Sale Temmes suljetaan toistaiseksi

Osuuskauppa Arina sulkee Sale Temmeksen toistaiseksi terveysturvallisuussyistä. Paikalli-sia omistajia palvellaan lähimmissä myymälöissä. Polttonestejakelu jatkuu. Palvelun uudelleen avaaminen Temmekselle edellyttäisi kiinteistöön laajamittaista peruskorjausta tai uusinvestointia. Vaihtoehdoista on tehty alustavia laskelmia, mutta päätöksiä ei ole. Henkilöstölle tarjotaan töitä Arinan toisista toimipaikoista.

Tyrnävän kunnan Temmeksen kylällä sijaitseva Sale-lähimyymälä ja pihan ABC polttonestejakeluasema on palvellut Temmeksen 700 asukasta ja ohikulkijoita. Salessa asioi päivittäin n. 250-350 asiakasta. Kylän talouksista yli 90 % on asiakasomistajia.

Terveysturvallisuus edellä

Osuuskauppatoiminta on vastuullista yritystoimintaa. Arina tuntee vastuunsa henkilökunnan ja asiakkaiden terveysturvallisuudesta ja joutuu sulkemaan Sale-lähimyymälän ennenaikaisesti kiinteistön sisäilmatilanteen vuoksi, ennen päätöksiä mahdollisesta peruskorjauksesta tai uusinvestoinnista. Loppuunmyynti aloitetaan maanantaina 18.10. ja myymälä suljetaan alustavasti vk 42 loppuun mennessä.

”Salen sulkeminen ennenaikaisesti on valitettavaa paikallisten omistajien kannalta, mutta välttämätön varotoimenpide. Emme halua ottaa mitään riskiä tiloissa työskentelevien tai asioivien sairastumisesta. Temmeksellä työskenteleville tarjotaan ensisijaisesti töitä Arinan toisista toimipaikoista ja omistajia palvelemme lähimmissä toimipaikoissamme”, kertoo Arinan toimialajohtaja Mikko Polso.

”Kiinteistön käyttöikä ja tarve peruskorjaukselle tai uusinvestoinnille on ollut tiedossa, mutta kesällä ilmenneiden teknisten ongelmien jälkeen joudumme sulkemaan myymälän odotettua nopeammin. Olemme tehneet alustavia laskelmia palvelujen kehittämiseksi, mutta tarvittavia päätöksiä ei toistaiseksi ole. Täsmennämme laskelmia ja käymme keskustelun omistajahallinnon kanssa”, jatkaa Arinan hallintojohtaja Reima Loukkola.

Arinan lähimmät marketpalvelut sijaitsevat autolla 10-25 minuutin säteellä Tyrnävän kuntakeskuksessa (17 km), Siikalatvan Rantsilassa (18 km), Limingan kuntakeskuksessa (22 km), Tupoksen kylällä (27 km) ja Kempeleen Zeppelinissä (31 km). Pihan ABC polttonestejakeluun sulkemisella ei ole vaikutusta, vaan ko. palvelu jatkuu normaalisti.

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti yli 174 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Hukkalämpö hyödyksi: S-marketista päästötöntä energiaa kaukolämpöverkkoon - Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian innovaatio tuottaa hiilineutraalia kaukolämpöä24.11.2021 13:23:34 EET | Tiedote

Kaupan lauhdelämmön hyödyntäminen on erinomainen esimerkki kaupungin energiajärjestelmän ja kiinteistöjärjestelmien yhdistämisestä. Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian yhteistyössä kehittämä innovaatio lisää kustannustehokasta hiilineutraalia kaukolämmöntuotantoa. Uudenlainen tapa hallita energiavirtoja tarjoaa konkreettisen keinon ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Kehitystyön verifioinnissa ovat olleet mukana myös VALOR Partners Oy ja VTT.

Valtakunnallinen ABC-lataus siirtyy mobiiliaikaan – Osuuskauppa Arinan ensimmäiset latausasemat avataan loppuvuoden 2021 aikana26.10.2021 14:16:29 EEST | Tiedote

S-ryhmän osuuskauppojen valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen alkoi keväällä 2021, ja vuoden loppuun mennessä se on jo noin 50 latausaseman laajuinen. Osuuskauppa Arinan alueen ensimmäiset ABC-latausasemat avataan loka-marraskuussa ABC Pudasjärvelle ja ABC Vaalaan. Jatkossa ABC-latauksen koko asiointi hoituu ABC-mobiililla.

Arinan vuoden 2020 parhaat työryhmät ja esimiehet palkittiin Levillä - Maija Kiljo pokkasi Arinan vuoden esimiehen Martti-patsaan25.10.2021 13:27:13 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arina palkitsi vuoden 2020 parhaat työryhmät ja esimiehet Levillä. Palkintokategorioita olivat vuoden tulokas, vuoden työryhmät ja esimiehet, vuoden kehittäjät, vuoden ryhmäpäällikkö ja Tahto-patsas elämäntyöpalkinto. Yhdeksästä palkitusta toimiala- ja näkökulmaesimiehestä Arinan vuoden esimiehelle annettavan Martti-patsaan pokkasi marketpäällikkö Maija Kiljo.

Arina mukaan ennätyslaajaan Pidä huolta -kampanjaan nuorten mielenterveyden edistämiseksi21.9.2021 11:35:26 EEST | Tiedote

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena myös Pohjois-Suomessa. Osuuskauppa Arina liittyy 50 000 euron lahjoituksella Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteiseen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteeseen, jonka avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Arinan lisäksi pohjoisesta haasteessa ovat mukana mm. LähiTapiola Pohjoinen ja LähiTapiola Lappi.