Sateenkaariperheet rySateenkaariperheet ry

Sateenkaariperheet mukana Mikkeli Pridessa

Mikkelissä järjestetään ensimmäinen pride-tapahtuma lauantaina 25.11.2017. Alueella aktiivisesti toimivat sateenkaariperheet ovat osallistumassa tapahtumaan. Perjantaina Mikkelissä järjestetään myös Sateenkaariperheet ry:n syyskokous, joka vahvistaa yhdistyksen perhepoliittiset tavoitteet seuraaville neljälle vuodelle.

Mikkelin Pride on vuoden pimeimpään aikaan, marraskuussa. Isot kaupungit juhlistavat Pride-tapahtumiaan yleensä keskellä valoisinta kesää. Tämä kuvaa monien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien tuntemuksia ja asemaa myös valtakunnallisesti. Mikkeli Pride haluaa tuoda esiin sen, että Suomessa tasa-arvoisten ja yhdenvertaisten oikeuksien toteutumisessa on suuria maantieteellisiä eroja. Mikkeli Priden tarkoituksena on ylpeänä tuoda valoa ja väriä pimeään. Valo – näkyvyys, kuuluvuuden ja hyväksynnän tunne.  Väri – yksilöllisyys, moninaisuus ja yhtenäisyys.

Sateenkaariperheet ry:n Mikkelin alueen paikallistiimi on kouluttanut sote- ja kasvatusalan ammattilaisia ja opiskelijoita sekä järjestänyt neuvontaa perheille, lapsille ja nuorille. Paikallistiimi järjestää tarpeen ja toiveiden mukaan myös tapaamisia ja muuta toimintaa alueen sateenkaariperheille. Mikkelin alueen perheet osallistuvat pride-juhlaan riemuisin mielin ja kutsuvat perheitä kautta maan osallistumaan tapahtumaan.

Sateenkaariperheet ry järjestää tänä vuonna syyskokouksensa Mikkelissä perjantai-iltana 24.11. Kokous vahvistaa yhdistyksen perhepoliittiset tavoitteet seuraavalle neljälle vuodelle. Näillä tavoitteilla lähdetään vaikuttamaan myös seuraaviin eduskuntavaaleihin ja hallitusohjelmaneuvotteluihin. Hallituksen luonnoksen perhepoliittisiksi voisi tiivistää seuraaviin sanoihin:

”Hlbti-toimintaohjelma, translaki, sijaissynnytys, perhevapaat, vanhemmuuslaki ja useamman kuin kahden juridinen vanhemmuus”

Alueellisella medialla on mahdollisuus syyskokouksen yhteydessä haastatella yhdistyksen toimihenkilöitä sateenkaariperheiden kohtaamista haasteista, perhepoliittisista tavoitteista ja yhdistyksen toiminnasta Savossa ja valtakunnallisesti.

Järjestöt: Sijaissynnytysten kotimainen sääntely on ainoa eettisesti kestävä ratkaisu19.11.2018 07:00:00 EETKutsu

Sijaissynnytykseen tähtäävät järjestelyt on nykyisellään kielletty hedelmöityshoitolaissa, minkä vuoksi useat suomalaiset ovat turvautuneet ulkomailla tapahtuviin järjestelyihin. Sijaissynnytykselle täytyy luoda eettisesti kestävät ja turvalliset rakenteet kotimaassa uudistamalla lainsäädäntöä ja luomalla hyvät käytänteet, vaativat Lapsettomien yhdistys Simpukka, Monimuotoiset perheet -verkosto, Sateenkaariperheet ry ja Kohtuuttomat ry

Oikeusministeri Häkkänen esitteli tänään luonnoksen lapsenhuoltolain kokonaisuudistukseksi. Luonnos noudattelee pääpiirteissään asiaa valmistelleen työryhmän mietintöä. Laajalla lausuntokierroksella erittäin positiivista palautetta saanut perheiden sopimusvapauden lisääminen uhkaa kuitenkin jäädä hallituksen esityksessä puolitiehen. Työryhmän esityksen vastaisesti hallituksen esitysluonnoksessa ei oltaisi mahdollistamassa sopimuksen tekemistä lapsen ja ns. sosiaalisen vanhemman tapaamisista, vaikka osapuolet olisivat asiasta yksimielisiä.