Salibandymaajoukkueiden mitaliputki jatkuu: U19-miehet rangaistuslaukauksilla pronssille

Suomen mitaliputki salibandyn kaikissa MM-turnauksissa jatkuu, kun U9-miehet löivät Frederikshavnin pronssiottelussa Tšekin rangaistuslaukauksilla 7-6. Suomi ehti nousta peliajalla kahden maalin tappioasemasta kahden maalin johtoon, mutta ratkaisuun ei varsinainen peliaika riittänyt.

Miko Vaarimon kaukolaukaus tasoitti tilit ottelun kuudennella minuutilla pallon kimmottua Amos Jäppisestä verkkoon, mutta jatko oli Suomelle vaikea. Tšekki siirtyi uudelleen johtoon takatolpalle lähetetyn pallon käännyttyä puolustajan jaloista sisään, ja kohta vielä Daniel Chatrny kurotti ohjaamaan maalin edestä tilanteeksi jo 3-1.

Toinen erä oli puolestaan Suomen. Luukas Hyvärinen kiskaisi ylivoimalla kavennuksen, ja erän puolivälissä osui perättäisissä vaihdoissa. Pietari Porttikivi jatkoi takatolpalta pelin tasoihin, ja Ville Heiska kiskaisi Luukas Hyvärisen pitkästä poikkisyötöstä johto-osuman. Suomen seuraavalla ylivoimalla Teemu Karppanen nosti etukulmaan jo kahden maalin etumatkan, mutta Tšekki iski viimeisellä sekunnilla kavennuksen, joka vahvistettiin vasta videotarkistuksella.

Tšekki tuli pian kolmannen erän aluksi tasoihin, ja runsaat kaksi minuuttia ennen loppua näytti hetken pahalta, kun Daniel Chatrny nosti vastaiskun päätteeksi joukkueensa johtoon. Heti seuraavassa vaihdossa oli kuitenkin Vilho Helinin kaukolaukauksen vuoro ja peli taas tasan.

Jatkoaika jäi maalittomaksi, ja sen jälkeen käytyä rangaistuslaukauskisaa johti Tšekki pitkään. Suomi nousi rinnalle ja ohi, mutta Tšekin viidennen laukoja onnistuminen vei kisan jatkopalloille. Eero Koistisen maali jäi lopulta pronssiottelun viimeiseksi, kun Tšekin viimeinen laukoja ajautui liian pieneen kulmaan ja nosti pallon ohi maalin.

Henri Keräsen ottelukuviin

Salibandya, Frederikshavn, Tanska

U19-miesten MM-turnaus, pronssiottelu

Tšekki–Suomi 6-7 rl (3-1, 1-4, 2-1, 0-0, 0-1)

1. erä: 1.19 Vojtech Kun (Jakub Faksa) 1-0, 5.25 Amos Jäppinen (Miko Vaarimo) 1-1, 9.38 Ondrej Jankovsky (Adam Palcinsky) 2-1, 13.28 Daniel Chatrny (Lukas Fukala) 3-1.
2. erä: 26.03 Luukas Hyvärinen (Joona Hokkanen) 3-2 yv, 31.58 Pietari Porttikivi (Teemu Karppanen) 3-3, 32.52 Ville Heiska (Hyvärinen) 3-4, 35.470 Karppanen (Hokkanen) 3-5 vy, 39.59 Chatrny (Fukala) 4-5 im.
3. erä: 44.22 Jaroslav Petrak (Palcinsky) 5-5, 57.44 Chatrny (Filip Elias) 5-6, 58.23 Vilho Helin (Hyvärinen) 6-6.
Jatkoaika: Maaliton.

Suomi voitti rangaistuslaukauskisan.

Adam Draslar Tšekki 5+4+3+3=15,
Touko Ojala Suomi 6+10+5+5=26.

Jäähyt: Tšekki 2×2 min, Suomi 2 min.

Erotuomarit: Simon Broman ja Martin Matti, Ruotsi.

Yleisöä: 1 290.

Suomen parhaana palkittiin Joona Hokkanen.

Jussi Ojala, viestintäjohtaja
jussi.ojala@salibandy.fi