Samassa kunnossa oleva asiakas voi saada vähemmän hoitoaikaa kotihoidossa kuin ympärivuorokautisessa hoivassa
Kotihoidon asiakas saa hoitoaikaa työntekijöiltä keskimäärin hieman yli puoli tuntia päivässä (noin 38 minuuttia). Ympärivuorokautisen hoidon asiakkaan päivittäinen hoitoaika on puolestaan keskimäärin noin kolme kertaa enemmän (noin 117 minuuttia). Suurin osa hoitoajasta koostuu arjen perustoiminnoista kuten syömisessä ja hygieniassa auttamisesta. Asiakkaiden hoitoon kuluva aika on melko selkeästi yhteydessä heidän kuntoonsa, mutta hoitopaikalla on suuri merkitys: ympärivuorokautisessa hoidossa samankuntoisenkin asiakkaan hoitoajat ovat selvästi korkeampia kuin kotihoidossa.
Tiedot käyvät ilmi THL:n Aikamittaus-hankkeen selvityksestä, joka koskee asiakkaiden saamaa hoitoaikaa ikäihmisten palveluissa.
Kotihoidon asiakkaiden fyysinen toimintakyky ja kognitio ovat keskimäärin parempia kuin ympärivuorokautisen hoidon asiakkaiden, minkä vuoksi he tarvitsevat vähemmän apua arjen perustoiminnoissa. Tämä selittää hoitoaikojen eroja. Joissakin kuntoisuusluokissa avuntarpeeltaan samankaltaiset asiakkaat saavat kuitenkin kotihoidossa jopa puolet vähemmän hoitoaikaa verrattuna ympärivuorokautiseen hoitoon.
”Tämä voi olla huolestuttavaa sekä työntekijöiden että asiakkaiden kannalta. Voidaan kysyä, onko kotihoidossa palvelun määrä riittävää. Työntekijät puolestaan ovat huolissaan asiakkaista ja kuormittuvat, kun eivät ehdi tehdä kaikkea asiakkaan luona,” sanoo THL:n tutkimusprofessori Timo Sinervo.
Kotihoidon asiakkaan luona voi käydä suuri määrä eri työntekijöitä
Kotihoidon asiakkaan luona käy keskimäärin viisi eri kotihoidon työntekijää viikossa yhteensä yhdeksän kertaa. Lisäksi osan asiakkaista luona käy myös tukipalvelujen henkilöstöä sekä yksikön ulkopuolisia työntekijöitä, keskimäärin noin neljä kertaa viikossa.
Asiakkaat, joiden luona käydään vähintään kolme kertaa päivässä (13%), saavat päivittäistä hoitoaikaa keskimäärin 90 minuuttia ja heidän luonaan käy keskimäärin noin 10 eri kotihoidon työntekijää viikossa.
”Hoidon jatkuvuus ja laatu sekä asiakkaan turvallisuuden tunne voivat heikentyä, jos asiakkaan luona käy liian monta työntekijää. Tämä voi vaikuttaa myös hoitohenkilöstön hyvinvointiin ja jaksamiseen. Olisi tärkeää, että asiakkaalla on tutut hoitajat ja työntekijällä kohtuullinen määrä asiakkaita aina kuin se on mahdollista,” sanoo THL:n tutkija Tiina Pesonen.
Näin tutkimus tehtiin
Aikamittaus toteutettiin kotihoidossa ensimmäistä kertaa. Ympärivuorokautisessa hoidossa mittauksella päivitetään 2000-luvun alun mittausten tietoja. Työntekijät kirjasivat työaikaansa toiminnoittain ja asiakkaittain. Kotihoidon puolelta mukana oli 1477 tunnistettua asiakasta, 17 eri kotihoidon yksiköstä. Ympärivuorokautisesta hoidosta tietoja löytyi 1538 asiakkasta, jotka olivat 44 eri yksiköstä.
Hoitoaikaan laskettiin työntekijöiden asiakasaika, mukaan lukien ryhmätoiminnot, etäkäynnit, sekä ulkopuolisten työntekijöiden käyntien sisältämä aika. Asiakasaika sisälsi asiakkaan luona tehdyn työ, mutta myös sellaista asiakasaikaa, jossa asiakas ei ollut läsnä. Kotihoidon tietoja täydennettiin perusterveydenhuollon avohoidon hoitoilmoitusrekisteristä (Avohilmo).
