Jyväskylän yliopisto

Sateenkaarinuoret arvostavat ei-sukupuolittavia käytäntöjä sekä syrjintään puuttumista liikuntatunneilla ja -harrastuksissa

Jaa

Osa sateenkaarinuorista ei ole kokenut syrjintää koululiikunnassa ja liikuntaharrastuksissa, mutta toisten kokemukset vaihtelevat ulossulkemisesta fyysiseen väkivaltaan. Ongelmatilanteita ovat esimerkiksi liikuntatuntien ja -harrastusten sukupuolittava kieli sekä tilanteiden aiheuttama epämukavuus nuorille. Nuoret puhuivat muiden oppilaiden, liikunnanopettajien sekä liikuntaharrastusten ohjaajien toiminnasta.

Tutkimuksessa mukanaa olleet sateenkaarinuoret arvostaisivat sekaryhmiä liikuntatunneilla. Kuva kuvituskuva, JYU
Tutkimuksessa mukanaa olleet sateenkaarinuoret arvostaisivat sekaryhmiä liikuntatunneilla. Kuva kuvituskuva, JYU

Tulokset selviävät Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa käynnissä olevan Yhdenvertaisuuden edistäminen ja syrjinnän torjuminen urheilussa ja koululiikunnassa: sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen näkökulma (PREACT) -hankkeen tuoreista tutkimustuloksista.

Suomessa on tutkittu sateenkaarinuorten kokemuksia ja näkemyksiä koulun liikuntatunneista kansainvälistä tutkimuskenttää huomattavasti vähemmän. Sateenkaarinuori-termi viittaa sukupuolen ja seksuaalisuuden monimuotoisuuteen, eli nuoriin, jotka eivät ole heteroseksuaaleja tai joiden sukupuoli tai sen ilmaisu ei vastaa normatiivisia käsityksiä sukupuolesta.

- Kun nuoret olivat saaneet päättää, missä ryhmässä tai roolissa he liikuntatunteilla tai -harrastuksissa toimivat, osallistuminen koettiin helpompana. Nuoret katsoivat, että koululiikunnassa ja liikuntaharrastuksissa yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistävät sukupuolittavan ilmaisun ja käytäntöjen välttäminen, sekaryhmät sekä syrjintään puuttuminen, kertoo PREACT-hankkeessa yliopistotutkijana työskennellyt Päivi Berg.

Myös liikunnanopettajat tunnistivat sateenkaarioppilaille ongelmallisia sukupuolitettuja käytäntöjä koulun liikuntatunneilla. Liikunnanopettajista osa haastoi käytäntöjä pyrkimällä ei-sukupuolittavaan kielenkäyttöön ja virallisen sukupuolen mukaisten ryhmäjakojen ylityksiin.

- Liikunnanopettajat puhuivat syrjinnästä ja kiusaamisesta vain oppilaiden välisenä toimintana, ei opettajien toiminnassa ilmenevänä. Usein aineistossa käytetty termi ”suvaitsevaisuus” on kuitenkin ongelmallinen. Tutkimuksissa on todettu termiin sisään rakentunut valtasuhde: enemmistö ”sietää” ja ”suvaitsee” vähemmistöjä. Aineistossa liikunnanopettajien tapa puhua seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen huomioimisesta ”numeroa tekemättä” heijastelee osaltaan näkemystä siitä, että kaikkia oppilaita kohdellaan perusopetuksen arvoperustan mukaisesti ainutlaatuisina, Berg sanoo.

Ajoittain liikunnanopettajat kuitenkin toivat esiin, etteivät he välttämättä tiedä oppilaan seksuaalista suuntautumista eikä sillä ole merkitystä heidän toiminnalleen. Tällöin heterous näyttäytyy itsestäänselvyytenä, jolloin se on käytännöissä enemmän esillä.

- Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden tunnistamisen kyvyttömyydestä kertonee osaltaan, että kyselyvastauksissa lähes neljännes liikunnanopettajista ei ollut tietoisia siitä, että he ovat hyvin todennäköisesti opettaneet sateenkaarioppilaita, Berg jatkaa.

Tutkimustulosten perusteella Berg ja PREACT-hankkeen vastuullinen tutkija Marja Kokkonen toteavat, että sateenkaarinuorten näkemyksiä tulisi hyödyntää pedagogisia ratkaisuja kehitettäessä ja koulutuspoliittisia päätöksiä tehtäessä. He näkevät tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja sukupuolitietoisuuden käsittelyn olevan tärkeää opettajien koulutuksessa jatkossakin.

Tutkimustulokset ovat osa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa kolmevuotista PREACT-hanketta, jonka aineistoista julkaisuissa käytettiin kymmenen 13–17-vuotiaan sateenkaarinuoren haastatteluja, kymmenen liikunnanopettajan haastattelua sekä liikunnanopettajille suunnatun verkkokyselyn avovastauksia. Päivi Berg työskenteli ajalla 2.1.-31.12.2019 PREACT-hankkeessa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa yliopistotutkijana.

Julkaistut alkuperäistutkimukset:

Berg, Päivi & Kokkonen, Marja (2020) ”Ei tehdä mitään numeroo” Heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista. Kasvatus 51(3) 343–355.

Berg, Päivi & Kokkonen, Marja (2020) ”Et olis sekaryhmät, unisex-pukuhuone ja et opettajia olis jotenkin perehdytetty asiaan”. Sateenkaarinuoret, koululiikunta ja liikuntaharrastukset. Hyväksytty julkaistavaksi. Kasvatus & Aika 14 (3–4).

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Päivi Berg, VTT, dosentti, Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan yliopistotutkija PREACT-hanke (ajalla 2.1.-31.12.2019), paivi.berg@nuorisotutkimus.fi, 044 416 5305

Marja Kokkonen, PsT, sertifioitu urheilupsykologi, PREACT-hankkeen vastuullinen tutkija, marja.kokkonen@jyu.fi, 050 3829 335

Kuvat

Tutkimuksessa mukanaa olleet sateenkaarinuoret arvostaisivat sekaryhmiä liikuntatunneilla. Kuva kuvituskuva, JYU
Tutkimuksessa mukanaa olleet sateenkaarinuoret arvostaisivat sekaryhmiä liikuntatunneilla. Kuva kuvituskuva, JYU
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 25.9.2020: Lukio tarjoaa kirjoittamisen oppimisen mahdollisuuksia, joita opiskelijat eivät osaa hyödyntää18.9.2020 07:00:00 EESTTutkimus

Kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden kursseilla on monipuolista, mutta opetussuunnitelman, ylioppilaskokeen ja lukiolaisten kirjoittamiskäsitykset eroavat toisistaan. Väitöstutkimus tarkastelee lukion kirjoittamista ekologisesta näkökulmasta eli pyrkii ymmärtämään kirjoittajan ja kirjoitusympäristön vuorovaikutussuhdetta.

JYUnity-tiedelehdessä: Enteroviruksen osaaja löysi luonnosta myös koronaviruksen päihittäviä molekyylejä17.9.2020 11:24:38 EESTTutkimus

Virustutkija Varpu Marjomäki Jyväskylän yliopistosta on tutkimuksissaan päässyt maailman yleisimmän ihmisiä infektoivan viruksen, enteroviruksen, niskan päälle. Humahtaen parikymmentä vuotta sitten alkanut innostus virukseen tuottaa nyt tuntuvia tuloksia: yksi patentti on jo rekisteröity ja työn alla on kaksi uutta patenttia molekyyleistä, jotka nitistävät enterovirusten ohella monia viruksia. Aihe on polttava, sillä tutkimusryhmä on havainnut molekyylien tepsivän myös koronaviruksiin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme