Sateenkaariperheet rySateenkaariperheet ry

Sateenkaariperheet ry - 20 vuotta lapsen asialla

Sateenkaariperheet ry on lastensuojelu- ja perhejärjestö, joka edistää sateenkaariperheissä elävien lasten oikeuksia ja hyvinvointia. Yhdistyksen järjestämä vertaistoiminta tavoittaa tuhansia ihmisiä valtakunnallisesti. Yhdistys juhlistaa 20-vuotista taivaltaan koko perheen Halloween-juhlalla Helsingin Kaapelitehtaalla la 28.10. kello 10-16.

Sateenkaariperheet ry on toiminut 20 vuoden ajan sateenkaariperheissä elävien lasten aseman, oikeuksien ja hyvinvoinnin edistäjänä. Vuosien saatossa on saavutettu merkittäviä lapsen oikeuksien voittoja, kuten perheen sisäisen adoption mahdollistuminen ja parannuksia perhevapaisiin.

Tehtävää yhdistykselle riittää myös tulevina vuosina. Tavoitteena on äitiyslain läpimenon jälkeen mahdollistaa lapsen tapaamisoikeus sosiaaliseen vanhempaan, vanhemmuus useammalla kuin kahdelle ja korjata vanhemmuuteen liittyvä lainsäädäntö huomioimaan sukupuolen moninaisuus. Valtiovaltaa vastuutetaan ottamaan vihdoinkin kokonaisvastuu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöpolitiikasta valtionhallinnon toimintaohjelman muodossa.

1990-luvun puolivälissä sateenkaarivanhemmat organisoituivat Setan piirissä ja perustivat vuonna 1997 Sateenkaariperheet ry:n, joka on toiminut perustamisestaan lähtien yhtenä Setan valtakunnallisista jäsenjärjestöistä. Yhdistys on tarjonnut monenlaista vertaistukea erilaisissa sateenkaariperheissä eläville lapsille ja vanhemmille, sekä vanhemmuutta suunnitteleville sateenkaari-ihmisille.

Nykyään Sateenkaariperheet järjestää monipuolista vertaistoimintaa 13 paikkakunnalla ympäri Suomen. Yhdistys järjestää perhevalmennusta sateenkaarivanhemmuutta suunnitteleville ja tarjoaa neuvontaa perheiden kohtaamiin lukuisiin byrokraattisiin, lainsäädäntöön ja etuuksiin liittyviin haasteisiin. Tästä vuodesta lähtien on tarjottu myös psykososiaalista ammatillista tukea erityisen hankalassa perhetilanteessa eläville, osana uutta Perhesuhdekeskus-toimintaa.

Sateenkaariperheet ry:stä on kehittynyt 20 vuoden aikana aktiivinen lasten ja perheiden tukija sekä arvostettu asiantuntija lapsi- ja perhepolitiikan ja -palveluiden kehittämistyössä. Yhdistyksen palveluksessa toimii tällä hetkellä 8 työntekijää, mutta valtaosa vertaistoiminnasta järjestetään kymmenien vapaaehtoisten arvokkaalla työpanoksella. Toimintaa rahoitetaan jäsenmaksujen lisäksi Veikkaus-varoilla ja kaupunkien avustuksilla. Yhdistys on merkitty yhdistysrekisteriin 11.11.2017.

Juhlistaakseen 20-vuotista työtään, Sateenkaariperheet ry järjestää kaikille avoimen koko perheen juhlan Helsingin Kaapelitehtaalla lauantaina 28.10. kello 10-16.

Halloween-teemaisessa juhlassa on Musiikkiteatteri Käpsäkin esityksiä, lapsille toimintapisteitä ja vauvoillekin oma mönkimisalue. Kaikille teeman mukaisesti pukeutuneille lapsille palkintopussi! Kahvitarjoilu.

Musiikkiteatteri Kapsäkki tarjoaa juhlapäivän kunniaksi makupaloja Katriina Rosavaara uudesta teoksesta, jonka on säveltänyt Tuija Rantalainen. Esitys n. klo 10.30.

