Sanna Iston Maan alaiset on Arvid Lydecken -voittaja 2017

Suomen Nuorisokirjailijat ry jakaa vuosittain perinteikkään Arvid Lydecken -palkinnon ansiokkaalle lastenkirjalle. Vuonna 2017 palkinto myönnettiin Sanna Iston Maan alaiset -teokselle.

Sanna Iston Maan alaiset on vaikuttava lastenromaani Metuli-tytöstä, joka eräänä aamuna huomaa muuttuneensa erikoiseksi eläimeksi. Mitä tehdä, kun oma elämä yhtäkkiä ryövätään? Kesäinen Suomenlinna tunneleineen ja linnoituksineen on herkullinen miljöö seikkailulle maanalaisen kansan joukossa. Metuli tutustuu paitsi erwinien maailmaan, myös itseensä ja ihmisiin uudenlaisesta näkökulmasta. Mielikuvitus, vaihtoehtohistoria, arki ja fantasia punoutuvat teoksessa saumattomasti yhteen. Mukaansatempaava, erinomaisella kielellä kirjoitettu teos etenee sujuvasti ja pitää lukijan otteessaan alusta loppuun. Maan alaiset on ajaton kertomus ystävyyden voimasta, uskalluksesta sekä omien vahvuuksien ja rajojen löytämisestä.

Koulutukseltaan Sanna Isto on filosofian kandidaatti. Ennen kirjailijaksi ryhtymistään hän on hankkinut työkokemusta hotellityöntekijänä Lontoossa ja pankkivirkailijana Tukholmassa. Hän on suomentanut kirjoja ja elokuvia, toiminut festivaalityöntekijänä ja taidegalleristina, vientisihteerinä ja tutkimusapulaisena. Iston lastenromaani Tinka ja Taika sai Arvid Lydecken -palkinnon vuonna 2012. Teos Tinka ja Taika – Noidanruohon salaisuus oli Lasten LukuVarkaus -ehdokkaana 2013. Maan alaiset oli Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia -ehdokas vuonna 2016.

Teoksen on kuvittanut Sami Saramäki.

Suomen Nuorisokirjailijat ry jakaa vuosittain kaksi perinteikästä kirjallisuuspalkintoa: Arvid Lydecken -palkinnon ansiokkaalle lastenkirjalle ja Topelius-palkinnon ansiokkaalle nuortenkirjalle. Voittajat julkistettiin 13.1.2017. Vuonna 2017 sekä Topelius- että Arvid Lydecken -palkinto on arvoltaan 2017 euroa.

Arvid Lydecken -palkintoa on jaettu 1960-luvulta alkaen. Palkinnot rahoitetaan Kopioston keräämillä tekijänoikeuskorvauksilla.

Suomen Nuorisokirjailijat ry: Tuija Lehtinen, puheenjohtaja, p. 040 553 1779, tuileh@netti.fi

Topelius- ja Arvid Lydecken -raati: Salla Erho (pj, erikoiskirjastonhoitaja), sallaerho@gmail.com,

Ida Hartikainen (äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja), ida.helena.hartikainen@gmail.com, Myry

Voipio (FT, lasten- ja nuortenkirjallisuudentutkija), myry.voipio@gmail.com