Saksanpaimenkoiraliitto YLEn julkaisemista videoista: Väkivalta ei kuulu koirien suojelukoulutukseen

Väkivaltaiset koulutusmenetelmät ja laittomat koirankoulutusvälineet eivät ole sallittuja Saksanpaimenkoiraliiton alaisessa suojelukoulutuksessa eivätkä missään Suomen Kennelliiton tai Suomen Palveluskoiraliiton alaisissa tapahtumissa. Ei-sallittuun koulutukseen ja ylilyönteihin on puututtava aina.

Kuva: Aino Pikkusaari

YLEn verkkosivuilla 24.2.2021 julkaistussa uutisessa käsitellään suojelukoirakoulutusta. Uutisessa esitetään videomateriaalia, jossa koirien koulutuksessa käytetään väkivaltaisia koulutusmenetelmiä ja -välineitä, kuten sähkö- ja piikkipantoja.

- Tällaiset koulutusmenetelmät ja -välineet eivät ole Saksanpaimenkoiraliiton eettisten ohjeiden mukaisia. Koiran koulutuksen tulee aina perustua ensisijaisesti toivotun käyttäytymisen vahvistamiseen, eikä väärästä käyttäytymisestä rankaisemiseen, painottaa Saksanpaimenkoiraliiton puheenjohtaja Sami Baggström.

Jos koiran koulutuksessa käytetään apuvälineitä, niistä ei saa aiheutua haittaa, vaaraa tai epämukavuutta eläimelle. Jos koulutustilanteissa huomataan väärinkäytöksiä, on niihin puututtava heti ja raportoitava niistä eteenpäin.

Saksanpaimenkoiraliitto järjesti helmikuun alussa koulutusohjaajilleen, alaosastojen puheenjohtajille ja alaosastoissa toimiville maalimiehilleen infotilaisuudet, joissa kerrattiin liiton ohjeistusta tapahtumista, tilaisuuksista ja koirankoulutuksista ja painotettiin sitä, että väärinkäytöksiin puututaan. Liitto on myös perustanut eettisen työryhmän edistämään entistä painokkaammin vastuullisia toimintatapoja kaikessa liiton alaisessa koulutustoiminnassa.

Saksanpaimenkoiraliitto on käynyt suojelukoulutukseen liittyviä asioita läpi myös Suomen Palveluskoiraliiton ja Suomen Kennelliiton vastaavien tahojen kanssa. Kaikkien yhteinen näkemys on, että koiran hyvinvointi on aina etusijalla, ja jos epäkohtia nousee esille, niihin tulee puuttua.

Saksanpaimenkoiraliiton puheenjohtaja
Sami Baggström
sami.baggstrom@spl.fi

Suomen Palveluskoiraliiton puheenjohtaja
Mika Laaksonen
mika.laaksonen@palveluskoiraliitto.fi

Suomen Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja
Esa Kukkonen
esa.kukkonen@kennelliitto.fi

Kuva: Aino Pikkusaari

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 147 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.

Koirien terveyden tutkiminen on edennyt 2000-luvulla pitkin askelin: Kennelliiton koirarekisteriin vuosittain kirjattavien terveystutkimuslausuntojen määrä on nelinkertaistunut10.2.2021 10:43:36 EET | Tiedote

Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2020 yli 84 000 erilaista terveystutkimuslausuntoa. Yleisimpiä olivat silmä-, lonkkaniveldysplasia-, kyynärniveldysplasia-, polvi- ja selkälausunnot. Yhä uusia rotuja on tullut viime vuosina terveystutkimusten piiriin, ja myös uusia terveystutkimuksia on otettu käyttöön.