Sarastia tehostaa koneoppivalla algoritmilla ostolaskujen käsittelyä

Sarastia Oy:n kehitysprojekti koneoppimisavusteiseen kuntien ostolaskujen reititykseen ja tiliöintiin on käynnistynyt yhteistyössä eCraftin kanssa. OsretiAI-projektin tavoitteena on mullistaa kuntakentän ostolaskujen käsittely vähentämällä radikaalisti siihen käytettyä aikaa.

Tavoitteeseen ei ole helppo päästä ja toteuttajaksi valikoituikin kilpailutuksen myötä eCraft Business Insight Oy Ab. Tarkoituksena on kehittää ostotilauksettomien verkkolaskujen tiliöintiin ja työnkulkuun tarvittava koneoppiva algoritmi. Automatisointi keskittyy aluksi reititykseen, minkä jälkeen kehitystyö kohdistuu automaattiseen laskujen tiliöintiin sekä ALV-tarkastukseen.

”Algoritmistä on tarkoitus tehdä itseoppiva, jolloin tarkkuustaso nousee käsiteltyjen ostolaskujen määrän noustessa. Kun määritelty tarkkuustaso on saavutettu, tekoäly tekee tiliöintiennusteen. Manuaaliseksi työksi jää vain laskun hyväksyntä, mutta sekin voidaan tulevaisuudessa robotisoida tai automatisoida ostolaskujärjestelmän sisällä”, kertoo Sarastia Oy:n kehityspäällikkö Jani Mård.

Suomen kunnissa kulkee noin 13 miljoonaa ostolaskua vuodessa. Projektissa olennaista on, että algoritmia päästään opettamaan kuntakentän suurilla ostolaskumäärillä.

”Jos yhden laskun tiliöintiin kuluu viisi minuuttia, tarkoittaa se 149 000 henkilötyöpäivää vuodessa. Tästä osuudesta arvioidaan 80 % olevan automatisoitavissa. Automaattitiliöinnillä kuntasektorin säästöpotentiaali olisi arviolta 40 miljoonaa euroa”, laskee Sarastian kehityspäällikkö Jani Mård.

”Olemme tehneet vastaavia, konkreettisia AI-ratkaisuja useamman vuoden ajan. Kuten laskelmat osoittavat, OsretiAI on loistava esimerkki siitä, kuinka tekoälyratkaisut tuovat merkittäviä liiketoimintahyötyjä”, projektipäällikkö Niclas Svahnström eCraftilta vahvistaa.

”Projekti vahvistaa myös eCraftin osaamista modernien koneoppimista hyödyntävien ostolaskuratkaisujen toteuttajana sekä kasvattaa jalansijaamme kuntasektorin prosessien uudistajana. Meille on kunnia-asia olla Sarastian kumppanina kehittämässä heidän kuntapalveluitaan ja uudistamassa rakenteita”, kiittelee asiakasvastaava Pekka Kaukonummi eCraftilta.

Jani Mård, kehityspäällikkö, Sarastia Oy
puh. 020 610 9902, jani.mard@sarastia.fi

Pekka Kaukonummi, asiakasvastaava, eCraft
puh. 040 482 3103, pekka.kaukonummi@ecraft.com

Sarastia Oy vastaa kuntien ja kuntaorganisaatioiden uudistumisen ja digitalisaation haasteisiin tarjoamalla taloushallinnon, henkilöstöhallinnon ja tiedolla johtamisen palveluja, digitalisaatioratkaisuja ja -palveluja sekä perintä-, hankinta- ja rekrytointipalveluja. Sarastia-konserniin kuuluvat tytäryritykset Sarastia Rekry Oy, Sarastia Kuntaperintä Oy ja Onvire Oy. Sarastialla on toimistoja 18 eri paikkakunnalla Suomessa, se työllistää noin 800 henkilöä liikevaihdon ollessa noin 100 M€. Lue lisää www.sarastia.fi

eCraft on IT- ja konsultointipalveluihin keskittynyt yritys, jonka palvelut kattavat digitaalisten liiketoimintaratkaisujen kokonaisuuden ml. toiminnanohjauksen ja asiakkuudenhallinnan, kenttätyön sovellukset, analytiikka- ja koneoppimispalvelut sekä sovelluskehityksen ja palvelumuotoilun. Meillä työskentelee yli 300 asiantuntijaa, joiden osaamisessa yhdistyy asiakasymmärrys, uusin teknologia sekä dataosaaminen. eCraft on edelläkävijä Microsoft-ratkaisuissa sekä johtava Adaptive Insights- ja Qlik-konsultointitalo. Toimipisteemme sijaitsevat Espoossa, Tampereella, Vaasassa, Turussa ja Malmössä. eCraft kuuluu kansainväliseen Fellowmind Groupiin, joka on yksi Euroopan suurimpia digitaalisiin liiketoimintasovelluksiin keskittyneitä taloja. Yhteensä Fellowmindilla on 1000 asiantuntijaa Hollannissa, Saksassa, Ruotsissa ja Suomessa. Lue lisää www.ecraft.com

Marine- ja offshore-toimialan yritys ALMACO Group digitalisoi globaalin projektiliiketoiminnan ohjauksensa yhteistyössä eCraftin kanssa10.1.2020 11:43:00 EETTiedote

Marine- ja offshore-teollisuudelle kattavia kokonaistoimituksia tarjoava ALMACO ryhtyy laajaan, koko globaalin konsernin kattavaan kehityshankkeeseen yhteistyössä eCraftin kanssa. ALMACO uudisrakentaa ja modernisoi meri- ja offshore-teollisuuden majoitus- ja catering-alueita. Yrityksellä on toimistoja ympäri maailmaa. Uuden liiketoimintaratkaisun käyttöönotto tehdään vaiheittain ja aloitetaan ALMACOn Suomen, Ranskan ja USA:n toiminnoista.

