Sari Multala, Finnboat ja Opetushallitus kannattavat vilskettä vesillä!

Vilskettä Vesillä on valtakunnallinen vesiturvallisuus- ja lukutaitohanke. Kansanedustaja ja kolminkertainen kilpapurjehduksen maailmanmestari Sari Multala on hankkeen virallinen lähettiläs. Hankkeen tukijoita ovat Venealan keskusliitto Finnboat ry, Lukuliike/Opetushallitus, Suomen Luokanopettajat ry sekä Suomen Rehtorit ry.
Sari Multala

Valtakunnallisen, kaikki Suomen alakoulut kattavan, kolmivuotisen Vilskettä Vesillä - luokkalukukirjahankkeen tavoitteena on tarjota jokaiselle lapselle mahdollisuus oppia ja innostua liikkumaan vesillä monimuotoisesti ja turvallisesti sekä motivoitua kehittämään uimataitoa sekä kasvattaa uutta veneilijä- ja vesilläliikkujasukupolvea Suomeen. Vilskettä vesillä -luokkalukukirjahankkeessa yhteiskuntavastuulliset yritykset rahoittavat jokaiseen Suomen alakouluun työvälineet, joilla voidaan opettaa turvallisen vesilläliikkumisen peruskansalaistaitoja.

’’Lukutaito on edellytys kaikelle oppimiselle ja Vaahtopäistä kertovan innostavan tarinan lukeminen on hauskaa. Luokan kanssa yhdessä lukeminen tarjoaa mahdollisuuksia monipuoliseen ilmiöoppimiseen ja yhteistyöhön vesiurheiluseurojen kanssa. Vesillä liikkumisen taidot ovat tärkeitä perustaitoja, joiden opettaminen helpottuu tämän luokkalukukirjahankkeen myötä. Kirjasarjassa ympäristöstä ja vesistöistä huolehtiminen nousee vahvasti esille, mitä pidän erityisen tärkeänä”, Sari Multala kertoo.

”Mielestämme hanke on tuhansien järvien ja vankan veneilykulttuurin maassa erittäin tärkeä: on hienoa, että vesiturvallisuutta ja veneilytaitoja opetetaan muiden perustaitojen ohella jo ala-asteikäisille. Hankkeen ansiosta lapset saavat hyvissä ajoin tuntuman turvalliseen vesilläliikkumiseen ja toivomme toki, että hankkeen myötä heistä myös kasvaa aikanaan vastuunsa tuntevia veneilijöitä”, toteaa puolestaan Venealan keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

”Perhe, kaverit ja vapaa-ajan toiminta vaikuttavat merkittävästi lasten ja nuorten lukuharrastukseen. Lähdimme mukaan kolmivuotiseen Vilskettä Vesillä -luokkalukukirjahankkeeseen, koska siinä yhdistyy niin monta lapsille tärkeää asiaa. Vilskettä vesillä -kirjoilla kehitetään lasten monilukutaitoa, kun uusien kansalaistaitojen opettamiseen ja harrastamiseen yhdistetään lukeminen”, jatkaa lukuliikekoordinaattori Pia Lumme Opetushallituksesta.

Vilskettä Vesillä auttaa kouluja täyttämään opetusvelvoitteensa

Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (OPS16) alakouluja velvoitetaan jo varmistamaan mm. lasten alkeisuimataito, pelastautumaan vedestä ja muita turvallisen vesillä liikkumisen perusteita. Kouluilla ei ole ollut näille yhtenäistä opetusmallia, tarvittavia työvälineitä eikä resursseja.

Vilskettä Vesillä -kirjat opettavat näitä tärkeitä kansalaistaitoja: vesillä ja luonnossa liikkumista, turvallisuusasioita sekä mm. jokamiehenoikeuksia. Ensimmäinen kirja Vaahtopäät Purjehdusleirillä kertoo tarinan kuudesta Vaahtopäästä, jotka opettelevat purjehduksen perusteita. Seuraavassa kirjassa he opettelevat liikkumaan vesillä moottoriveneellä. Kolmas kirja ohjaa suojelemaan vesiympäristöä. Kirjasarja julkaistaan sekä suomen- että ruotsinkielisenä.

Yhteiskuntavastuullinen tavoite on lahjoittaa kirjat jokaiseen kouluun

Vilskettä Vesillä -luokkalukukirjahankkeen tavoite on lahjoittaa vuosittain laatikollinen (25 kpl) jokaista kolmea opetuskirjaa kaikkiin Suomen alakouluihin (1500). Tämä mahdollistaa sen, että kaikki koulut saavat kirjat samanaikaisesti käyttöönsä. Kirjat voidaan lukea muun koulutyön ohella luokittain yhdessä, ikäluokka kerrallaan. Kirjojen opetuksia voidaan harjoitella eri aineiden oppitunneilla, sillä ne tukevat yhteistyötaitoja kehittävää ilmiöoppimista. Kirjat innostavat lapsia liikkumaan ja ohjaavat kouluja yhteistyöhön paikallisten vesiurheilu-, purjehdus- ja veneilyseurojen kanssa.

”Veneilyseurat ja yritykset ovat lahjoittaneet kirjalaatikoita jo kahden vuoden ajan kymmeniin kouluihin eri puolelle Suomea. Tästä yhteistyöstä saadun erinomaisen palautteen perusteella luokkalukukirjahanke laajennetaan nyt kattamaan kaikki Suomen alakoulut. Haemme parhaillaan jäsenyritysten ja verkostojemme kautta yhteiskuntavastuullisia kumppaneita toteuttamaan tätä merkittävää valtakunnallista kestävän kehityksen hanketta. Toivotamme kaikki tervetulleiksi kehittämään Suomea, lastemme lukutaitoa, vesiturvallisuutta, liikunnallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kasvattamaan veneilijöiden määrää Suomessa”, sanoo hanketta koordinoiva Vilskettä Vesillä -tuottaja Lissu Suursalmi.

Sari Multala

Utmanande år för Finlands båtsektor, trots ökning i exportvärdet9.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Konsumenternas försvagade köpkraft och den osäkra situationen återspeglades i båtsektorns försäljningssiffror. Enligt statistik över registrering och leveranser i grossistledet minskade antalet sålda nya båtar med nästan trettio procent jämfört med föregående år, och omsättningen för båtbranschens företag sjönk med 7 procent. Båtbranschen sysselsätter cirka 3 500 personer i Finland. Medlemsföretagen i Finnboat genererade en omsättning på över 800 miljoner euro.

Challenging year for Finnish boating industry, but value of exports rise9.2.2024 06:00:00 EET | Press release

The weakened purchasing power of consumers and the uncertain economic situation were reflected in the sales of the Finnish boating industry in 2023. According to statistics for registrations and wholesale deliveries, the number of new boats sold decreased by almost thirty percent from the previous year, while the net sales of boating industry companies decreased by 7 percent. The boating industry employs approximately 3500 people in Finland, and according to preliminary estimates, the net sales of Finnboat’s member companies exceeded EUR 800 million in 2023.

Suomen venealalla haastava vuosi, vaikka viennin arvo kasvoi9.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Kuluttajien heikentynyt ostovoima ja epävarma tilanne heijastui venealan vuoden 2023 myyntiin. Myytyjen uusien veneiden määrä väheni rekisteröinti- ja tukkutoimitustilastojen mukaan lähes kolmekymmentä prosenttia edellisestä vuodesta ja venealan yritysten liikevaihto laski 7 prosenttia. Veneala työllistää Suomessa noin 3500 henkeä ja Finnboatin jäsenyritysten liikevaihto ylitti alustavan arvion mukaan 800 miljoonaa euroa.