WolfcomWolfcom

Sasta esittelee 50-vuotisjuhlansa viimeisen lahjan

Sastan juhlavuoden viides kumppanijulkistus korostaa perinteisiä suomalaisia materiaaleja, kun pellava- ja villakutomo Lapuan kankurit tuo jouluksi myyntiin rajoitetun erän huippulaadukkaita kotimaisia SASTA X LAPUAN KANKURIT -villahuopia. Huopa jatkaa Sastan juhlavuosiyhteistöitä, joita ovat Costo X Sasta -sarkalippis, Marttiinin Sasta-juhlapuukko, ravintola Nokan syysmenu ja kierrätysmateriaalista ommellut esiliinat sekä kotimaisen kiväärivalmistaja Lynxin kanssa suunniteltu metsästysase.

Sastan juhlavuoden viimeinen kollaboraatio on Sastan ja Lapuan kankureiden villahuopa, johon nahkalaukkuihin erikoistunut Kasperi on valmistanut kantohihnan.

Sasta juhlistaa 50:ttä toimintavuottaan yhteistyöllä muiden, vahvaa suomalaista oman alansa osaamista edustavien tahojen kanssa. Kunkin kumppanin kanssa on suunniteltu ja valmistettu yhteinen, molempien osaamista esittelevä yksilöllinen tuote. Sastan juhlavuoden kollaboraatioiden teemat ovat vastuullisuus, eränkäynti, metsästys, tekninen osaaminen ja perinteiset materiaalit ja yhteistyötuotteet on esitelty vuoden 2019 aikana yksi kerrallaan. Vuoden viimeinen kollaboraatio on Sastan ja Lapuan kankureiden villahuopa, johon nahkalaukkuihin erikoistunut Kasperi on valmistanut kantohihnan.

”Tämä vuosi ja vuosikymmen on upeaa lopettaa hienoon yhteistyöhön juhlavuottaan viettävän Sastan kanssa. Villahuopa on paitsi hieno, lämmin ja käytännöllinen, muistuttaa myös siitä, että kaltaistemme vuosikymmeniä toimineiden yritysten tulee pitää huolta suomalaisen ammattitaidon ja kokemuksen jatkuvuudesta. SASTA x LAPUAN KANKURIT villahuopa on kudottu Lapualla puhtaasta villasta ja huovassa on lisäksi upea käsintehty nahkaremmi, jonka valmisti kotimainen Kasperi”, kertoo Lapuan Kankurit Oy:n toimitusjohtaja Esko Hjelt.

“Meillä innostuttiin heti kun tarjoutui mahdollisuus tehdä hommia Sastan ja Kankureiden kaltaisten kotimaisten huipputekijöiden kanssa. He ovat omien alojensa suunnannäyttäjiä ja jakavat kanssamme arvot vastuullisuudesta, käytännöllisyydestä ja kestävyydestä. Suomesta mennään maailmalle pitkäjänteisellä yhteistyöllä eikä naapurikyräilyllä", kertoo Kasperi Products Oy:n Janne Kasperi Suhonen.

Sastalle juhlavuoden tavoite on ollut muistuttaa kuluttajia tarveharkintaisia ostoksia tehdessään kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä. Samalla erävaatemerkki on halunnut tukea myös muita vastuullisia suomalaisia toimijoita.

”Suomessa on monia upeita tuotemerkkejä ja valtavasti osaamista niiden suunnitteluun ja valmistukseen. Ne eivät aidosta ja vahvasta tarinastaan huolimatta saa aina ansaitsemaansa huomiota, vaan jäävät usein ulkomaisten, suurella volyymilla vyörytettyjen brändien varjoon. Me olemme ponnistelleet omalla erikoisalallamme jo 50 vuotta ja sitä juhlistaaksemme halusimme laajemmin nostaa esiin suomalaista suunnittelua ja paikallisia luotettavia brändejä”, Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala sanoo ja jatkaa: ”Suomalaisuus on kansainvälisesti arvostettu ominaisuus myös vaatetuspuolella. Pikamuodin valtavirran mukana ajelehtimisen sijaan meillä on totuttu osin jääräpäisestikin pitämään kiinni omista juuristamme ja näkemyksistämme. Suomalaisen asenteen voikin sanoa muotitermein olevan uusi musta ja siksi halusimme juhlavuotenamme herättää laajemmin keskustelua suomalaisesta osaamisesta ja sen jatkuvuudesta.”

