Satakunnan ELY-keskus onnistui jälleen asiakastyössä, palvelutyytyväisyystulokset kertovat tyytyväisyydestä

Asiakkailta saatu "palvelu kokonaisuudessaan" -arvosanojen (asteikko 1-5) keskiarvo 4,57 (v. 2021 4,55) on edelleen noussut vuoden 2021 tasolta valtakunnallisen keskiarvon ollessa 4,29 (v. 2021 4,35). Palvelutyytyväisyyskyselyn tulosten yhteenvedon mukaan asiakkaiden tyytyväisyys pysyi hyvällä tasolla kaikissa arvioiduissa osatekijöissä. Tyytyväisimpiä asiakkaat olivat palvelun asiantuntemukseen 4,72 (v. 2021 4,46) ja ystävällisyyteen 4,79 (v. 2021 4,83), tyytyväisyys päätösten perusteluihin 4,56 (v. 2021 4,56) on säilynyt viimevuotisella tasolla. Myös tyytyväisyys annettuun neuvontaan 4,56 (v. 2021 4,61) oli korkealla tasolla, vaikkakin hieman laskenut edellisestä vuodesta. Tyytyväisyys asioiden käsittelynopeuteen 4,53 (v. 2021 4,48) oli parantunut.
Satakunnan ELY-keskuksen palveluiden tyytyväisyyden kehittyminen
Kokonaistyytyväisyys eri palvelukokonaisuuksissa v. 2022
Valtakunnan keskiarvo 2022 |
Satakunnan ELY-keskus 2022 |
Satakunnan ELY-keskus 2021 |
|
Rahoitus |
4,28 |
4,53 |
4,55 |
Maksatus |
4,24 |
4,63 |
4,64 |
Valvonta (luomuvalvonnat) |
4,41 |
4,55 |
4,55 |
- Satakunnan ELY-keskus on saanut asiakkailta edelleen hyvää palautetta alueella toteuttamistaan palveluista ja yhteistyöstä. Kiitos tästä kuluu ennen kaikkea ammattitaitoiselle ja motivoituneelle henkilöstöllemme, toteavat ylijohtaja Marja Karvonen ja strategiapäällikkö Anne Jortikka Satakunnan ELY-keskuksesta.
ELY-keskuksen toiminnan kehittämisessä panostetaan kuluvana vuonna edelleen siihen, että henkilöstöllä on ajantasainen osaaminen ja ammattitaito sekä mahdollisuus kehittyä työssään ja urallaan. Osaamisen kehittämisessä painotetaan asiakaslähtöisyyttä, uudistumista sekä sähköisten palvelujen ja toimintaympäristöjen hyvää hallintaa.
Kyselyssä seurataan vuosittain kuudentoista järjestämisvastuussa olevan viraston tai valtakunnallisen palvelun onnistumista 50 eri palvelun tuottamisessa ELY-keskusalueilla. Tulokset auttavat asiakkaiden tuntojen ja kokemusten keräämisessä antaen tietoa kehittämistarpeista. Samalla ne toimivat tärkeänä mittarina kansallisen tason palvelukyvyn seurantaan.
Arvioitavia palvelukokonaisuuksia olivat rahoitus-, maksatus-, lupa- ja valvontapalvelut sekä yritysten kehittämispalvelut. Valtakunnallisten tulosten aikaansaamiseksi ELY-keskusten ja KEHA-keskuksen kyselyiden tulokset yhdistettiin palveluittain. Palvelutyytyväisyyskyselyihin saatiin vuonna 2022 yhteensä 4430 vastausta koko maasta ja 102 Satakunnasta. Vastausmäärä on hieman noussut edellisvuodesta (vuonna 2021 3888 kpl). Nousu selittyy käytännössä maksatuspalvelujen vastausmäärän kasvusta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Satakunnan ELY-keskus
- ylijohtaja Marja Karvonen, p. 0295 022 111
- strategiapäällikkö Anne Jortikka, p. 0295 022 046
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Yrjönkatu 6
28100 Pori
0295 022 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-satakunta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Satakunnan ELY-keskus
Satakunnassa työttömyys on noussut muuta maata enemmän25.6.2025 08:18:55 EEST | Tiedote
Suhteellisesti eniten nousua vuoden takaiseen verrattuna on ollut nuorten työttömyydessä.
Lounais-Suomen elinvoimakeskus vahvistaa alueellisen elinvoiman ja talouden kestävää kasvua vuoden 2026 alusta lähtien19.6.2025 08:30:35 EEST | Tiedote
Valtion aluehallinnon uudistuksessa perustetaan 10 alueellista elinvoimakeskusta nykyisten 15 ELY-keskuksen pohjalta. Eduskunta hyväksyi aluehallintouudistusta koskevan hallituksen esityksen 18.06.2025. Satakunnan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten pohjalta perustetaan Lounais-Suomen elinvoimakeskus, joka aloittaa toimintansa 1.1.2026. ELY-keskusten ympäristön lupiin ja valvontaan liittyvät tehtävät kootaan uuteen valtakunnalliseen lupa- ja valvontavirastoon yhdessä aluehallintovirastojen ja Valviran tehtävien kanssa.
Työttömyyden kausittainen lasku jatkui Satakunnassa huhtikuussa22.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Työvoiman kysynnän heikentyessä työttömien määrä on kuitenkin kasvanut selvästi vuoden takaiseen verrattuna.
Satakunnassa kunnostetaan juhlatiloja ja selvitetään maatalousdronejen mahdollisuuksia – Maaseudun kehittämishankkeiden rahoituskatsaus kevät 202516.5.2025 11:02:26 EEST | Tiedote
Vuoden ensimmäisen kolmanneksen aikana Satakunnan ELY-keskus ja paikalliset Leader-ryhmät ovat myöntäneet EU:n maaseuturahoitusta yhteensä 1,3 miljoonalla eurolla. ELY-keskuksen asiantuntija Lauri Parviainen kertoo, että kesän lähestyessä hakemuksissa painottuvat yhdistysten käyttämien tilojen kunnostukset, sillä kesä on parasta talkooaikaa.
Satakunnan taloudessa näkyy jo odotuksia paremmasta29.4.2025 09:14:28 EEST | Tiedote
Satakunnan elinkeinoelämän ja yritystoiminnan tilanteen arvioidaan pysyvän ennallaan seuraavan puolen vuoden aikana. Myöskään työttömyys ei vielä lähiaikoina ole kääntymässä laskuun. Parempaa kehitystä ennakoidaan kuitenkin vuoden tähtäimellä. Epävarmuutta näkymiin tuovat kansainväliset kauppapoliittiset jännitteet. Satakunnan elinkeinoelämän ja työmarkkinoiden tilannetta ja näkymiä on arvioitu kevään Alueelliset kehitysnäkymät -raportissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme