Sateenkaariperheet ry tarjoaa asiallista tietoa ja tukea kumppanuusvanhemmuuteen

Nelosen suunnitelma uudesta kumppanuusvanhemmuutta seuraavasta TV-ohjelmasta sai aikaan laajan ja tunteikkaankin keskustelun ilmiöstä. Sateenkaariperheissä kumppanuusvanhemmuus on tuttua jo pitkältä ajalta. Sateenkaariperheet ry tarjoaa monipuoliseen kokemukseen perustavaa asiallista tietoa siitä, mitä kumppanuusvanhemmuutta harkitsevien olisi hyvä ottaa huomioon ennen perheen perustamista, ja mitkä ovat kumppanuusvanhemmuuden koetinkivet. Yhdistys tarjoaa perhevalmennusta, tietoa, neuvontaa ja tukea kaikille kumppanuusvanhemmuutta pohtiville.

Kumppanuusvanhemmuudesta puhutaan kun lapsen vanhemmuutta jaetaan ilman, että ollaan parisuhteessa keskenään. Lapsi asuu tällöin useinmiten kahdessa eri kodissa alusta lähtien. Sateenkaariperheet ovat perustaneet jo pitkään niin sanottuja apilaperheitä, joissa lapsen vanhemmuutta jakaa useampi kuin kaksi vanhempaa. Vanhemmuutta ovat alkaneet jakamaan esimerkiksi miespari ja naispari yhdessä. Apilaperheet ovat miespareille ja hbt-miehille yleisin tapa lapsiperheellistyä Suomessa.

Viime vuosina kumppanuusvanhemmuutta ovat ryhtyneet harkitsemaan yhä useammat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuulumattomat henkilöt, yleensä nimenomaan yksittäisen naisen ja yksittäisen miehen yhteisenä päätöksenä jakaa vanhemmuutta. Voisi jopa sanoa, että apilaperhemalli alkaa valtavirtaistua.

Sateenkaariperheiden joukossa apilaperheet ovat olleet merkittävä ryhmä jo parin kymmenen vuoden ajan. Yhdistys on tarjonnut perheille tukea ja tietoa neuvontapalvelussaan. Neuvonnan kautta kertynyt tieto perheiden tilanteista ja haasteista on luonut pohjan ohjeille ja ajatuksille, joita yhdistys tarjoaa jokaiselle apilaperhettä harkitsevalle.

Ohjeemme kumppanuusvanhemmuudesta kiinnostuneille löytyy tiiviissä muodossa nettisivuiltamme, mutta rohkaisemme kaikkia kumppanuusvanhemmuudesta kiinnostuneita osallistumaan perhevalmennukseemme. Siellä perheet saavat tietoa juridisista, byrokraattisista ja psykologisista tekijöistä, jotka on syytä huomioida vanhemmuuskumppanuuden sujuvuuden turvaamiseksi. Perhevalmennus on 20 oppitunnin kokonaisuus, jonka voi suorittaa iltakurssina (Helsingissä) tai viikonloppukurssina.

Neuvontapalvelustamme saa henkilökohtaista neuvontaa perheen perustamiseen ja vanhemmuuskumppanuuteen liittyvissä käytännöllisissä, byrokraattisissa ja juridissa kysymyksissä. Perhesuhdekeskuksemme tarjoaa apilaperheille myös lyhytaikaista psykososiaalista tukea erityisen hankalissa perhetilanteissa.

Katso oheisista linkeistä tarkemmat tiedot kaikesta yllä mainitusta.

Sateenkaariperheet ry:n toiminta rahoitetaan suurimalta osaltaan Veikkauksen tuotoilla.

Järjestöt: Sijaissynnytysten kotimainen sääntely on ainoa eettisesti kestävä ratkaisu19.11.2018 07:00:00 EETKutsu

Sijaissynnytykseen tähtäävät järjestelyt on nykyisellään kielletty hedelmöityshoitolaissa, minkä vuoksi useat suomalaiset ovat turvautuneet ulkomailla tapahtuviin järjestelyihin. Sijaissynnytykselle täytyy luoda eettisesti kestävät ja turvalliset rakenteet kotimaassa uudistamalla lainsäädäntöä ja luomalla hyvät käytänteet, vaativat Lapsettomien yhdistys Simpukka, Monimuotoiset perheet -verkosto, Sateenkaariperheet ry ja Kohtuuttomat ry

Oikeusministeri Häkkänen esitteli tänään luonnoksen lapsenhuoltolain kokonaisuudistukseksi. Luonnos noudattelee pääpiirteissään asiaa valmistelleen työryhmän mietintöä. Laajalla lausuntokierroksella erittäin positiivista palautetta saanut perheiden sopimusvapauden lisääminen uhkaa kuitenkin jäädä hallituksen esityksessä puolitiehen. Työryhmän esityksen vastaisesti hallituksen esitysluonnoksessa ei oltaisi mahdollistamassa sopimuksen tekemistä lapsen ja ns. sosiaalisen vanhemman tapaamisista, vaikka osapuolet olisivat asiasta yksimielisiä.