Sari Multala, Finnboat ja Opetushallitus kannattavat vilskettä vesillä!

Vilskettä Vesillä on valtakunnallinen vesiturvallisuus- ja lukutaitohanke. Kansanedustaja ja kolminkertainen kilpapurjehduksen maailmanmestari Sari Multala on hankkeen virallinen lähettiläs. Hankkeen tukijoita ovat Venealan keskusliitto Finnboat ry, Lukuliike/Opetushallitus, Suomen Luokanopettajat ry sekä Suomen Rehtorit ry.

Sari Multala

Valtakunnallisen, kaikki Suomen alakoulut kattavan, kolmivuotisen Vilskettä Vesillä - luokkalukukirjahankkeen tavoitteena on tarjota jokaiselle lapselle mahdollisuus oppia ja innostua liikkumaan vesillä monimuotoisesti ja turvallisesti sekä motivoitua kehittämään uimataitoa sekä kasvattaa uutta veneilijä- ja vesilläliikkujasukupolvea Suomeen. Vilskettä vesillä -luokkalukukirjahankkeessa yhteiskuntavastuulliset yritykset rahoittavat jokaiseen Suomen alakouluun työvälineet, joilla voidaan opettaa turvallisen vesilläliikkumisen peruskansalaistaitoja.

’’Lukutaito on edellytys kaikelle oppimiselle ja Vaahtopäistä kertovan innostavan tarinan lukeminen on hauskaa. Luokan kanssa yhdessä lukeminen tarjoaa mahdollisuuksia monipuoliseen ilmiöoppimiseen ja yhteistyöhön vesiurheiluseurojen kanssa. Vesillä liikkumisen taidot ovat tärkeitä perustaitoja, joiden opettaminen helpottuu tämän luokkalukukirjahankkeen myötä. Kirjasarjassa ympäristöstä ja vesistöistä huolehtiminen nousee vahvasti esille, mitä pidän erityisen tärkeänä”, Sari Multala kertoo.

”Mielestämme hanke on tuhansien järvien ja vankan veneilykulttuurin maassa erittäin tärkeä: on hienoa, että vesiturvallisuutta ja veneilytaitoja opetetaan muiden perustaitojen ohella jo ala-asteikäisille. Hankkeen ansiosta lapset saavat hyvissä ajoin tuntuman turvalliseen vesilläliikkumiseen ja toivomme toki, että hankkeen myötä heistä myös kasvaa aikanaan vastuunsa tuntevia veneilijöitä”, toteaa puolestaan Venealan keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

”Perhe, kaverit ja vapaa-ajan toiminta vaikuttavat merkittävästi lasten ja nuorten lukuharrastukseen. Lähdimme mukaan kolmivuotiseen Vilskettä Vesillä -luokkalukukirjahankkeeseen, koska siinä yhdistyy niin monta lapsille tärkeää asiaa. Vilskettä vesillä -kirjoilla kehitetään lasten monilukutaitoa, kun uusien kansalaistaitojen opettamiseen ja harrastamiseen yhdistetään lukeminen”, jatkaa lukuliikekoordinaattori Pia Lumme Opetushallituksesta.

Vilskettä Vesillä auttaa kouluja täyttämään opetusvelvoitteensa

Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (OPS16) alakouluja velvoitetaan jo varmistamaan mm. lasten alkeisuimataito, pelastautumaan vedestä ja muita turvallisen vesillä liikkumisen perusteita. Kouluilla ei ole ollut näille yhtenäistä opetusmallia, tarvittavia työvälineitä eikä resursseja.

Vilskettä Vesillä -kirjat opettavat näitä tärkeitä kansalaistaitoja: vesillä ja luonnossa liikkumista, turvallisuusasioita sekä mm. jokamiehenoikeuksia. Ensimmäinen kirja Vaahtopäät Purjehdusleirillä kertoo tarinan kuudesta Vaahtopäästä, jotka opettelevat purjehduksen perusteita. Seuraavassa kirjassa he opettelevat liikkumaan vesillä moottoriveneellä. Kolmas kirja ohjaa suojelemaan vesiympäristöä. Kirjasarja julkaistaan sekä suomen- että ruotsinkielisenä.

