Kustannusosakeyhtiö Parvs

Salong 3+ – Nykytaiteen kauhukakaroiden verevä ura on koottu kirjaksi

Jaa
Turkulainen SALONG 3+ -taiteilijaryhmä oli merkittävä ja aktiivinen toimija Suomen taidekentällä vuosina 1989–1995. Ryhmään kuuluivat Anna-Maija Aarras, Sussi Henrikson ja Ann Sundholm, jotka yhdessä toteuttivat omaperäisiä kolmiulotteisia teoskokonaisuuksia ja performansseja.

Teoksissaan taiteilijat tutkivat naisellisuutta ja kehollisuutta sekä klassisten että modernien myyttien avulla. SALONG 3+ edustaa feminismin valossa tuotetun suomalaisen nykytaiteen eturintamaa, ja heidän taiteensa on postmodernia symbolisaatiota. Se on surrealistista, humoristista, karnevalisoivaa ja visuaalisesti monitasoista.

SALONG 3+
Kirjoittajat: Maria Hirvi-Ijäs, Helen Korpak, Jyrki Siukonen
Kielet: suomi ja ruotsi
Parvs 2023, 88 sivua

Kirja julkistetaan WAM Turun kaupungin taidemuseossa maanantaina 24.4.2023 klo 13.15–16.00 järjestettävän seminaarin yhteydessä.

Seminaarin ohjelma
klo 13.00 Museon ovet avautuvat
klo 13.15 Seminaarin avaus: Intendentti Susanna Hujala, Turun museokeskus
klo 13.20 Taidehistoriaa luomassa – 1980-lukua etsimässä: Nykytaiteen tutkija Maria Hirvi-Ijäs
klo 13.40 Taiteellinen yhteistyö 1989–1995: Taiteilijaryhmä Salong 3+
klo 14.00 Yhteistoiminta ja taiteen tekeminen: Taiteilija Jan-Erik Andersson
klo 14.20 Kollegiaalinen kommentti: Taiteilija Jyrki Siukonen
klo 14.40 Taide työnä ja toimintana silloin ja nyt: Nykytaiteen tutkija Katve-Kaisa Kontturi

Keskustelua ja Salong 3+ Renaissance -näyttelyyn tutustuminen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lataa
Salong 3+, Parvs 2023
Salong 3+, Parvs 2023
Lataa
SALONG 3+ Far Away from Home, 1991, kuvaelma. Kuva: Henry Edman
SALONG 3+ Far Away from Home, 1991, kuvaelma. Kuva: Henry Edman
Lataa
SALONG 3+ Lubricant Fish Oil Meditation Act, 1991, kuvaelma. Kuva: Henry Edman
SALONG 3+ Lubricant Fish Oil Meditation Act, 1991, kuvaelma. Kuva: Henry Edman
Lataa
SALONG 3+ Hobby Corner, 1991, kuvaelma. Kuva: Henry Edman
SALONG 3+ Hobby Corner, 1991, kuvaelma. Kuva: Henry Edman
Lataa
SALONG 3+ Still Life, 1989, Budka, Grafiart, Turku, tapetoitu seinä, jossa kullatut kehykset, elintarvikkeita. Kuva: Henry Edman
SALONG 3+ Still Life, 1989, Budka, Grafiart, Turku, tapetoitu seinä, jossa kullatut kehykset, elintarvikkeita. Kuva: Henry Edman
Lataa
SALONG 3+ Melancholik Pyramid, 1995, sekatekniikka, 48 ✕ 48 cm. Kuva: Juha Metso
SALONG 3+ Melancholik Pyramid, 1995, sekatekniikka, 48 ✕ 48 cm. Kuva: Juha Metso
Lataa
SALONG 3+ Au Per Vers, 1993, performanssi, Taiteiden yö, Helsinki. Kuva: Salong 3+
SALONG 3+ Au Per Vers, 1993, performanssi, Taiteiden yö, Helsinki. Kuva: Salong 3+
Lataa
SALONG 3+ Dimension of Deep Sleep, 1992. Kuva: Raakkel Närhi / Turun museokeskus
SALONG 3+ Dimension of Deep Sleep, 1992. Kuva: Raakkel Närhi / Turun museokeskus
Lataa
SALONG 3+ Velvetti, pöytämalli, 1991, huonekaluatrappi, 100 ✕ 110 ✕ 50 cm. Kuva: Raakkel Närhi / Turun museokeskus
SALONG 3+ Velvetti, pöytämalli, 1991, huonekaluatrappi, 100 ✕ 110 ✕ 50 cm. Kuva: Raakkel Närhi / Turun museokeskus
Lataa
SALONG 3+ Velvetti, 1991, näyttelynäkymä, Turun taidemuseo WAM. Kuva: Raakkel Närhi / Turun museokeskus
SALONG 3+ Velvetti, 1991, näyttelynäkymä, Turun taidemuseo WAM. Kuva: Raakkel Närhi / Turun museokeskus
Lataa
SALONG 3+ Velvetti, 1991, värillinen juliste (paperi), 40 ✕ 120 cm. Kuva: Henry Edman
SALONG 3+ Velvetti, 1991, värillinen juliste (paperi), 40 ✕ 120 cm. Kuva: Henry Edman
Lataa
In Bed with SALONG 3+, 1994, mustavalkoinen juliste (paperi), 66 ✕ 99 cm. Kuva: Henry Edman
In Bed with SALONG 3+, 1994, mustavalkoinen juliste (paperi), 66 ✕ 99 cm. Kuva: Henry Edman
Lataa
SALONG 3+ Still Life, 1989, rakennusvaihe. Kuva: Arto Takala
SALONG 3+ Still Life, 1989, rakennusvaihe. Kuva: Arto Takala
Lataa
SALONG 3+ Dimensions (of Life), 1991, näyttelynäkymä, Turun taidemuseo WAM. Kuva: Raakkel Närhi / Turun museokeskus
SALONG 3+ Dimensions (of Life), 1991, näyttelynäkymä, Turun taidemuseo WAM. Kuva: Raakkel Närhi / Turun museokeskus
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs
Kustannusosakeyhtiö Parvs
Uudenmaankatu 26 A 3a
00120 HELSINKI

