Hirsitaloteollisuus ry

Saksalaiset tutustuvat suomalaiseen hirsirakentamiseen elokuussa

Naantalin Asuntomessuille Hirsitaloteollisuuden vieraaksi on tulossa puurakentamisen ammattilaisia Saksasta torstaina 11.8. Erityisesti saksalaisia kiinnostaa nähdä omin silmin massiivisen puun käyttö rakentamisessa.
Kuva: Hirsitaloteollisuus ry.
Suomen hirsitaloteollisuuden edustajia tutustumiskäynnillä Saksassa toukokuussa 2022. Kuvassa (vas) Joachim Hörrmann, ProHolzBW, Gottfreid Effe, Euroregion Oulu; Marcus Meyer, Holzbau Schlosser; Josef Schlosser, Holzbau Schlosser; Mika Askola, Honkatalot; Seppo Romppainen, Hirsitaloteollisuus ry; Petri Sirviö, Business Oulu; prof. Janne Pihlajaniemi, Oulun yliopisto. Kuva: Hirsitaloteollisuus ry.

Suomi ja maan lainsäädäntö on massiivipuurakentamisen edelläkävijä. Hirsitaloteollisuuden edustajat kävivät toukokuussa Saksassa esittelemässä suomalaista hirsirakentamista. Matkalla käydyissä keskusteluissa kävi ilmi, että puurakentaminen on Saksassa selvässä nosteessa. Massiivipuuhun ja puurankarakentamiseen liittyvät järjestelmäratkaisut aiheuttavat maassa kuitenkin kiivastakin keskustelua.

– Suomalaisilla on tuhatvuotinen, mahdollisesti jopa maailman pisimpään karttunut tietotaito hirsirakentamisesta. Suomessa tätä perinteistä tietotaitoa ei ole hukattu, vaan massiivisen puun käytöstä, hirsirakentamisesta ja sen luonnonmukaisuudesta on pidetty tiukasti kiinni myös 2000-luvulla. Samalla hirsirakennuksia on kehitetty vastaamaan tämän päivän tiukkoja energiatehokkuusvaatimuksia, sanoo Hirsitaloteollisuus ry:n toimitusjohtaja Seppo Romppainen.

Alan teollisuus on kehittänyt myös hirsituotteiden muita teknisiä ominaisuuksia. Tästä esimerkkinä on Suomessa kehitetty painumaton hirsirakenne, joka mahdollistaa massiivisen hirren yhdistämisen moderniin arkkitehtuuriin ja eri materiaaleihin.

Suomessa rakentamisen lainsäädäntö huomioi massiivipuurakentamisen hyvin

Massiivihirsirakenteisilta puutaloilta ei edellytetä Suomessa erillisiä lämmöneristekerroksia seinärakenteissa.

– Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että talot olisivat energiankäytöltään tehottomia. Tänä päivänä suomalaiset massiivihirsitalot täyttävät uusimmat, vuonna 2018 voimaan tulleet energiatehokkuusvaatimukset, Romppainen sanoo.

Massiivihirsitaloilla päästään A-luokan energiatehokkuuteen hyödyntämällä suunnittelussa rakennuksen koko vaipan energiatehokkuus, energiaa säästävä teknologia ja energian tuotantotapa.

Hirsirakennusten pitkä elinkaari kiinnostaa saksalaisia

Modernit massiivipuutalot kiinnostavat talonrakentajia, suunnittelijoita ja päättäjiä Saksassa erityisesti niiden tutkitusti puhtaan sisäilman, hiilivaraston, pitkän elinkaaren ja hirsien uudelleenkäytettävyyden vuoksi.

– Elokuussa toteutuvalla saksalaisten vierailulla on tarkoitus esitellä suomalaista massiivisen puun käyttöön perustuvaa hirsirakentamista niin koulujen, päiväkotien kuin asuinrakennustenkin osalta. Vierailu Asuntomessuilla antaa varmasti hyvän kuvan modernista suomalaisesta hirsirakentamisesta, Romppainen sanoo.

Vierailu Naantalin Asuntomessuille liittyy Hirsitaloteollisuuden Log-Intelligence for Future (LIF) -vientiprojektiin. Tavoitteena on yhteistyön tiivistäminen Suomen ja Saksan massiivipuuteollisuuden kesken sekä alan yritysten välisten kaupankäyntiedellytysten turvaaminen jatkossakin. Suomen vierailulle osallistuu puurakentamisesta kiinnostuneita arkkitehteja ja puurakentamisen kehittämisorganisaation edustajia Saksasta.

Kuvat

Kuva: Hirsitaloteollisuus ry.

Hirsitaloteollisuus ry
Kohverontie 10
88610 Vuokatti

+358 50 376 5901https://www.finnishtimberhouse.com/

Hirsitaloteollisuus ry on alansa johtavien suomalaisten hirsitalotehtaiden yhteinen järjestö, jonka jäsenyritykset noudattavat suunnittelussa ja tuotannossaan tarkasti rakentamisen määräyksiä ja toimituksissa alalla yhdessä hyväksyttyjä ehtoja. Hankkiessasi rakennuksen Hirsitaloteollisuus ry:n jäsenyritykseltä, tiedät saavasi korkeaa laatua ja luotettavaa palvelua. Laadun ohella Hirsitaloteollisuus edustaa merkittävää teollisuudenhaaraa.

• Yhdistyksen jäsenyritykset valmistavat yli 80 % kaikista Suomessa tehtävistä hirsirakennuksista ja tuotteita viedään yli 40 maahan.
  • Viennin osuus tuotannosta on yli 20 %.
  • Hirsitaloteollisuus ry on Puutuoteteollisuus ry:n kannatusjäsen.

Suomalainen hirsitaloteollisuus

Maailman onnellisimpien ihmisten taloja. Tuotettu kestävästi suomalaisella sisulla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi