Sateenkaariperheet ry tarjoaa asiallista tietoa ja tukea kumppanuusvanhemmuuteen

Nelosen suunnitelma uudesta kumppanuusvanhemmuutta seuraavasta TV-ohjelmasta sai aikaan laajan ja tunteikkaankin keskustelun ilmiöstä. Sateenkaariperheissä kumppanuusvanhemmuus on tuttua jo pitkältä ajalta. Sateenkaariperheet ry tarjoaa monipuoliseen kokemukseen perustavaa asiallista tietoa siitä, mitä kumppanuusvanhemmuutta harkitsevien olisi hyvä ottaa huomioon ennen perheen perustamista, ja mitkä ovat kumppanuusvanhemmuuden koetinkivet. Yhdistys tarjoaa perhevalmennusta, tietoa, neuvontaa ja tukea kaikille kumppanuusvanhemmuutta pohtiville.

Kumppanuusvanhemmuudesta puhutaan kun lapsen vanhemmuutta jaetaan ilman, että ollaan parisuhteessa keskenään. Lapsi asuu tällöin useinmiten kahdessa eri kodissa alusta lähtien. Sateenkaariperheet ovat perustaneet jo pitkään niin sanottuja apilaperheitä, joissa lapsen vanhemmuutta jakaa useampi kuin kaksi vanhempaa. Vanhemmuutta ovat alkaneet jakamaan esimerkiksi miespari ja naispari yhdessä. Apilaperheet ovat miespareille ja hbt-miehille yleisin tapa lapsiperheellistyä Suomessa.

Viime vuosina kumppanuusvanhemmuutta ovat ryhtyneet harkitsemaan yhä useammat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuulumattomat henkilöt, yleensä nimenomaan yksittäisen naisen ja yksittäisen miehen yhteisenä päätöksenä jakaa vanhemmuutta. Voisi jopa sanoa, että apilaperhemalli alkaa valtavirtaistua.

Sateenkaariperheiden joukossa apilaperheet ovat olleet merkittävä ryhmä jo parin kymmenen vuoden ajan. Yhdistys on tarjonnut perheille tukea ja tietoa neuvontapalvelussaan. Neuvonnan kautta kertynyt tieto perheiden tilanteista ja haasteista on luonut pohjan ohjeille ja ajatuksille, joita yhdistys tarjoaa jokaiselle apilaperhettä harkitsevalle.

Ohjeemme kumppanuusvanhemmuudesta kiinnostuneille löytyy tiiviissä muodossa nettisivuiltamme, mutta rohkaisemme kaikkia kumppanuusvanhemmuudesta kiinnostuneita osallistumaan perhevalmennukseemme. Siellä perheet saavat tietoa juridisista, byrokraattisista ja psykologisista tekijöistä, jotka on syytä huomioida vanhemmuuskumppanuuden sujuvuuden turvaamiseksi. Perhevalmennus on 20 oppitunnin kokonaisuus, jonka voi suorittaa iltakurssina (Helsingissä) tai viikonloppukurssina.

Neuvontapalvelustamme saa henkilökohtaista neuvontaa perheen perustamiseen ja vanhemmuuskumppanuuteen liittyvissä käytännöllisissä, byrokraattisissa ja juridissa kysymyksissä. Perhesuhdekeskuksemme tarjoaa apilaperheille myös lyhytaikaista psykososiaalista tukea erityisen hankalissa perhetilanteissa.

Katso oheisista linkeistä tarkemmat tiedot kaikesta yllä mainitusta.

Sateenkaariperheet ry:n toiminta rahoitetaan suurimalta osaltaan Veikkauksen tuotoilla.

Lapsenhuoltolain uudistuksessa perheiden sopimusvapaus jäämässä puolitiehen - sopimusmahdollisuus lapsen ja sosiaalisen vanhemman tapaamisista palautettava hallituksen esitykseen6.6.2018 12:36Kutsu

Oikeusministeri Häkkänen esitteli tänään luonnoksen lapsenhuoltolain kokonaisuudistukseksi. Luonnos noudattelee pääpiirteissään asiaa valmistelleen työryhmän mietintöä. Laajalla lausuntokierroksella erittäin positiivista palautetta saanut perheiden sopimusvapauden lisääminen uhkaa kuitenkin jäädä hallituksen esityksessä puolitiehen. Työryhmän esityksen vastaisesti hallituksen esitysluonnoksessa ei oltaisi mahdollistamassa sopimuksen tekemistä lapsen ja ns. sosiaalisen vanhemman tapaamisista, vaikka osapuolet olisivat asiasta yksimielisiä.

Seminaari sijaissynnytyksestä - lisääntymisoikeuksia, etiikkaa ja politiikkaa26.3.2018 13:00Kutsu

Sateenkaariperheet ry järjestää yhdessä kumppanien kanssa tutkimus- ja politiikkaseminaarin sijaissynnytyksestä Turussa 28.3.2018. Seminaarissa syvennytään avusteiseen lisääntymiseen ja siihen liittyvien globaalien markkinoiden kasvuun muun muassa perheen, oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon näkökulmista. Tilaisuudessa kuullaan englanninkielisiä tutkitmuspuheenvuoroja ja käydään suomenkielinen paneelikeskustelu sijaissynnyttämisestä; sen lainsäädännöstä, etiikasta ja säätelystä.

Tutkimus sateenkaariperheiden vanhempien kokemuksista julkaistaan 27.3.23.3.2018 11:11Kutsu

Sateenkaariperheiden vanhemmat – kokemuksia lasten hyvinvoinnista, perhesuhteista ja tuen saannista -raportin julkaisutilaisuus järjestetään tiistaina 27.3. klo 10–12. Millaisia vahvuuksia ja haavoittuvuuksia sateenkaariperheillä on? Neljättä vuotta käynnissä ollut Sateenkaariperheiden lasten hyvinvointi -tutkimushanke päättyy tilaisuuteen, jossa julkaistaan tulosraportti vanhempien kyselytutkimuksesta.

Tutkimus sateenkaariperheiden vanhempien kokemuksista julkaistaan 27.3.8.3.2018 10:28Kutsu

Seminaari sijaissynnytyksestä - lisääntymisoikeuksia, etiikkaa ja politiikkaa6.3.2018 16:35Kutsu

Äitiyslaki-kampanjan järjestöt: Kansalaisaloite hyväksyttiin selvällä enemmistöllä - uusi laki parantaa lapsen oikeusturvaa28.2.2018 14:13Kutsu

Suomen eduskunta hyväksyi juuri kansalaisaloitteen äitiyslaista huikean selvällä enemmistöllä luvuin 122 puolesta ja 42 vastaan. Tämä oli toinen kerta Suomen historiassa, kun uutta lainsäädäntöä säädetään kansalaisaloitteen pohjalta. Nyt säädetty äitiyslaki parantaa lapsen oikeusturvaa, kun lapsi on syntynyt naisparin perheeseen hedelmöityshoidoilla. Lapsen oikeudellisen aseman selkeytyminen tukee myös vanhemmuutta, ja sitä kautta tukee lapsen kehitystä ja kasvua. Äitiyslain säätäminen oli lapsen oikeuksien näkökulmasta välttämätöntä.