Saunojen vientiprojekti: Euroopan suurin ikkunalasi asennettiin kuutiomökkiin Jerisjärvellä

Suomalainen 4,2 metriä korkea ja 3,3 metriä leveä jättiruutu asennettiin eilen Jerisjärvellä kuution muotoiseen mökkiin, joka värjättiin mustaksi polttamalla ulkoseinät. Erikoinen rakennus liittyy suomalaisten saunojen vientiprojektiin, jonka kohdemaita ovat Saksa, Ranska ja Englanti.
Yli 900 kilon ikkunaruudun asentamiseen tarvittiin konevoimaa. Saunaprojektin moottori John Hemming ohjaa jättilasia koneen apuna.

– Miksi mennä aina itse ulkomaille, jos ostajat tulevat tänne? Täällä Jerisjärvellä viihtyvät erityisesti saksalaiset ja ranskalaiset, sanoo vuonna 2015 aloittaneen Oma Sauna -projektin rakennukset suunnitteleva ja niitä markkinoiva turkulaislähtöinen, Helsingissä asuva John Hemming.

Oma Sauna -projekti on jo myynyt saunoja ja kuutiomökkejä Suomen lisäksi Saksaan ja Englantiin, jossa on myös oma myyntikonttori. Tarkemmin sanottuna särmiön muotoiset, mustapintaiset rakennukset ovat alusta loppuun suomalaista tekoa.

Jerisjärven korkea rakennus pitää sisällään 80 asuinneliötä, mutta useimmat saunat ja mökit ovat pienempiä. Hemmingin mukaan ideana on, että ne on helppo rahdata ja pystyttää yhdessä päivässä.

Yli 900 kilon ikkunan
eristävyys varmistettiin kaasulla

Oma Sauna -rakennusten hirret valmistaa Haapavedellä toimiva Timber-hirsi Oy. Jätti-ikkunan valmistajaksi löytyi pitkän etsimisen jälkeen Naantalissa toimiva Kaune Oy.

– Ikkunan koossa on erityistä leveys, sillä Euroopan tehtaisiin tulee maksimissaan 3,21 metriä leveitä lasilevyjä, joista ruudut leikataan. Useimpien lasilinjojen leveys loppuu 2,5 tai 2,8 metriin, kertoo erikoisikkunoita valmistavan Kaune Oy:n operatiivinen johtaja Kalle Saksi.

Jerisjärven ikkunassa on 3 lasia, joista ulommaiset on turvalasia, jotta yli 900 kiloa painava ikkuna kestää myös myrskyt.

–  Lasien välissä on lämmöneristävyyden varmistava argonkaasu ja ilmantiiveys on varmistettu liimaamalla kaikki karmin kulmat ja tiivisteet paikalleen.

Itseoppinut suunnittelija aikoo
murtaa englantilaisten saunapelot

John Hemming poltti itse Jerisjärven saunan ulkoseinät mustaksi, sillä Lapin taannoiset paukkupakkaset estivät maalauksen, joka oli alun perin suunnitelmissa.

– En halunnut, että kukaan muu joutuu vastuuseen, jos koko rakennus palaa. Menetelmähän on vanha ja hyvä, samalla tulee homesuojaus kuntoon luonnon keinoin, Hemming sanoo.

John Hemmingin perheen oma tehdas on tehnyt puutuotantoa jo 25 vuotta, mutta John itseoppinut suunnittelija.

– Suunnitteluni lähtee yhdestä elementistä, tässä tapauksessa ikkunasta, jonka ympärille suunnitellaan muu. Pyrin selkeään tyyliin ja tehokkaaseen tilan käyttöön. Tämä rakennus on myös tietoinen  vastakohta Lapin pröystäilevälle monien makuuhuoneiden ja kylpyhuoneiden huviloille. Lisäksi tässä saa vähäiselläkin  rantaviivalla oman järvinäkymän, kun pääty on yhä ikkunaa.

Hemmingin projekti on jo myynyt yksittäisiä kuutiosaunoja jopa alastomuutta pelkääville englantilaisille. Niitä on viety myös Saksaa ja Ranskaan. Oma Saunan myyntikonttori toimii Luoteis-Englannissa, Burscoughin kaupungissa.

John Hemming teki äskettäin myös sopimuksen Englannin suurimman saunavälittäjän Finnmarkin kanssa.

– Vaikka mielikuva saunasta ja alastomuudesta on iso kynnys, se on ylitettävissä. Englantilaisille vain pitää kertoa, että saunassa ei tarvitse olla alasti, Hemming sanoo.

Ensi kevään suuri vientiponnistus suuntautuu Englantiin ja 103:ta kertaa 21.- 25.5. järjestettävään RHS Chelsea Flower Showhun, joka on Britannian suurimpia mediatapahtumia. Esimerkiksi BBC lähettää suoraa lähetystä viikon ajan. Näyttelyssä käy vuosittain 160 000 vierasta.

John Hemming
Oma Sauna / Pakula Oy, yrittäjä
info@omasauna.fi | puh. 040 5511018

Kalle Saksi, operatiivinen johtaja
kalle.saksi@kaune.fi | 0447239502

Kuvat

Lataa
John Hemming päätti polttaa itse kuutiomökin seinät mustaksi, sillä kovat pakkaset estivät maalauksen aloituksen.
Lataa
Suunnittelukuva Cube House -nimen saaneesta, Jerisjärvelle valmistuvasta  "vientinähtävyydestä".
Suunnittelukuva Cube House -nimen saaneesta, Jerisjärvelle valmistuvasta "vientinähtävyydestä".

Oma Sauna / Pakula Oy
Pahkalaukkaantie 729