Satu Mannisen seitsemäs runokokoelma pureutuu ajankohtaisiin mielenterveyden ja terapian teemoihin

Dora, Pikku Hans, Rottamies, Schreber, Susimies ja Homoseksuaalinen nainen – Korva kaupungin yllä -runokokoelmassa (Gummerus) pääsevät ääneen Sigmund Freudin tunnetuimmat potilaat. Sairaanhoitajaopinnot aloittanut palkittu runoilija Satu Manninen pureutuu ajankohtaisiin aiheisiin: mielenterveyteen ja terapiaan.

Korva kaupungin yllä

Satu Manninen näkee kirjoittamisen ja terapian prosesseissa paljon samaa. ”Molemmissa ollaan omien ajatusten ja tunteiden äärellä”, hän toteaa. ”Halusin kirjoittaa roolirunoja ja päästä sitä kautta sisään mielenterveysongelmia ja sairauksia omaavien potilaiden mieleen, siihen miten he saattaisivat maailman ja elämänsä hahmottaa. Olen aina ollut kiinnostunut psykologiasta ja käynyt itsekin terapiassa”, hän kertoo.

Mieleni on nopea kala mutta toisinaan annan tulla pintaan
alitajuntani pärskeet. Mietipä eläimiä: jos seeprakalan sydän
vahingoittuu se kasvattaa tilalle uutta kudosta. Mutta sinä haluat
hysterian rasiassa, tai pienen sievän infarktin.

Korva kaupungin yllä jättää psykoanalyysin isän teoriansa lumoihin ja nostaa pääosaan potilaan samettisen divaanin päällä. Puhe virtaa kilpaa Tonavan kanssa, ja kuvaukset merihevosista, riikinkukon sulista ja suihkulähteistä sulautuvat yhdeksi hurjaksi pyörteeksi.

”Ihminen psyko-fyysis-sosiaalisena rakennelmana kiehtoo minua. Runokokoelmassa henkilöiden olemassaolo on hyvin fyysistä. Olen pyrkinyt kirjoittamaan auki myös sitä, millaisia somaattisia oireita heillä on ja miten psyykkiset sairaudet heijastuvat heidän fyysiseen olemiseensa”, Manninen analysoi.

Satu Manninen (s. 1978) on helsinkiläinen runoilija ja valokuvaaja, joka on valmistunut Kuvataideakatemian tila-aikataiteen osastolta. Manninen voitti vuonna 2007 ensimmäisen Suuren runokilpailun, vuonna 2008 hänelle myönnettiin Kaarlen palkinto.

Satu Manninen: Korva kaupungin yllä
73 sivua

Korva kaupungin yllä
Satu Manninen (kuva: Satu Manninen)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Diorin salaisuus on hurmaava romaani muotiluomuksista ja aikansa ahtaita rooleja rikkoneista naislentäjistä19.10.2021 08:12:00 EEST | Tiedote

Australialainen bestseller-kirjailija Natasha Lester kirjoittaa kansainvälisissä menestysromaaneissaan urheista naisista, jotka uhmaavat aikansa ahdasta naiskuvaa. Diorin salaisuus (Gummerus) on unohtumaton tarina toisen maailmansodan aikana vastarintaliikkeeseen kuuluneista naisista, ikuisesta rakkaudesta, sanoin kuvaamattomasta petoksesta ja mittaamattoman arvokkaasta muotileninkien kokoelmasta. Fiktiivisen tarinan taustalla on historiallisia tapahtumia ja henkilöitä: muotisuunnittelija Christian Dior ja hänen sisarensa, keskitysleiriltä selviytynyt vastarintataistelija Catherine Dior sekä joukko naislentäjien pioneereja.

Miten kylmyys vaikuttaa hyvinvointiimme? Kylmä kutsuu on rakkauskirje kylmille vesille ja talvelle14.10.2021 10:35:44 EEST | Tiedote

Toimittaja-tietokirjailija Tiina Torpan Kylmä kutsuu – Hyvinvointia talvesta (Gummerus) kertoo kylmävesiuinnin, hiihdon ja muiden talvilajien sekä viileyden vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin. Samalla kirja ylistää Suomen ilmastoa ja luontoa. Suomi on Torpan mukaan maailman paras kylmävesiuinnin ja talvilajilajien maa, mutta mitä voimme tehdä, jotta nykyisenkaltainen talvi säilyy? Kirja ilmestyy 18.10.

Nuorista lohikäärmeistä kertova Tulisiivet on hauska ja jännittävä fantasiasarja alakouluikäisille – Sen luonut kirjailija Tui T. Sutherland on yksi Soturikissat-menestyssarjan kirjoittajista6.10.2021 13:29:42 EEST | Tiedote

Maailmalla megahitiksi noussut lastenromaanisarja Tulisiivet on koukuttanut monet alakouluikäiset lukemiseen. Sarjan romaaneja on myyty jo yli 14 miljoonaa kappaletta, ja sen pohjalta on tekeillä tv-sarja. Suomeksi ilmestyy tänä syksynä kaksi romaania: Viiden poikasen ennustus ja Puuttuva perillinen. Lasten- ja nuortenkirjailija Tui T. Sutherland on yksi supersuositun Soturikissat-sarjan kirjoittajista Erin Hunter -nimen takana.