Salon Mathildedahliin kylätie

Kylätiellä autoille on varattu normaalia kapeampi ajorata ja tien molemmilla puolilla on tavallista leveämmät pientareet. Kylätiellä ajetaan moottoriajoneuvoilla tien keskellä. Pyöräliikenne ja jalankulkijat käyttävät tien piennarta. Kohtaamistilanteessa autot väistävät tilapäisesti pientareelle. Kylätiellä voidaan parantaa kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita ilman uuden väylän rakentamista. Salon Mathildedahlin ruukkikylän asukkaat ovat toivoneet keskustan läpi kulkevan Tullintien (mt 12089) muuttamista nk. kylätieksi.
Tullintien nykyinen nopeusrajoitus on 40 km/t, ja sillä on noin 400 päivittäistä käyttäjää vuorokaudessa. Kylätiejärjestelyssä Bremerintien ja Tullintien liikennejärjestelyitä muutetaan 1,3 kilometrin eli koko nykyisen 40 km/h nopeusrajoitusalueen matkalta. Ajoradan keskeltä varataan moottoriajoneuvoliikenteelle kaksisuuntainen 3 metriä leveä kaista, jonka molemmin puolin varataan noin 1,5 metriä leveät tilat ensisijaisesti jalankulkijoiden ja pyöräliikenteen käyttöön. Moottoriajoneuvojen kohtaaminen tapahtuu osittain reuna-alueiden kautta. Samalla tien nopeusrajoitus lasketaan 30 km:iin/t.
Kylätie toteutetaan tässä vaiheessa maalimerkinnöin ilman tien uudelleen päällystystä. Mikäli ratkaisu jää pysyväksi, tehdään uudelleen päällystyksen yhteydessä tiemerkinnät kestävänä massamerkintänä. Kylätiejärjestelyt valmistuvat toukokuussa. Kylätien molempiin päihin sijoitetaan tärinäraidat parantamaan järjestelyjen havaittavuutta. Lisäksi molempiin päihin sijoitetaan opastetaulut kylätien periaatteesta.
- Kylätie soveltuu kohteisiin, joissa autoliikenne ei ole kovin vilkasta ja joissa erillistä jalankulun ja pyöräliikenteen väylää ei ole mm. kustannussyistä järkevää rakentaa. Kylätiellä pyritään rauhoittamaan henkilöautoliikenteen nopeuksia ja lisäämään eri käyttäjäryhmien kokemaa liikenneturvallisuutta. Kylätie onkin kustannustehokasta tapa parantaa kävelyn ja pyöräliikenteen olosuhteita. Erityisesti Hollannissa vastaavia tiejaksoja on toteutettu mittavasti 70-luvulta lähtien, kertoo liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.
Kylätielle esitetyt toimenpiteet edustavat Suomessa uutta ajattelua. Vastaavia toteutuksia löytyy kotimaasta muutamia, mm. Hattulasta, Pyhtäältä ja Espoon ja Vantaan rajalta. Mathildedahlin kylätie on ensimmäinen kylätiekohde Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella.
Näin liikut kylätiellä
- Normaalitilanteessa moottoriajoneuvot ajavat keskellä. Pyöräliikenne ja jalankulku käyttävät tien piennarta.
- Kahden moottoriajoneuvon kohdatessa siirrytään hyödyntämään reuna-aluetta turvallisen kohtaamisen mahdollistamiseksi.
- Pyöräilijän kohdatessa jalankulkijan, pyöräilijä siirtyy keskikaistalle. Keskikaistalle siirtyvä pyöräilijä väistää keskikaistan liikennettä.
- Vastakkaisen liikenteen kohtaaminen tulee tehdä turvallisesti. Moottoriajoneuvolla tulee siirtyä pientareelle vain, jos pientare on vapaa. Jos pientareella on muita käyttäjiä, tulee odottaa kohtaamiseen tai ohittamiseen sopivaa liikennetilannetta.
Katso myös oheinen video, miten kylätiellä liikutaan: https://www.youtube.com/watch?v=VxiZNis_Lv0
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0400 824 207 ja liikennejärjestelmäasiantuntija Piritta Keto, p. 050 380 7760
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen ELY-keskusItsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ilmastonmuutos haastaa teiden talvihoitoa – miten vastaamme haasteisiin?4.12.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Ilmastonmuutoksen myötä talviset kelit alkavat myöhemmin, kestävät lyhyemmän aikaa ja leudot talvet voivat olla pääosin lumettomia. Talvisin kelit muuttuvat nopeasti ja rannikkoalueilla säävaihtelut ovat sisämaata suurempia. Leutoina talvina ongelmat siirtyvät päällysteisiin. Ilmastonmuutoksen aiheuttamia haasteita ei taklatakaan yksistään talvihoidon toimenpiteillä, vaan myös panostamalla esimerkiksi päällystevaurioiden ennakoivaan ja kestävään paikkaamiseen. Talviajan tulvat ovat yleistyneet ja niitä ehkäistään tulvaherkillä teillä tien parannustoimilla.
Varsinais-Suomen ELY-keskus peruu Arvinsalmen ja Lamposaaren lauttapaikkojen aikataulukokeilun3.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on kuullut marraskuussa Liperin ja Rääkkylän kuntia sekä Lappeenrannan kaupunkia Arvinsalmen ja Lamposaaren lauttapaikkojen määräaikaisesta aikataulukokeilusta. Näiden kuulemisten sekä oman uudelleenarvioinnin pohjalta ELY-keskus peruu suunnitellun kokeilun.
Egentliga Finland fick 271 kilometer bredband med hjälp av återhämtningsmedel2.12.2025 12:32:19 EET | Pressmeddelande
Optisk fiber ger en smidig vardag: det möjliggör företagsverksamhet, distansarbete och studier, ärenden kan uträttas elektroniskt och strömningstjänsterna fungerar. Tack vare de återhämtningsmedel som ingår i EU:s landsbygdsfinansiering fick närmare 4 000 invånare på landsbygden i Egentliga Finland tillgång till optisk fiber.
Varsinais-Suomeen saatiin 271 kilometriä laajakaistaa elpymisvarojen avulla2.12.2025 12:32:19 EET | Tiedote
Valokuidun myötä arki sujuu: yrittäjyys, etätyö ja opiskelu on mahdollista, sähköinen asiointi onnistuu ja suoratoistopalvelut toimivat. EU:n maaseuturahoituksen elpymisvarojen ansiosta lähes 4 000 maaseudun asukasta pääsi Varsinais-Suomessa valokuidun päähän.
Liikennekuolemien taustalla on usein valintoja, ei sattumaa1.12.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Liikennekuolemien määrä Varsinais-Suomessa on viime vuosina kääntynyt kasvuun, mutta pitkän aikavälin trendi on laskeva. Satakunnassa liikennekuolemien määrä on laskussa, kuitenkin asukaslukuun suhteutettuna liikennekuolemien määrä on tällä hetkellä lähes samalla tasolla Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa. Liikennekuolemien taustalla on harvoin pelkkä sattuma – useimmiten kyse on riskialttiista valinnoista, kuten ylinopeudesta, päihteistä tai turvavälineiden laiminlyönnistä. Erityisesti Satakunnassa korostuu piittaamaton liikennekäyttäytyminen liikenneonnettomuuksien taustatekijöinä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

