Sateenkaariperheet rySateenkaariperheet ry

Sateenkaariperheet mukana Mikkeli Pridessa

Mikkelissä järjestetään ensimmäinen pride-tapahtuma lauantaina 25.11.2017. Alueella aktiivisesti toimivat sateenkaariperheet ovat osallistumassa tapahtumaan. Perjantaina Mikkelissä järjestetään myös Sateenkaariperheet ry:n syyskokous, joka vahvistaa yhdistyksen perhepoliittiset tavoitteet seuraaville neljälle vuodelle.

Mikkelin Pride on vuoden pimeimpään aikaan, marraskuussa. Isot kaupungit juhlistavat Pride-tapahtumiaan yleensä keskellä valoisinta kesää. Tämä kuvaa monien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien tuntemuksia ja asemaa myös valtakunnallisesti. Mikkeli Pride haluaa tuoda esiin sen, että Suomessa tasa-arvoisten ja yhdenvertaisten oikeuksien toteutumisessa on suuria maantieteellisiä eroja. Mikkeli Priden tarkoituksena on ylpeänä tuoda valoa ja väriä pimeään. Valo – näkyvyys, kuuluvuuden ja hyväksynnän tunne.  Väri – yksilöllisyys, moninaisuus ja yhtenäisyys.

Sateenkaariperheet ry:n Mikkelin alueen paikallistiimi on kouluttanut sote- ja kasvatusalan ammattilaisia ja opiskelijoita sekä järjestänyt neuvontaa perheille, lapsille ja nuorille. Paikallistiimi järjestää tarpeen ja toiveiden mukaan myös tapaamisia ja muuta toimintaa alueen sateenkaariperheille. Mikkelin alueen perheet osallistuvat pride-juhlaan riemuisin mielin ja kutsuvat perheitä kautta maan osallistumaan tapahtumaan.

Sateenkaariperheet ry järjestää tänä vuonna syyskokouksensa Mikkelissä perjantai-iltana 24.11. Kokous vahvistaa yhdistyksen perhepoliittiset tavoitteet seuraavalle neljälle vuodelle. Näillä tavoitteilla lähdetään vaikuttamaan myös seuraaviin eduskuntavaaleihin ja hallitusohjelmaneuvotteluihin. Hallituksen luonnoksen perhepoliittisiksi voisi tiivistää seuraaviin sanoihin:

”Hlbti-toimintaohjelma, translaki, sijaissynnytys, perhevapaat, vanhemmuuslaki ja useamman kuin kahden juridinen vanhemmuus”

Alueellisella medialla on mahdollisuus syyskokouksen yhteydessä haastatella yhdistyksen toimihenkilöitä sateenkaariperheiden kohtaamista haasteista, perhepoliittisista tavoitteista ja yhdistyksen toiminnasta Savossa ja valtakunnallisesti.

Sateenkaariperheet ry tarjoaa asiallista tietoa ja tukea kumppanuusvanhemmuuteen4.1.2018 14:15Kutsu

Nelosen suunnitelma uudesta kumppanuusvanhemmuutta seuraavasta TV-ohjelmasta sai aikaan laajan ja tunteikkaankin keskustelun ilmiöstä. Sateenkaariperheissä kumppanuusvanhemmuus on tuttua jo pitkältä ajalta. Sateenkaariperheet ry tarjoaa monipuoliseen kokemukseen perustavaa asiallista tietoa siitä, mitä kumppanuusvanhemmuutta harkitsevien olisi hyvä ottaa huomioon ennen perheen perustamista, ja mitkä ovat kumppanuusvanhemmuuden koetinkivet. Yhdistys tarjoaa perhevalmennusta, tietoa, neuvontaa ja tukea kaikille kumppanuusvanhemmuutta pohtiville.

Elämäntyöpalkinto Kaisa Niittyselle sateenkaariperheiden eteen tehdystä työstä30.10.2017 17:01Kutsu

Sateenkaariperheet ry juhlisti viikonloppuna 20-vuotista taivaltaan. Juhlan yhteydessä yhdistys myönsi elämäntyöpalkinnon Kaisa Niittyselle, joka on toiminut useissa eri tehtävissä yhdistyksessä 18 vuoden ajan. Yhdistyksen hallituksen mukaan Niittynen on hoitanut tehtäviään omistautuneesti, täydellä sydämellään ja koko olemuksellaan. Hänen perintönään yhdistyksessä on opittu tekemään yhdessä ihmeitä pienillä resursseilla.