Suomalainen eCraft, ruotsalainen Orango sekä hollantilainen Fellowmind yhdistävät voimansa ja luovat Euroopan johtavan Microsoft-liiketoimintaratkaisujen toimittajan - FSN Capital toimii pääomasijoittajana tukien uuden yhtiön vahvaa kasvustrategiaa5.11.2019 11:00:00 EETTiedote

Kööpenhamina, 5.marraskuuta 2019 – Suomalainen eCraft, ruotsalainen Orango sekä Hollannissa, Ruotsissa ja Saksassa toimiva Fellowmind yhdistyvät ja luovat Euroopan johtavan Microsoftin liiketoimintaratkaisuihin sekä digitaalisiin palveluihin keskittyneen yhtiön. Kaupan taustalla on Pohjois-Euroopan johtava pääomasijoittaja FSN Capital, joka lähtee vauhdittamaan uuden yrityksen vahvan kasvun strategiaa sekä orgaanisesti että mahdollisten yrityskauppojen kautta. Kaupassa yhdistyvät yritykset jatkavat toimintaansa osana Fellowmind-perhettä, säilyttäen kuitenkin oman yritysnimensä ja identiteettinsä.

Peikko uudistaa globaalin ERP-järjestelmänsä Microsoft Dynamics 365:llä eCraftin kanssa3.9.2019 10:21:42 EESTTiedote

Peikko Group uudistaa toiminnanohjausjärjestelmänsä vuosien 2020 - 2022 aikana. Peikon ERP-projekti on yhtiön lähivuosien suurin yksittäinen investointihanke. Tavoite on, että Peikon yli 30 ympäri maailmaa sijaitsevaa myynti- ja tuotantoyksikköä käyttävät uutta järjestelmää vuoteen 2022 mennessä. Ensimmäinen käyttöönotto tapahtuu vuoden 2020 aikana. Peikon digitalisaatiokumppanina järjestelmähankkeessa toimii eCraft, palkittu Microsoft Dynamics 365 -toimittaja, jolla on vahvaa valmistavan teollisuuden toimialatuntemusta.

eCraft taas maailmankärkeä - rohmusi kaksi voittoa Microsoftin maailmanlaajuisessa Partner of the Year -kilpailussa7.6.2019 11:14:33 EESTTiedote

Suomalainen IT- ja konsultointiyhtiö eCraft palkittiin kahdella pokaalilla Microsoftin maailmanlaajuisessa Partner of the Year -kilpailussa. eCraft valittiin vuoden digitalisaatiokumppaniksi Suomessa ja yritys sijoittui myös toiseksi globaalissa kategoriassa edelläkävijyydestä kenttätyöhön ja ennakoivaan huoltoon liittyvissä liiketoimintasovelluksissa. Maailmanlaajuiseen kilpailuun osallistui yli 2 900 kumppania 115 eri maasta. Kyseessä on merkittävä hatunnosto suomalaisyrityksen kovalle osaamistasolle globaalisti.

Niemi Palvelut tehostaa toimintaansa ja parantaa asiakaspalveluaan uudella liiketoiminnan kokonaisratkaisulla yhteistyössä eCraftin kanssa21.5.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomen johtava muutto- ja logistiikka-alan palveluyritys Niemi Palvelut Oy jatkaa pitkään kestänyttä yhteistyötä eCraftin kanssa ryhtyessään laajaan kehityshankkeeseen. Hankkeen tarkoituksena on kehittää yrityksen pitkän aikavälin kilpailukykyyn vaikuttavia liiketoimintaprosesseja ja uudistaa toiminnanohjausjärjestelmä tukemaan liiketoiminnan kannattavaa kasvua ja kehitystä.

Kovassa kasvussa oleva eCraft rakentaa Suomen suurimman Microsoft Dynamics -liiketoiminnan ostamalla EVRY Finlandin Dynamics-yksikön4.1.2019 08:00:00 EETTiedote

Suomalainen IT -ja konsultointiyhtiö eCraft on kovassa kasvussa. Vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin ja markkinoiden muutoksiin paremmin yhtiö ostaa EVRY Finlandin koko Microsoft Dynamics -liiketoiminnan. Samalla 40 EVRYn työntekijää siirtyy eCraftin palvelukseen. Liiketoimintakaupan myötä eCraft kasvaa Suomen suurimmaksi Dynamics-ratkaisutoimittajaksi ja palvelee jatkossa 200 asiakasta yli 160 Dynamics-asiantuntijan voimin. Kaikkiaan eCraftilla työskentelee 260 asiantuntijaa pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Vaasassa, Turussa sekä Malmössä Ruotsissa. eCraft-konserni tavoittelee vuonna 2019 lähemmäs 40 miljoonan euron liikevaihtoa.