Sari Multala, Finnboat ja Opetushallitus kannattavat vilskettä vesillä!

Vilskettä Vesillä on valtakunnallinen vesiturvallisuus- ja lukutaitohanke. Kansanedustaja ja kolminkertainen kilpapurjehduksen maailmanmestari Sari Multala on hankkeen virallinen lähettiläs. Hankkeen tukijoita ovat Venealan keskusliitto Finnboat ry, Lukuliike/Opetushallitus, Suomen Luokanopettajat ry sekä Suomen Rehtorit ry.

Sari Multala

Valtakunnallisen, kaikki Suomen alakoulut kattavan, kolmivuotisen Vilskettä Vesillä - luokkalukukirjahankkeen tavoitteena on tarjota jokaiselle lapselle mahdollisuus oppia ja innostua liikkumaan vesillä monimuotoisesti ja turvallisesti sekä motivoitua kehittämään uimataitoa sekä kasvattaa uutta veneilijä- ja vesilläliikkujasukupolvea Suomeen. Vilskettä vesillä -luokkalukukirjahankkeessa yhteiskuntavastuulliset yritykset rahoittavat jokaiseen Suomen alakouluun työvälineet, joilla voidaan opettaa turvallisen vesilläliikkumisen peruskansalaistaitoja.

’’Lukutaito on edellytys kaikelle oppimiselle ja Vaahtopäistä kertovan innostavan tarinan lukeminen on hauskaa. Luokan kanssa yhdessä lukeminen tarjoaa mahdollisuuksia monipuoliseen ilmiöoppimiseen ja yhteistyöhön vesiurheiluseurojen kanssa. Vesillä liikkumisen taidot ovat tärkeitä perustaitoja, joiden opettaminen helpottuu tämän luokkalukukirjahankkeen myötä. Kirjasarjassa ympäristöstä ja vesistöistä huolehtiminen nousee vahvasti esille, mitä pidän erityisen tärkeänä”, Sari Multala kertoo.

”Mielestämme hanke on tuhansien järvien ja vankan veneilykulttuurin maassa erittäin tärkeä: on hienoa, että vesiturvallisuutta ja veneilytaitoja opetetaan muiden perustaitojen ohella jo ala-asteikäisille. Hankkeen ansiosta lapset saavat hyvissä ajoin tuntuman turvalliseen vesilläliikkumiseen ja toivomme toki, että hankkeen myötä heistä myös kasvaa aikanaan vastuunsa tuntevia veneilijöitä”, toteaa puolestaan Venealan keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

”Perhe, kaverit ja vapaa-ajan toiminta vaikuttavat merkittävästi lasten ja nuorten lukuharrastukseen. Lähdimme mukaan kolmivuotiseen Vilskettä Vesillä -luokkalukukirjahankkeeseen, koska siinä yhdistyy niin monta lapsille tärkeää asiaa. Vilskettä vesillä -kirjoilla kehitetään lasten monilukutaitoa, kun uusien kansalaistaitojen opettamiseen ja harrastamiseen yhdistetään lukeminen”, jatkaa lukuliikekoordinaattori Pia Lumme Opetushallituksesta.

Vilskettä Vesillä auttaa kouluja täyttämään opetusvelvoitteensa

Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (OPS16) alakouluja velvoitetaan jo varmistamaan mm. lasten alkeisuimataito, pelastautumaan vedestä ja muita turvallisen vesillä liikkumisen perusteita. Kouluilla ei ole ollut näille yhtenäistä opetusmallia, tarvittavia työvälineitä eikä resursseja.

Vilskettä Vesillä -kirjat opettavat näitä tärkeitä kansalaistaitoja: vesillä ja luonnossa liikkumista, turvallisuusasioita sekä mm. jokamiehenoikeuksia. Ensimmäinen kirja Vaahtopäät Purjehdusleirillä kertoo tarinan kuudesta Vaahtopäästä, jotka opettelevat purjehduksen perusteita. Seuraavassa kirjassa he opettelevat liikkumaan vesillä moottoriveneellä. Kolmas kirja ohjaa suojelemaan vesiympäristöä. Kirjasarja julkaistaan sekä suomen- että ruotsinkielisenä.

Yhteiskuntavastuullinen tavoite on lahjoittaa kirjat jokaiseen kouluun

Vilskettä Vesillä -luokkalukukirjahankkeen tavoite on lahjoittaa vuosittain laatikollinen (25 kpl) jokaista kolmea opetuskirjaa kaikkiin Suomen alakouluihin (1500). Tämä mahdollistaa sen, että kaikki koulut saavat kirjat samanaikaisesti käyttöönsä. Kirjat voidaan lukea muun koulutyön ohella luokittain yhdessä, ikäluokka kerrallaan. Kirjojen opetuksia voidaan harjoitella eri aineiden oppitunneilla, sillä ne tukevat yhteistyötaitoja kehittävää ilmiöoppimista. Kirjat innostavat lapsia liikkumaan ja ohjaavat kouluja yhteistyöhön paikallisten vesiurheilu-, purjehdus- ja veneilyseurojen kanssa.

”Veneilyseurat ja yritykset ovat lahjoittaneet kirjalaatikoita jo kahden vuoden ajan kymmeniin kouluihin eri puolelle Suomea. Tästä yhteistyöstä saadun erinomaisen palautteen perusteella luokkalukukirjahanke laajennetaan nyt kattamaan kaikki Suomen alakoulut. Haemme parhaillaan jäsenyritysten ja verkostojemme kautta yhteiskuntavastuullisia kumppaneita toteuttamaan tätä merkittävää valtakunnallista kestävän kehityksen hanketta. Toivotamme kaikki tervetulleiksi kehittämään Suomea, lastemme lukutaitoa, vesiturvallisuutta, liikunnallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kasvattamaan veneilijöiden määrää Suomessa”, sanoo hanketta koordinoiva Vilskettä Vesillä -tuottaja Lissu Suursalmi.

Sari Multala

Uiva 2020 Flytande vauhditti loppukesän venekauppaa19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Aurinkoinen ja lämmin sää suosi viime viikon lopulla Helsingin Lauttasaaressa järjestettyä Uiva 2020 Flytande -venenäyttelyä. Kokonaiskävijämäärä oli tänä vuonna yli 10 000 henkilöä. Määrä putosi odotetusti jonkin verran, mutta paikalle saapuneet olivat tosimielellä liikkeellä ja venekauppa kävi hyvin. Poikkeuksellinen aika toi lisähaasteita järjestelyihin, mutta kokonaisuutena näyttelyyn oltiin tyytyväisiä.

Uiva 2020 Flytande satte fart på sensommarens båthandel19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Ett soligt och varmt väder gynnade Uiva 2020 Flytande-båtutställningen, som senaste veckoslut arrangerades på Drumsö i Helsingfors. Totalantalet besökare i år översteg 10 000 personer. Antalet sjönk enligt förväntningarna något, men de som var på plats var där i akt och mening och båthandeln förlöpte väl. Den exceptionella tiden medförde flera utmaningar för arrangemangen, men som helhet var man nöjd med utställningen.

Helsinki Boat-Afloat Show 2020 boosts late-summer boat sales19.8.2020 12:43:54 EESTPress release

Sunny and warm weather favoured the Helsinki Boat-Afloat Show, which was held last weekend in Lauttasaari, Helsinki. The total number of visitors this year exceeded 10,000. Although this was slightly down from the previous year, as expected, this year’s visitors clearly came with the intention of buying, which boosted boat sales. The ongoing crisis created additional challenges to the arrangements of the event, but on the whole everyone was satisfied with the show.