintaan.

Mette Nissisen ja Miikka-Aukusti Heiskasen työsuhteet SAK:n Oulun aluetoimistossa alkoivat vuodenvaihteessa. Toimiston aikaisemmat työntekijät Riitta-Liisa Ojuva ja Vesa Saarinen ovat jäämässä eläkkeelle tämän vuoden alkuvaiheissa.

Työvoimapulan taustalla usein liian pieni palkka sekä työn kestoon ja rekrytointiin liittyvät puutteet25.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Tänään julkaistussa tutkimuksessa tarkastellaan työvoimapulaa sekä avoinna olevien työpaikkojen laatua. Tutkimukseen valitut SAK:laiset ja muutamat muut ammattiryhmät sijoittuvat avoimien työpaikkojen laatuindikaattorissa heikoimpaan- ja keskiryhmään. Vuonna 2019 työvoiman saatavuudessa esiintyi ongelmia erityisesti suojelu- ja vartiointityöntekijöiden, teollisuustuotteiden kokoonpanijoiden, siivoojien ja kotiapulaisten sekä postinjakajien tehtävissä. Tämä käy ilmi Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) toteuttamasta tutkimuksesta, jonka tilasi Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK).