Sateenkaariperheet rySateenkaariperheet ry

Sateenkaariperheet ry - 20 vuotta lapsen asialla

Sateenkaariperheet ry on lastensuojelu- ja perhejärjestö, joka edistää sateenkaariperheissä elävien lasten oikeuksia ja hyvinvointia. Yhdistyksen järjestämä vertaistoiminta tavoittaa tuhansia ihmisiä valtakunnallisesti. Yhdistys juhlistaa 20-vuotista taivaltaan koko perheen Halloween-juhlalla Helsingin Kaapelitehtaalla la 28.10. kello 10-16.

Sateenkaariperheet ry on toiminut 20 vuoden ajan sateenkaariperheissä elävien lasten aseman, oikeuksien ja hyvinvoinnin edistäjänä. Vuosien saatossa on saavutettu merkittäviä lapsen oikeuksien voittoja, kuten perheen sisäisen adoption mahdollistuminen ja parannuksia perhevapaisiin.

Tehtävää yhdistykselle riittää myös tulevina vuosina. Tavoitteena on äitiyslain läpimenon jälkeen mahdollistaa lapsen tapaamisoikeus sosiaaliseen vanhempaan, vanhemmuus useammalla kuin kahdelle ja korjata vanhemmuuteen liittyvä lainsäädäntö huomioimaan sukupuolen moninaisuus. Valtiovaltaa vastuutetaan ottamaan vihdoinkin kokonaisvastuu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöpolitiikasta valtionhallinnon toimintaohjelman muodossa.

1990-luvun puolivälissä sateenkaarivanhemmat organisoituivat Setan piirissä ja perustivat vuonna 1997 Sateenkaariperheet ry:n, joka on toiminut perustamisestaan lähtien yhtenä Setan valtakunnallisista jäsenjärjestöistä. Yhdistys on tarjonnut monenlaista vertaistukea erilaisissa sateenkaariperheissä eläville lapsille ja vanhemmille, sekä vanhemmuutta suunnitteleville sateenkaari-ihmisille.

Nykyään Sateenkaariperheet järjestää monipuolista vertaistoimintaa 13 paikkakunnalla ympäri Suomen. Yhdistys järjestää perhevalmennusta sateenkaarivanhemmuutta suunnitteleville ja tarjoaa neuvontaa perheiden kohtaamiin lukuisiin byrokraattisiin, lainsäädäntöön ja etuuksiin liittyviin haasteisiin. Tästä vuodesta lähtien on tarjottu myös psykososiaalista ammatillista tukea erityisen hankalassa perhetilanteessa eläville, osana uutta Perhesuhdekeskus-toimintaa.

Sateenkaariperheet ry:stä on kehittynyt 20 vuoden aikana aktiivinen lasten ja perheiden tukija sekä arvostettu asiantuntija lapsi- ja perhepolitiikan ja -palveluiden kehittämistyössä. Yhdistyksen palveluksessa toimii tällä hetkellä 8 työntekijää, mutta valtaosa vertaistoiminnasta järjestetään kymmenien vapaaehtoisten arvokkaalla työpanoksella. Toimintaa rahoitetaan jäsenmaksujen lisäksi Veikkaus-varoilla ja kaupunkien avustuksilla. Yhdistys on merkitty yhdistysrekisteriin 11.11.2017.

Juhlistaakseen 20-vuotista työtään, Sateenkaariperheet ry järjestää kaikille avoimen koko perheen juhlan Helsingin Kaapelitehtaalla lauantaina 28.10. kello 10-16.

Halloween-teemaisessa juhlassa on Musiikkiteatteri Käpsäkin esityksiä, lapsille toimintapisteitä ja vauvoillekin oma mönkimisalue. Kaikille teeman mukaisesti pukeutuneille lapsille palkintopussi! Kahvitarjoilu.

Musiikkiteatteri Kapsäkki tarjoaa juhlapäivän kunniaksi makupaloja Katriina Rosavaara uudesta teoksesta, jonka on säveltänyt Tuija Rantalainen. Esitys n. klo 10.30.

Musiikkiteatteri Kapsäkin Vahtikoiran vieraanvara – hulvaton musiikkiteatteriseikkailu klo 11.00. Vahtikoira Veikko järjestää juhlat. Mitä vieraille tarjotaan? Minkälaista ohjelmaa Veikko järjestää? Ja miksi aika aina kiiruhtaa, kun on kivaa?
Esitys jatkaa duo Tuija Rantalaisen ja Veini Nupposen aiempien esitysten osallistavaa linjaa; lapset saavat laulaa ja leikkiä mukana! Esityksen kesto n. 40min, ikäsuositus yli 3-vuotiaille.

Iltapäivällä kello 14 puheenvuoroja ja muistelua.

Mukana juhlahumussa näppärä Jenni Peikko, joka loihtii ilmapalloeläimiä koko juhlan ajan!

Lapsistrategian lähtökohdaksi lasten ja perheiden moninaisuus ja haavoittuviin ryhmiin kuuluvien lasten suojelu12.3.2019 06:00:00 EETTiedote

Tänään julkaistaan Lapsen aika – Kohti kansallista lapsistrategiaa 2040 -raportti. Raportin on tarkoitus antaa suuntaviivoja seuraavan hallituskauden lapsistrategiatyöhön. Taustapaperissa mainitaan, että lapsiystävällinen Suomi on tasa-arvoinen ja yhdenvertainen. Tämä linjaus ei kuitenkaan yksin riitä turvaamaan kaikkien lasten ja perheiden näkyvyyttä strategiassa.