Lisätietoa
Yhteystiedot
Timo Sinervo
tutkimusprofessori
THL
puh. 029 524 7231
etunimi.sukunimi@thl.fi
Tiina Pesonen
tutkija
THL
puh. 029 524 8347
etunimi.sukunimi@thl.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on asiantuntija- ja tutkimuslaitos. Tuotamme tietoa, työkaluja ja ratkaisuja terveys- ja hyvinvointialan päätöksenteon ja toiminnan tueksi. Teemme kansainvälisesti ja kansallisesti arvokasta tutkimusta ja sovellamme sitä suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuuden rakentamiseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
THL viikolla 51/202511.12.2025 15:08:44 EET | Tiedote
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 11.12. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia. Tarkemmat tiedot THL:n tapahtumista ja webinaareista tapahtumakalenterissa. https://www.thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri THL:n viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9–16, puh. 029 524 6161, sähköposti: info(at)thl.fi Verkkouutiset ma 15.12. THL julkaisee ensimmäiset tiedot tehohoidosta ja tehohoitopotilaista. Lisätiedot: tiina.puhakka(at)thl.fi, puh. 029 524 7673 Blogit ke 17.12. Miten yhä useampi nuori kokisi kuuluvansa? Konkreettisia ratkaisuja osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja sukupuolten tasa-arvon edistämiseen. Kirjoittajat: Sofia Hildén, erityisasiantuntija, Lasten, nuorten ja perheiden osallisuuden koordinaatio (ESR+), Opetushallitus, Venla Eirola, kehittämissuunnittelij
THL:n uusi raportointityökalu parantaa sote-rahoituslaskennan tietopohjan läpinäkyvyyttä ja helpottaa diagnoositietojen vertailua alueittain11.12.2025 07:45:00 EET | Tiedote
THL on julkaissut uuden raportointityökalun, josta voi tarkastella sote-rahoituksen laskennassa käytettäviä diagnoositietoja koko maan tasolla ja hyvinvointialueittain. Työkalu sisältää tietoja eri sairauksien tapausmääristä ja niiden kehityksestä eri tietolähteiden perusteella vuosilta 2021–2024 taulukkomuodossa ja kuvioina.
Hälsans framtidsbild ger information om eventuella utvecklingsförlopp för folksjukdomar och kostnaderna för hälso- och sjukvårdstjänster10.12.2025 00:01:00 EET | Pressmeddelande
Institutet för hälsa och välfärd (THL) har publicerat webbtjänsten Hälsans framtidsbild (Terveyden tulevaisuuskuva). Tjänsten erbjuder prognoser som bygger på den historiska utvecklingen och möjliga framtidsscenarier för befolkningens sjuklighet, begränsningar i funktions- och arbetsförmågan samt riskfaktorer som påverkar dessa, såsom levnadsvanorna.
Terveyden tulevaisuuskuva antaa tietoa kansansairauksien mahdollisista kehityskuluista ja terveyspalveluiden kustannuksista10.12.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut Terveyden tulevaisuuskuva -verkkopalvelun. Palvelu tarjoaa menneeseen kehitykseen perustuvia ennusteita ja mahdollisia tulevaisuuden skenaarioita väestön sairastavuudesta, toiminta- ja työkyvyn rajoitteista sekä niihin vaikuttavista riskitekijöistä, kuten elintavoista.
THL viikolla 50/20254.12.2025 16:16:39 EET | Tiedote
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 4.12. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia. Tarkemmat tiedot THL:n tapahtumista ja webinaareista tapahtumakalenterissa. https://www.thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri THL:n viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9–16, puh. 029 524 6161, sähköposti: info(at)thl.fi Tiedotteet ke 10.12. Uusi verkkopalvelu antaa tietoa kansansairauksien mahdollisista kehityskuluista ja kustannuksista. Lisätiedot: leena.piponius(at)thl.fi, puh. 029 524 7890 to 11.12. THL:n julkaisee uuden verkkopalvelun, joka parantaa sote-rahoituksen tarvelaskennassa käytettävän tietopohjan läpinäkyvyyttä sekä helpottaa diagnoositietojen vertailua alueittain. Visuaalinen raportointityökalu sisältää tietoja eri sairauksien tapausmääristä ja niiden kehityksestä eri
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
