Satamankärkeen rakentuvan ravintolan nimi on valittu – satamaravintola on Sataman Viilu

Osuuskauppa Keskimaa rakentaa Jyväskylän sataman kärkeen uuden satamaravintolan kesälle 2022. Satamaravintola­rakennuksen tiloihin suunnitellaan uniikkia ravintolaa, kokous- ja juhlatiloja sekä kolmen saunan saunamaailmaa. Ravintolan nimestä järjestettiin nimikilpailu syksyllä 2021, ja kilpailussa saatiin lähes 9000 yksittäistä nimiehdotusta.

Havainnekuva järveltä. Kuva: arkkitehtitoimisto Koan Oy

Jyväskylän sataman kärkeen rakentuvan satamaravintolan nimeksi on valittu Sataman Viilu. Nimikilpailuun saatiin tarkalleen 8906 nimiehdotusta 2754 vastaajalta. Kaikkien vastaajien joukosta arvottiin kaksi ravintola- ja hotellilahjakortin saajaa. Voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti.

− Yli 2700 kisaan osallistujasta 7 ehdotti nimeksi Viilua. Etsimme satamaravintolalle lyhyttä, ytimekästä, suomenkielistä sanaa, joka näyttää ja kuulostaa kauniilta, ja joka kuvastaa joko miljöötä tai alueen historiaa. Sataman Viilu erottui ehdotusten joukosta mieleenpainuvana valintana, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Nimi ’Viilu’ viittaa Jyväskylän sataman ja Lutakon alueen historiaan entisenä puuteollisuusalueena. Lutakossa toimi vuosina 1912–1995 Schaumanin vaneritehdas, missä valmistettiin vaneria puuviiluista. Viilu on tukista useimmiten sorvaamalla saatu ohut levy ja vanerin perusosa.
− Alueen historia näkyy myös Lutakon alueen kadun nimissä. Sataman Viilu jatkaa tätä luontevaa linjaa, täydentää Antti Määttä.

Ravintola tekee Jyväskylän satamasta houkuttelevan käyntipaikan ympärivuotisesti niin jyväskyläläisille kuin matkailijoillekin. Ravintolan keittiömestaria haetaan parhaillaan, ja yhdessä uuden keittiömestarin ja ravintolapäällikön kanssa lähdetään tarkentamaan ravintolan ruoka- ja juomatarjontaa, a’la carte -listaa sekä kokous- ja juhlapalveluiden kokonaisuutta valmiiksi kohti loppukevään avajaisia.

− Olemme rakentamassa helposti lähestyttävää, vieraanvaraista ja rohkeasti erilaista ravintolaa upealle järvenrantapaikalle. Ravintolasta ei ole tulossa liian virallista, kallista tai monimutkaista, vaan sellainen mistä sekä jyväskyläläiset että matkailijat voisivat olla innoissaan, vinkkaa Osuuskauppa Keskimaan toimialajohtaja Pasi Kunelius.

− Ravintola ja sen erilliset juhlatilat ovat herättäneet jo nyt paljon kiinnostusta, ja kerromme niiden etenemisestä aina kun uutisia on. Varauksia Viilun yläkertaan eli Viilun kokous- ja juhlatilaan on jo paljon vuodelle 2022, Pasi Kunelius jatkaa.

Pasi Kunelius, matkailu- ja ravitsemisalan toimialajohtaja, Osuuskauppa Keskimaa, 010 767 3060, pasi.kunelius@sok.fi
Antti Määttä, toimitusjohtaja, Osuuskauppa Keskimaa, 010 767 3010, antti.maatta@sok.fi

Havainnekuva järveltä. Kuva: arkkitehtitoimisto Koan Oy
Havainnekuva Sataman Viilun ensimmäisestä kerroksesta. Kuva: suunnittelutoimisto Franz

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 624 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 134 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaa avaa ensimmäisen sähköautojen ABC-latausaseman Keski-Suomessa29.11.2021 10:25:59 EET | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa avaa ensimmäisen ABC-latausasemansa. Uusi 12 autopaikan ABC-suurteholatausasema avataan Jyväskylään, Prisma Palokan yhteyteen. S-ryhmän osuuskauppojen valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen on käynnistynyt keväällä 2021. Vuoden loppuun mennessä ABC-latauspisteitä on valtakunnallisesti jo yli 50. Keskimaan ABC-latausverkosto laajenee seuraavaksi Joutsaan ja Viitasaarelle.

Osuuskauppa Keskimaa ehdolla valtakunnallisessa vuoden yhteisöllisyysteko 2021 -kilpailussa18.11.2021 11:25:00 EET | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa on ehdolla vuoden yhteisöllisyysteko 2021 -kilpailussa, jossa Oikotien Vastuullinen työnantaja -kampanja palkitsee työelämän parhaan yhteisöllisyysteon. Keskimaa on ollut edelläkävijänä ottamassa käyttöön ja kehittämässä sisäisen viestinnän Workplace-palvelua S-ryhmässä. Tänä vuonna kymmenen työnantajaa kilpailee palkinnosta. Voittaja julkistetaan 9.12.2021, äänestysaikaa on 24.11.2021 saakka.