Sasta X Lapuan Kankurit -vilttejä valmistetaan rajoitettu 50 kappaleen erä ja ne ovat myynnissä seuraavilla jälleenmyyjillä:

• Lapuan Kankurit Store & Studio (Katariinankatu 2, Helsinki) ja verkkokaupassa www.lapuankankurit.fi
  • E.Saastamoinen, Nurmes
  • Materiaalit: puhdasta uutta villaa ja nahkaa
  • Viltti valmistettu Euroopassa kehrätystä 100 % hienokuituisesta villasta Öko-Tex-standardin mukaan. Viltti suunniteltu ja kudottu Suomessa, osa viimeistelystä tehty Liettuassa. Nahkainen vilttiremmi käsintehty Suomessa. Espanjalaista kasviparkittua naudan nahkaa. Mahdollisuus kiinnittää KASPERI Fold Top-repun alapuolelle.
  • Väri: harmaa
  • Koko: 145X185 cm
  • Hinta: 129,90 euroa

Sasta

Kotimainen perheyhtiö Sasta on varustanut ihmisiä Pohjois-Karjalan erämaista Etelämantereelle jo kohta 50 vuoden kokemuksella. Vuonna 1969 Nurmeksessa syntyneen Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta suunnitella ja ommella itselleen sarkainen metsästyspuku, jolle ilmeni pian kysyntää myös muiden metsästäjien keskuudessa. Sasta kehittää nyt 50 vuoden kokemuksella edelleen parhaita mahdollisia tuotteita haastaviin oloihin, joissa käyttäjän on voitava luottaa vaatteisiinsa sataprosenttisesti.

Lapuan Kankurit

Huippudesign kudotaan Lapualla, keskellä pohjalaista lakeutta. Taidokas jacquard-kudonta ja materiaalitaitojen hiominen huippuunsa ovat perheyrityksessä sukupolvien oppimisen tulos. Lapuan Kankureiden intohimona on maailman parhaiden tekstiilien kehittäminen. Oma kutomo ja sen nuoret, ennakkoluulottomat ammattilaiset mahdollistavat jokapäiväisen tuotekehityksen.

Helsinkiläinen KASPERI Products suunnittelee nahkalaukkuja ja tuotteita, jotka valmistetaan yhteistyössä kotimaisen Suomen Käsityöteollisuuden kanssa Forssassa. 10-vuotiaan Kasperin tuotanto perustuu tuotantoketjun avoimuuteen ja kiertotalousajatteluun, jossa tuotteen jokaisen osan alkuperä tunnetaan ja niiden kestävyys voidaan taata. Suunnitteluprosessi keskittyy tuotteen toiminnallisuuteen ja tarvittaessa korjattavuuteen, jolla pyritään maksimoimaan tuotteen elinkaari.

Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt
Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta Oy, 050 555 9182, juha@sasta.fi
Jaana Hjelt, Lapuan Kankurit, +358 (0)50 3381993, jaana.hjelt@lapuankankurit.fi

Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Suomalaisen viinitalon vienti kasvanut miljoonaluokkaan – myy samppanjaa myös Ranskaan30.12.2019 10:31:08 EETTiedote

Suomen johtaviin huippulaadukkaiden viinien ja oluiden maahantuojiin kuuluva Viinitie on kasvattanut myyntiään merkittävästi myös Suomen ulkopuolelle. Omissa ja edustamissaan laatuviineissä markkinoiden parhaaseen hinta-laatusuhteeseen pyrkivän Viinitien strategia on toiminut Suomen lisäksi erityisesti Ruotsissa ja Norjassa kasvattaen Viinitien viennin tänä vuonna yli miljoonaan euroon. Suosittua samppanjaansa Viinitie myy myös Ranskaan.

Sasta ja LYNX Rifles yhteistyöhön10.12.2019 11:21:01 EETTiedote

Suomalainen ulkoiluvaatettaja Sasta jatkaa 50-vuotismerkkipäivänsä juhlistamista uudella kotimaisella yhteistyöllä. Vuoden neljäs kumppanijulkistus korostaa suomalaista teknistä osaamista, kun Lynx Rifles tuo myyntiin rajoitetun erän huippulaadukkaita kotimaisia Lynx TD15 Sasta50 Special Edition -metsästyskivääreitä. Lynx-kiväärit jatkavat Sastan juhlavuosiyhteistöitä, joita ovat Coston kanssa tehty sarkalippis, Marttiinin Sasta-juhlapuukko sekä ravintola Nokan syysmenu ja kierrätysmateriaalista ommellut esiliinat.

Olo Groupin ravintoloihin suomalaista huipputeknologiaa4.12.2019 13:02:52 EETTiedote

Olo Group on valinnut kotimaisen Fredman Groupin toimittamat digitaaliset omavalvonta- ja johtamispalvelut varmistamaan ravintolatoimintojensa ruokaturvallisuutta ja vähentämään hävikkiä. Fredmanin älykkäät keittiönjohtamispalvelut automatisoivat huippuravintoloiden arkirutiineja ja helpottavat keittiöhenkilökunnan työtä minimoimalla ruoanlaittoon ja asiakaspalveluun kuulumattomia toimenpiteitä.

Jäämies Kimi Räikkönen huippukylmään yhteistyöhön15.11.2019 10:08:34 EETTiedote

F1-kuski Kimi Räikkönen on aloittanut markkinointiyhteistyön huippukylmähoitoon erikoistuneita laitteita Suomessa valmistavan CTN Groupin kanssa. Cryotech Finlandin kehittämät kylmähoitolaitteet tarjoavat lääkkeetöntä apua palautumiseen, stressitason laskemiseen sekä unen laadun ja vastustuskyvyn parantamiseen. Yhtiön uusin innovaatio, vain sähköllä toimiva CTN XCryo mahdollistaa paikallisten huippukylmähoitojen suorittamisen myös ilman nesteytettyjä kaasuja. Uutuuden odotetaan tuovan huippukylmähoidon yhä useampien hoitoa tarvitsevien iholle.

Puolet suomalaisista pk-yrityksistä sisäistänyt tietosuojalain ja sen vaatimukset7.11.2019 09:54:44 EETTiedote

EU:n yleisen GDPR tietosuoja-asetuksen tuomat velvoitteet ovat puolessatoista vuodessa sisäistetty Suomessa kohtuullisesti. Tietoturva- ja tietosuojaratkaisuihin erikoistuneen D-Fence Oy:n teettämän kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista PK-yrityksistä (80 %) kertoo kartoittaneensa käytössään ja hallussaan olevat henkilörekisterit ja yhteystietolistat. Kuitenkin vain noin puolet (54 %) kyselyyn osallistuneista yrityksistä kertoo osaavansa huolehtia rekistereistään ja valtaosa (88 %) vastanneista myös tiedostaa, että heillä on tietosuojassaan joitain puutteita.

Maailmalla tunnettu, Suomessa leivottu Finn Crisp loi uutuuden31.10.2019 13:39:41 EETTiedote

Helsingin olympialaisissa vuonna 1952 esitelty Finn Crisp -hapankorppu on lajissaan maailman myydyin. Yli 30 maassa myytävä Finn Crisp on useilla markkinoilla yleisnimi hapankorpuille. Olympiavieraiden kanssa Suomesta maailmalle lähtenyt merkki ottaa nyt haltuunsa uuden tuotekategorian, ohuet Suomessa leivotut täysjyväruislastut. Finn Crisp tekee uutuuksien myötä paluun uudistuvalle Helsingin Olympiastadionille ja kannustaa kuluttajia parempaan valintaan myös porrasviikolla 4.-10.11.