https://parvs.fi/

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja Devan Shimoyaman taiteesta27.3.2024 11:23:39 EET | Tiedote

Yhdysvaltalainen Devan Shimoyama (s. 1989) tutkii karnevalistisissa teoksissaan seksuaalisuuteen, rotuun ja sukupuoleen liittyviä teemoja. Hänen taiteessaan sulautuvat yhteen niin taiteilijan lapsuuden kokemukset, queer-identiteetti, mytologiat kuin taidehistoriakin. Tekniikoiltaan teokset ovat leikitteleviä: taiteilija yhdistelee maalauksiinsa ennakkoluulottomasti erilaisia materiaaleja, kuten kimalletta, kangasta ja strassikiviä, ja työstää myös isoja installaatioita.

Uutuuskirja Helene Schjerfbeckistä ja muodista6.2.2024 10:35:00 EET | Tiedote

Uusi taidekirja ja Villa Gyllenbergissä avautuva näyttely avaavat rakastetun taiteilijan Helene Schjerfbeckin (1862–1946) vähemmän tunnettua puolta: kiinnostusta muotiin ja vaatteisiin. Schjerfbeck rakasti paitsi maalaustaidetta myös muotia ja muodikkaita vaatteita. Asut ja tekstiilit olivatkin usein keskeisessä osassa hänen maalauksissaan. Pinnalliseksi ja ohimeneväksi mielletty muoti on yleensä nähty vastakohtana syvälliselle ja kestävälle taiteelle, eikä taiteen ja muodin yhteyttä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Moderni taide ja muoti kietoutuivat kuitenkin toisiinsa monin tavoin. Schjerfbeckin lisäksi monet muutkin aikakauden taiteilijat – esimerkiksi Albert Edelfelt, Jalmari Ruokokoski ja Olga Gummerus-Ehrström – kuvasivat muotia teoksissaan. Etenkin ranskalaista muotia seurattiin tuon ajan Suomessa.

Teemu Mäki pohtii esseekirjassaan taiteen tehtävää19.12.2023 17:45:35 EET | Tiedote

Miksi taidetta tehdään? Miten sitä nautitaan? Mikä on taiteen yhteiskunnallinen tehtävä? Mikä on taiteen julkisen rahoituksen oikeutus ja päämäärä? Mitä on avantgarde ja mitä on kriittinen taide? Onko taiteella todellista yhteiskunnallista merkitystä ja pitääkö sellaista vaikuttavuutta taiteelta vaatia? Mitä on viime vuosina yliopistoissa omaksi oppiaineekseen noussut taiteellinen tutkimus? Entä mikä on taiteen suhde tietoon, filosofiaan, politiikkaan, kuolemaan, ilmastonmuutokseen ja posthumanismiin?

Parvs-kustantamolta uusi esseekirjasarja ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista”19.12.2023 17:08:46 EET | Tiedote

Parvs-taidekirjakustantamon uudessa kirjasarjassa ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista” julkaistaan ansioituneiden taiteen ja arkkitehtuurin tutkijoiden esseitä ja muita valikoituja kirjoituksia. Joukossa on sekä uusia tekstejä että arkistojen helmiä. Kolmen ensimmäisen osan kirjoittajina ovat taidekriitikko Marja-Terttu Kivirinta, taidehistorian professori emerita Riitta Nikula sekä tietokirjailija ja taiteilija Harri Kalha.

Helena Hännisen teos ”Nimeään kantava” käy läpi Gösta Serlachiuksen taidesäätiön 90-vuotisen historian 1910-luvulta nykypäivään13.12.2023 13:40:42 EET | Tiedote

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö perustettiin vuonna 1933 hoitamaan, ylläpitämään ja kartuttamaan vuorineuvos Gösta Serlachiuksen (1876–1942) keräämää taidekokoelmaa. Säätiön tehtäviksi määriteltiin myös museon rakentaminen ja ylläpito sekä Mäntän kaunistaminen taiteella. Säätiö syntyi teollisuusmiehenä uransa tehneen Gösta Serlachiuksen taideharrastuksen vuoksi ja on vähitellen kasvanut arvostetuksi toimijaksi suomalaisessa taidemaailmassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye