Sasta ja LYNX Rifles yhteistyöhön

Suomalainen ulkoiluvaatettaja Sasta jatkaa 50-vuotismerkkipäivänsä juhlistamista uudella kotimaisella yhteistyöllä. Vuoden neljäs kumppanijulkistus korostaa suomalaista teknistä osaamista, kun Lynx Rifles tuo myyntiin rajoitetun erän huippulaadukkaita kotimaisia Lynx TD15 Sasta50 Special Edition -metsästyskivääreitä. Lynx-kiväärit jatkavat Sastan juhlavuosiyhteistöitä, joita ovat Coston kanssa tehty sarkalippis, Marttiinin Sasta-juhlapuukko sekä ravintola Nokan syysmenu ja kierrätysmateriaalista ommellut esiliinat.
Lynx TD15 Sasta50 Special Edition on saatavana sekä mustilla että ruostumattomilla metalliosilla. Aseessa on synteettinen, Sastan väreissä oleva tukki ja muita ulkonäköä korostavia yksityiskohtia. Aseen keskikehtoon kaiverrettu Sastan logo juhlavuositekstein. Suoravetolukon käyttövipu on alumiinia ja varustettu karhennuksilla.

Sasta juhlistaa 50:ttä toimintavuottaan yhteistyöllä muiden, vahvaa suomalaista oman alansa osaamista edustavien tahojen kanssa. Kunkin kumppanin kanssa suunnitellaan ja valmistetaan juhlavuoden aikana yhteinen, molempien osaamista esittelevä yksilöllinen tuote. Sastan 50. juhlavuoden kollaboraatioiden teemat ovat vastuullisuus, eränkäynti, metsästys, tekninen osaaminen ja perinteiset materiaalit. Juhlavuoden yhteistyötuotteet esitellään vuoden 2019 aikana yksi kerrallaan.

Neljäs yhteistyö korostaa suomalaista teknistä osaamista

Torsti Laaksonen, yksi Suomen arvostetuimmista asesuunnittelijoista, perusti oman Lynx Rifles -asetehtaansa vuonna 1979 tavoitteenaan kehittää täydellinen, suoravetoiseen lukkoaktioon perustuva metsästyskivääri. Laaksonen saavutti tavoitteensa, kun suoravetoinen Lynx 94 -lukkoaktio patentoitiin maailmanlaajuisesti vuonna 1994, josta lähtien se on toiminut asesuunnittelun kansainvälisenä suunnannäyttäjänä. Suomalaiset suoravetoiset Lynx-kiväärit ovat tunnettuja tarkkuudestaan ja luotettavuudestaan kaikissa olosuhteissa. Niiden luotettavuus perustuu nerokkaaseen mekaaniseen suunnitteluun, jonka ansiosta rakenne on täydellisen pelkistetty. Lynxin lukkoaktiossa on vain seitsemän osaa ja valmiissa Lynx-kiväärissä vähemmän osia kuin muiden asevalmistajien suoravetojärjestelmäkivääreiden pelkässä lukkoaktiossa.

”Lynxin suoravetolukkoinen kivääri on nerokas esimerkki suomalaisesta teknisestä osaamisesta. Se on yksinkertaista, laadukasta ja toimivaa, lajissaan maailman ehdotonta huippua. Tyypilliseen suomalaiseen tapaan tällaista maailmanluokan osaamista pidetään kuitenkin vakan alla ja luotetaan tietäjät tietää -ajatteluun. Pärjätäksemme kisassa suurten kansainvälisten toimijoiden rinnalla, tulee meidän kertoa rohkeasti, mitä kaikkea Suomessa osataan tehdä ja vieläpä usein paljon paremmin kuin muualla. Sastaa ja Lynxiä yhdistää sama tinkimättömyys valmistaa laadukkaita ja kestäviä tuotteita. Sellaisia, joiden suunnittelupöydällä on karsittu kaikki turha pois ja jätetty pelkästään toimivuuteen tarvittavat yksityiskohdat”, kertoo Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala ja jatkaa: ”Perinteiselle erämerkille on luontevaa tehdä yhteistyötä kotimaisen kiväärivalmistajan kanssa. Lynxin Sasta-juhlamalli on jo valmistuessaan keräilykappale ja samalla juhlistaa arvokkaasti myös heidän 40-vuotista taivaltaan.”

Lähtökohtana laatu ja toimivuus

Lynx Rifles on valmistanut Sastan juhlavuoden kunniaksi viiden kappaleen erän Lynx TD15 Sasta50 Special Edition -malleja, jotka ovat myynnissä Lynx Riflesin tehtaanmyymälässä Tampereella.

”Meille on ilo ja kunnia osallistua legendaarisen Sastan 50-vuotisjuhlaan. Yhtiöidemme arvoissa ja tuotteidemme filosofioissa on paljon yhteistä. Aivan kuten Sastan tuotteissa, Lynx-kivääreissä ei ole mitään liikaa, eikä mitään liian vähän”, toteaa Lynx Rifles Oy:n toimitusjohtaja Samuli Törönen.

Eräihmisten kotimaisen luottomerkin Sastan tarina sai alkunsa tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi Nurmeksessa vuonna 1969 perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta tehdä metsästyspuku sarkavillasta. Alun pitäen omaan käyttöön suunnitellulle ja ommellulle sarkapuvulle ilmeni ensin lähipiirissä ja pian laajemmin kysyntää, minkä johdosta perheyhtiön teollinen vaatetuotanto sai alkunsa.

Lynx TD15 Sasta50 Special Edition

Malli saatavana sekä mustilla että ruostumattomilla metalliosilla. Synteettinen, Sastan väreissä oleva tukki. Aseessa myös Sastan väreillä tehtyjä ulkonäköä korostavia yksityiskohtia. Aseen keskikehtoon kaiverrettu Sastan logo juhlavuositekstein. Suoravetolukon käyttövipu alumiinia, varustettu karhennuksilla.

Paino n. 3,7-3,9 kg (kaliiperista riippuen), kaliiperit .308 Win, 9,3x62, 6,5x55 SE. Hinta 4050 euroa (sis. alv.)

Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt

Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta Oy
+358 (0) 50 555 9182, juha@sasta.fi
www.sasta.fi @sastaclothing

Samuli Törönen, toimitusjohtaja, Lynx Rifles
+358 (0) 40 550 6222, samuli.toronen@lynxrifles.fi
www.lynxrifles.fi @lynxrifles

Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Sastan 50. juhlavuoden neljäs kumppanijulkistus korostaa suomalaista teknistä osaamista, kun Lynx Rifles tuo myyntiin rajoitetun erän huippulaadukkaita kotimaisia Lynx TD15 Sasta50 Special Edition -metsästyskivääreitä.