Satsningar av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för att förkorta handläggningstiderna har gett resultat - Samtidigt är den ökade efterfrågan oroväckande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fick i juli i år ett tilläggsanslag på 2,1 miljoner euro för att förkorta handläggningstiderna inom kundservicen, samt för att täcka inkomstminskningarna till följd av covid-19-pandemin. Anslaget inriktades i sin helhet till anställning av kundservicepersonal för en viss tid på ett år. Största delen av tilläggspersonalen placerades i förmyndarverksamhetens tjänster för förordnande och tillstånd. Arbetsköerna förkortas dock inte snabbt i alla tjänster på grund av den ökade efterfrågan på förmyndarverksamhet. Tilläggspersonalens insats för att förkorta handläggningstiderna fortsätter fram till sommaren 2022.
På lång sikt är det effektivaste sättet att avsevärt förkorta handläggningstiderna att helt digitalisera ärendehanteringen inom intressebevakningen och digitalisera tjänsterna samt utveckla möjligheterna att uträtta ärenden elektroniskt. Detta kräver dock tilläggsfinansiering och författningsändringar.
Resultaten av satsningarna börjar synas
Utöver tilläggsresurserna har MDB effektiviserat sin verksamhet genom att organisera förmyndarverksamheten i nya servicehelheter. På så sätt har man säkerställt en enhetligare service för kunderna och gjort det möjligt att flexibelt flytta personalen mellan olika uppgifter.
På grund av dessa åtgärders sammantagna inverkan har man till exempel redan i början av september kunnat häva de arbetsköer som ackumulerats i handelstillstånden. Även handläggningstiderna för förordnande av förmyndarverksamhet har förkortats från cirka 200 dagar till cirka 150 dagar.
MDB:s viktigaste utvecklingsprojekt just nu är digitaliseringen av de egna tjänsterna och ärendehanteringen, eftersom en permanent förkortning av handläggningstiderna kräver att tjänsterna görs elektroniska. Genom att göra de allmänna intressebevakarnas revision elektronisk blev till exempel handläggningstiderna betydligt snabbare.
"Vi hade verkligen behov av de extra personerna. Även om vi har lyckats öka verksamhetens effektivitet har inte alla arbetsköer förkortats. Den ständigt ökande efterfrågan på intressebevakningstjänster har minskat nyttan av att effektivisera den egna verksamheten. Utan digitaliseringen av tjänsterna är det omöjligt att svara på den ökade efterfrågan”, säger överdirektör Aino Jalonen.
Det finns också skäl att beakta att fördröjningarna i handläggningstiderna till exempel ökar på grund av tingsrätternas handläggningstider, tiden för olika utlåtanden och att man ofta måste be om kompletteringar till ansökningarna. Därför kan det förekomma stora variationer i MDB:s genomsnittliga handläggningstider.
Handläggningstiderna för MDB:s tjänster finns här: https://dvv.fi/sv/-/aktuellt-om-handlaggningstiderna-vid-kundtjansten-for-privatpersoner
Ständigt ökande efterfrågan tar kål på den uppnådda effektiviteten
Behovet av tjänster relaterade till intressebevakning väntas öka mycket kraftigt under de kommande åren och årtiondena. Befolkningens åldrande syns i antalet intressebevakningsfall, som under 2000-talet har ökat med cirka fem procent årligen.
"Vi har med oro noterat en prognos som visar att behovet av intressebevakning ständigt ökar. Detta kräver en betydande satsning av oss för att göra våra tjänster elektroniska. Endast detta är ändå inte tillräckligt: Jag anser att det också är nödvändigt att se över huruvida lagstiftningen gällande intressebevakning är fungerande. Var och en av oss kan naturligtvis själv påverka skötseln av ens ärenden genom att ge en intressebevakningsfullmakt”, säger Aino Jalonen.
Med en intressebevakningsfullmakt kan handläggningstiden förkortas
Genom att upprätta en intressebevakningsfullmakt kan handläggningstiden för ärendet förkortas avsevärt. En intressebevakningsfullmakt är ett sätt som är smidigare och lättare än intressebevakning för att sköta ärenden. Med en intressebevakningsfullmakt kan personen själv på förhand ordna skötseln av sina ärenden ifall han eller hon senare blir oförmögen att sköta sina ärenden. I intressebevakningsfullmakten utser personen sin egen förtroendeperson för att sköta sina ärenden.
Mer information om intressebevakningsfullmakt: https://dvv.fi/sv/intressebevakningsfullmakt
Nyckelord
Kontakter
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, överdirektör Aino Jalonen, tfn 0295 535 335, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
Bilder

Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum