Salon Mathildedahliin kylätie

Kylätiellä autoille on varattu normaalia kapeampi ajorata ja tien molemmilla puolilla on tavallista leveämmät pientareet. Kylätiellä ajetaan moottoriajoneuvoilla tien keskellä. Pyöräliikenne ja jalankulkijat käyttävät tien piennarta. Kohtaamistilanteessa autot väistävät tilapäisesti pientareelle. Kylätiellä voidaan parantaa kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita ilman uuden väylän rakentamista. Salon Mathildedahlin ruukkikylän asukkaat ovat toivoneet keskustan läpi kulkevan Tullintien (mt 12089) muuttamista nk. kylätieksi.
Tullintien nykyinen nopeusrajoitus on 40 km/t, ja sillä on noin 400 päivittäistä käyttäjää vuorokaudessa. Kylätiejärjestelyssä Bremerintien ja Tullintien liikennejärjestelyitä muutetaan 1,3 kilometrin eli koko nykyisen 40 km/h nopeusrajoitusalueen matkalta. Ajoradan keskeltä varataan moottoriajoneuvoliikenteelle kaksisuuntainen 3 metriä leveä kaista, jonka molemmin puolin varataan noin 1,5 metriä leveät tilat ensisijaisesti jalankulkijoiden ja pyöräliikenteen käyttöön. Moottoriajoneuvojen kohtaaminen tapahtuu osittain reuna-alueiden kautta. Samalla tien nopeusrajoitus lasketaan 30 km:iin/t.
Kylätie toteutetaan tässä vaiheessa maalimerkinnöin ilman tien uudelleen päällystystä. Mikäli ratkaisu jää pysyväksi, tehdään uudelleen päällystyksen yhteydessä tiemerkinnät kestävänä massamerkintänä. Kylätiejärjestelyt valmistuvat toukokuussa. Kylätien molempiin päihin sijoitetaan tärinäraidat parantamaan järjestelyjen havaittavuutta. Lisäksi molempiin päihin sijoitetaan opastetaulut kylätien periaatteesta.
- Kylätie soveltuu kohteisiin, joissa autoliikenne ei ole kovin vilkasta ja joissa erillistä jalankulun ja pyöräliikenteen väylää ei ole mm. kustannussyistä järkevää rakentaa. Kylätiellä pyritään rauhoittamaan henkilöautoliikenteen nopeuksia ja lisäämään eri käyttäjäryhmien kokemaa liikenneturvallisuutta. Kylätie onkin kustannustehokasta tapa parantaa kävelyn ja pyöräliikenteen olosuhteita. Erityisesti Hollannissa vastaavia tiejaksoja on toteutettu mittavasti 70-luvulta lähtien, kertoo liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.
Kylätielle esitetyt toimenpiteet edustavat Suomessa uutta ajattelua. Vastaavia toteutuksia löytyy kotimaasta muutamia, mm. Hattulasta, Pyhtäältä ja Espoon ja Vantaan rajalta. Mathildedahlin kylätie on ensimmäinen kylätiekohde Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella.
Näin liikut kylätiellä
- Normaalitilanteessa moottoriajoneuvot ajavat keskellä. Pyöräliikenne ja jalankulku käyttävät tien piennarta.
- Kahden moottoriajoneuvon kohdatessa siirrytään hyödyntämään reuna-aluetta turvallisen kohtaamisen mahdollistamiseksi.
- Pyöräilijän kohdatessa jalankulkijan, pyöräilijä siirtyy keskikaistalle. Keskikaistalle siirtyvä pyöräilijä väistää keskikaistan liikennettä.
- Vastakkaisen liikenteen kohtaaminen tulee tehdä turvallisesti. Moottoriajoneuvolla tulee siirtyä pientareelle vain, jos pientare on vapaa. Jos pientareella on muita käyttäjiä, tulee odottaa kohtaamiseen tai ohittamiseen sopivaa liikennetilannetta.
Katso myös oheinen video, miten kylätiellä liikutaan: https://www.youtube.com/watch?v=VxiZNis_Lv0
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0400 824 207 ja liikennejärjestelmäasiantuntija Piritta Keto, p. 050 380 7760
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 2727.6.2025 14:34:58 EEST | Tiedote
Viikolla 27 Varsinais-Suomessa päällystetään Salossa, Laitilassa ja Pyhärannassa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla, Karvialla ja Eurassa. Myös erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Mälikän risteyssillan korjaustyö käynnistyy Raumalla valtatiellä 827.6.2025 08:55:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Raumalla valtatiellä 8 sijaitsevan Mälikän risteyssillan pintarakenteiden korjaustyöt 7.7.2025. Työt kestävät arviolta 31.7.2025 saakka. Korjaustyöt tehdään ilta- ja yötyönä. Työn ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan yhdelle kaistalle klo 20:00 – 06:00 väliseksi ajaksi. Käytössä on tällöin liikennevalo-ohjaus. Korjausurakan aikana siltapaikalla on alennettu nopeus 30 km/h.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoksen YVA-ohjelmasta, Naantali26.6.2025 15:44:17 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n Naantaliin suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoshankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta eli YVA-ohjelmasta.
Varsinais-Suomen ELY-keskus toteuttaa uusia kyläteitä vuonna 202526.6.2025 10:35:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on valinnut viisi uutta kylätiekohdetta toteutettavaksi vuonna 2025. Kohteet sijaitsevat Raumalla, Loimaalla, Somerolla, Salossa ja Maskussa. Valinnat perustuivat vuonna 2023 tehtyyn selvitykseen, jossa kartoitettiin potentiaalisia kylätiekohteita Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.
Valtatie 2:n Porin kohdan jatkosuunnittelu etenee nelikaistaisen vaihtoehdon pohjalta26.6.2025 08:20:58 EEST | Tiedote
Valtatie 2:n Porin keskustan kohdan parantamisen vaihtoehtoja on tarkasteltu YVA-menettelyssä, jonka aktiivivaihe päättyi yhteysviranomaiselta saatuun perusteltuun päätelmään keväällä 2025. Hankkeesta vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue on valinnut jatkosuunnitteluun YVA-menettelyn vaihtoehdon VE 1, jossa valtatie muutetaan nelikaistaiseksi Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä. Suppeampi, kaksikaistainen vaihtoehto VE 0+ ei päässyt jatkoon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme