SAK:n Oulun toimiston uudet asiantuntijat Mette Nissinen ja Miikka-Aukusti Heiskanen ovat tuttuja nuorisotoiminnasta

SAK:n pohjoisin aluetoimisto Oulussa on saanut uudet työntekijät. Sekä Mette Nissinen että Miikka-Aukusti Heiskanen ovat olleet aktiivisesti mukana ammattiliittojen nuorisotoiminnassa.

Molemmat uudet SAK:n alue- ja järjestöasiantuntijat ovat opiskelleet Lapin yliopistossa yhteiskuntatieteitä. Nissinen valmistui yhteiskuntatieteiden maisteriksi viime syksynä pääaineenaan valtio-oppi. Heiskasenkin hallintotieteiden opinnot ovat loppuvaiheessa.

Ennen yliopisto-opintojaan Mette Nissinen työskenteli yhdeksän vuotta rakennusalalla maalarina. Hän on osallistunut Rakennusliiton nuorisotoimintaan muun muassa Raksanuoret-lehden päätoimittajana. Lisäksi Nissinen on toiminut luottamusmiehenä ja Rakennusliiton liittovaltuuston jäsenenä sekä ollut mukana kahden eri ammattiosaston hallinnossa.

Miikka-Aukusti Heiskanen on tehnyt pitkää uraa turvallisuusalalla. Hän työskenteli usean vuoden ajan järjestyksenvalvojana muun muassa ravintoloissa ja erilaisissa tapahtumissa. Sen lisäksi hän on kirjoittanut Demokraatti-lehteen vapaana toimittajana ja toiminut Pohjolan työ -verkkomedian päätoimittajana.

Heiskanen on ollut mukana suunnittelemassa Palvelualojen ammattiliiton PAMin nuoriso- ja aluetoimintaa. Hän on myös osallistunut aktiivisesti SAK Nuorten Oulun ja Kainuun aluetoimintaan.

Mette Nissisen ja Miikka-Aukusti Heiskasen työsuhteet SAK:n Oulun aluetoimistossa alkoivat vuodenvaihteessa. Toimiston aikaisemmat työntekijät Riitta-Liisa Ojuva ja Vesa Saarinen ovat jäämässä eläkkeelle tämän vuoden alkuvaiheissa.

SAK:n selvitys: Ilmastotoimet vaikuttavat työllisyyteen ja osaamistarpeeseen, mutta vaikutusten laajuus on edelleen hämärän peitossa2.1.2020 08:30:00 EETTiedote

SAK:n tuoreen selvityksen perusteella ilmastonmuutos ja sen hillintä tuskin tulevat vähentämään työn kokonaismäärää, mikäli ilmastotoimet pannaan toimeen hallitusti. Tiukentuvat päästövähennystavoitteet aiheuttavat kuitenkin monilla aloilla huolta kilpailukyvyn ja työpaikkojen säilymisestä. Työn siirtyminen toimialojen välillä ja sisällä työtehtävästä toiseen lisää tarvetta työntekijöiden osaamisen päivittämiseen.

Arbetsgivarnas ideologiska förhållningssätt gör avtalsrörelsen stelare9.12.2019 14:12:12 EETTiedote

Arbetsgivarna har krävt att man inte ska blanda politik i avtalsrörelsen på arbetsmarknaden, men under de pågående förhandlingarna har arbetsgivarna själva drivit politiska krav när de till exempel har strävat efter att begränsa strejkrätten och avskaffa systemet där arbetsgivarna bär upp fackföreningsavgiften. Det finländska avtalssamhället riskerar att bli överkört av de ideologiska målsättningarna.