Yhteiskuntavastuullinen tavoite on lahjoittaa kirjat jokaiseen kouluun

Vilskettä Vesillä -luokkalukukirjahankkeen tavoite on lahjoittaa vuosittain laatikollinen (25 kpl) jokaista kolmea opetuskirjaa kaikkiin Suomen alakouluihin (1500). Tämä mahdollistaa sen, että kaikki koulut saavat kirjat samanaikaisesti käyttöönsä. Kirjat voidaan lukea muun koulutyön ohella luokittain yhdessä, ikäluokka kerrallaan. Kirjojen opetuksia voidaan harjoitella eri aineiden oppitunneilla, sillä ne tukevat yhteistyötaitoja kehittävää ilmiöoppimista. Kirjat innostavat lapsia liikkumaan ja ohjaavat kouluja yhteistyöhön paikallisten vesiurheilu-, purjehdus- ja veneilyseurojen kanssa.

”Veneilyseurat ja yritykset ovat lahjoittaneet kirjalaatikoita jo kahden vuoden ajan kymmeniin kouluihin eri puolelle Suomea. Tästä yhteistyöstä saadun erinomaisen palautteen perusteella luokkalukukirjahanke laajennetaan nyt kattamaan kaikki Suomen alakoulut. Haemme parhaillaan jäsenyritysten ja verkostojemme kautta yhteiskuntavastuullisia kumppaneita toteuttamaan tätä merkittävää valtakunnallista kestävän kehityksen hanketta. Toivotamme kaikki tervetulleiksi kehittämään Suomea, lastemme lukutaitoa, vesiturvallisuutta, liikunnallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kasvattamaan veneilijöiden määrää Suomessa”, sanoo hanketta koordinoiva Vilskettä Vesillä -tuottaja Lissu Suursalmi.

Sari Multala

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.filöydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.

Kim Koskinen styrelseordförande för Båtbranschens Centralförbund Finnboat29.11.2019 15:03:20 EETTiedote

Vetus Oy:s country manager Kim Koskinen har valts till ny styrelseordförande för Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf. Koskinen har från och med år 2002 verkat inom båtbranschen, först i tjänst hos Vator Oy och från och med år 2009 hos Vetus Oy. Koskinen har varit aktivt med i Finnboats verksamhet från och med år 2009 och verkat länge i styrelsen för Båtbranschens Komponentleverantörer rf och i Finnboats styrelse.

Finnish Marine Industries Federation Finnboat elects Kim Koskinen as Chairman29.11.2019 15:03:20 EETPress release

The Finnish Marine Industries Federation Finnboat has elected Kim Koskinen, Country Manager of the company Vetus Oy, as its new chairman of the board. Mr. Koskinen has worked in the boating industry since 2002, starting out then with the company Vator Oy before changing to Vetus Oy in 2009. He has been actively involved in the operations of Finnboat since 2009 and has a long background as a board member in the federation as well as in the Finnish Marine Suppliers’ Association.

Kim Koskinen Venealan Keskusliitto Finnboatin puheenjohtajaksi29.11.2019 15:03:19 EETTiedote

Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n uudeksi hallituksen puheenjohtajaksi on valittu Vetus Oy:n maajohtaja Kim Koskinen. Koskinen on toiminut venealalla vuodesta 2002 aluksi Vator Oy:n ja vuodesta 2009 alkaen Vetus Oy:n palveluksessa. Finnboatin toiminnassa Koskinen on ollut aktiivisesti mukana vuodesta 2009 ja on toiminut pitkään Venealan Osatoimittajat ry:n johtokunnassa ja Finnboatin hallituksessa.

Uiva venenäyttely kasvoi koko perheen kesätapahtumaksi22.8.2019 13:19:15 EESTUutinen

Sunnuntaina päättyneen Helsingin Uivan venenäyttelyn kävijämäärä kasvoi edellisvuodesta peräti seitsemän prosenttia. Venerekisteröintien kasvu näkyi myös tyytyväisten näytteilleasettajien määrässä: mukana oli yli 155 näytteilleasettajaa ja yli 280 venettä. Nelipäiväinen tapahtuma on viime vuosina laajentunut perinteisestä venenäyttelystä koko perheen kesätapahtumaksi, johon tullaan viettämään aikaa perheen tai ystävien kanssa.

Flytande båtutställningen växte till hela familjens sommarevenemang22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

Helsingfors Flytande båtutställning avslutades i söndags och besökarantalet steg med hela sju procent jämfört med fjolåret. Tillväxten i båtregistreringarna syntes även i mängden nöjda utställare: drygt 155 utställare deltog och båtarnas antal översteg 280 stycken. Fyradagarsevenemanget har under de senaste åren utvidgats från en traditionell båtutställning till ett sommarevenemang för hela familjen, dit man kommer för att tillbringa tid med familjen och med vänner.