Musiikkiteatteri Kapsäkin Vahtikoiran vieraanvara – hulvaton musiikkiteatteriseikkailu klo 11.00. Vahtikoira Veikko järjestää juhlat. Mitä vieraille tarjotaan? Minkälaista ohjelmaa Veikko järjestää? Ja miksi aika aina kiiruhtaa, kun on kivaa?
Esitys jatkaa duo Tuija Rantalaisen ja Veini Nupposen aiempien esitysten osallistavaa linjaa; lapset saavat laulaa ja leikkiä mukana! Esityksen kesto n. 40min, ikäsuositus yli 3-vuotiaille.

Iltapäivällä kello 14 puheenvuoroja ja muistelua.

Mukana juhlahumussa näppärä Jenni Peikko, joka loihtii ilmapalloeläimiä koko juhlan ajan!

Lapsenhuoltolain uudistuksessa perheiden sopimusvapaus jäämässä puolitiehen - sopimusmahdollisuus lapsen ja sosiaalisen vanhemman tapaamisista palautettava hallituksen esitykseen6.6.2018 12:36Kutsu

Oikeusministeri Häkkänen esitteli tänään luonnoksen lapsenhuoltolain kokonaisuudistukseksi. Luonnos noudattelee pääpiirteissään asiaa valmistelleen työryhmän mietintöä. Laajalla lausuntokierroksella erittäin positiivista palautetta saanut perheiden sopimusvapauden lisääminen uhkaa kuitenkin jäädä hallituksen esityksessä puolitiehen. Työryhmän esityksen vastaisesti hallituksen esitysluonnoksessa ei oltaisi mahdollistamassa sopimuksen tekemistä lapsen ja ns. sosiaalisen vanhemman tapaamisista, vaikka osapuolet olisivat asiasta yksimielisiä.

Seminaari sijaissynnytyksestä - lisääntymisoikeuksia, etiikkaa ja politiikkaa26.3.2018 13:00Kutsu

Sateenkaariperheet ry järjestää yhdessä kumppanien kanssa tutkimus- ja politiikkaseminaarin sijaissynnytyksestä Turussa 28.3.2018. Seminaarissa syvennytään avusteiseen lisääntymiseen ja siihen liittyvien globaalien markkinoiden kasvuun muun muassa perheen, oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon näkökulmista. Tilaisuudessa kuullaan englanninkielisiä tutkitmuspuheenvuoroja ja käydään suomenkielinen paneelikeskustelu sijaissynnyttämisestä; sen lainsäädännöstä, etiikasta ja säätelystä.

Tutkimus sateenkaariperheiden vanhempien kokemuksista julkaistaan 27.3.23.3.2018 11:11Kutsu

Sateenkaariperheiden vanhemmat – kokemuksia lasten hyvinvoinnista, perhesuhteista ja tuen saannista -raportin julkaisutilaisuus järjestetään tiistaina 27.3. klo 10–12. Millaisia vahvuuksia ja haavoittuvuuksia sateenkaariperheillä on? Neljättä vuotta käynnissä ollut Sateenkaariperheiden lasten hyvinvointi -tutkimushanke päättyy tilaisuuteen, jossa julkaistaan tulosraportti vanhempien kyselytutkimuksesta.

Tutkimus sateenkaariperheiden vanhempien kokemuksista julkaistaan 27.3.8.3.2018 10:28Kutsu

Seminaari sijaissynnytyksestä - lisääntymisoikeuksia, etiikkaa ja politiikkaa6.3.2018 16:35Kutsu

Äitiyslaki-kampanjan järjestöt: Kansalaisaloite hyväksyttiin selvällä enemmistöllä - uusi laki parantaa lapsen oikeusturvaa28.2.2018 14:13Kutsu

Suomen eduskunta hyväksyi juuri kansalaisaloitteen äitiyslaista huikean selvällä enemmistöllä luvuin 122 puolesta ja 42 vastaan. Tämä oli toinen kerta Suomen historiassa, kun uutta lainsäädäntöä säädetään kansalaisaloitteen pohjalta. Nyt säädetty äitiyslaki parantaa lapsen oikeusturvaa, kun lapsi on syntynyt naisparin perheeseen hedelmöityshoidoilla. Lapsen oikeudellisen aseman selkeytyminen tukee myös vanhemmuutta, ja sitä kautta tukee lapsen kehitystä ja kasvua. Äitiyslain säätäminen oli lapsen oikeuksien näkökulmasta välttämätöntä.