SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Savuisa Smokehouse-valmisruoka on Suomalainen menestysresepti 2023 – perheyrityksen oivallus pääsee nyt koko maan ruokakauppojen hyllylle

Jaa
Ylöjärveläisen perheyrityksen Mattila Brosin laadukkaat, savustetut BBQ- ja smokehouse-tyyppiset annosateriat vakuuttivat kilpailun tuomarit ja pääsevät nyt laajaan levitykseen S-ryhmän kaupoissa. Suomalainen menestysresepti -kilpailussa etsitään suomalaisia ruokainnovaatioita – aiemmilta kausilta menestykseen ovat nousseet Boltsi, Rostis ja Fallero.
Suomalainen menestysresepti 2023 -kilpailun voitti Mattila Brosin Smokehouse-valmisruoka. Yritystä kilpailussa edusti Tero sivula. Kuva: Sami Heiskanen
Suomalainen menestysresepti 2023 -kilpailun voitti Mattila Brosin Smokehouse-valmisruoka. Yritystä kilpailussa edusti Tero sivula. Kuva: Sami Heiskanen

Vuoden 2023 menestysreseptissä yhdistyvät amerikkalainen smokehousekulttuuri ja suomalainen savusaunaperinne. Kilpailun tuomaristoa hämmästytti tuhdeissa tuotteissa erityisesti niiden maku, josta on vaikea uskoa, että kyse on mikrossa lämmitettävästä ateriasta. 

Kilpailussa Mattila Brosia edustanut Tero Sivula odottaa innolla suomalaisten vastaanottoa, kun smokehouse-valmisruoat pääsevät nyt laajasti kuluttajien saataville S-ryhmän ruokakauppoihin.

– Ihan ensin tuli kyllä epäuskoinen fiilis, että meidän Smokehouse on Suomalainen menestysresepti 2023. Sitten iski hillitön tunnemyrsky ja voin sanoa, että kaikki tunteet mentiin kyllä läpi. Uskon, että tuomariston vakuutti tietynlainen aitous ja se, että meidän tuote oli finaalissa 100-prosenttisen ehjä sekä valmis uusi kokonaisuus kauppaan. Meillä oli aivan järjettömän hyvä kuluttajien hyväksyntä ja ostokiinnostus, Sivula toteaa.

Usean vuoden yrittäminen palkittiin

Tuomariston mukaan Sivulan ja valmisruokainnovaation voittoon vaikutti tuotteiden laatu ja niiden todellinen uutuusarvo: vastaavia tuotteita ei valmisruokahyllyltä löydy. 

– Mattila Bros on päässyt aiemmin semifinaaliin, ja tänä vuonna sinnikkyys palkittiin. Kun peräänantamattomaan asenteeseen yhdistää tuotteen, jollainen valmisruokamarkkinasta tällä hetkellä puuttuu, niin ollaan todellakin menestysreseptin äärellä. Meillä on tälle tuoteperheelle isot odotukset, kilpailun tuomaristoon kuuluva S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho toteaa.

Myös tuomaristoon kuuluva kokki Jyrki Sukula uskoo voittajan mahdollisuuksiin nousta edellisten vuosien voittajien Rostiksen, Boltsin ja Falleron rinnalle vuoden ostetuimpien uutuustuotteiden joukkoon.

– Valmisruokaa syödään aiempaa enemmän ja siltä myös odotetaan yhä enemmän. Teron ja hänen kumppaneidensa menestysresepti on onnistunut vastaamaan tähän odotukseen tuomalla valmisruokaan aitoa savun makua sekä BBQ-tunnelmaa. Uskon, että tämä tulee kutkuttamaan suomalaisten makuhermoja tämän kevään aikana, Sukula kuvaa. 

Tero Sivula toimii perheyritys Mattila Brosin toimitusjohtajana. Yritys valmistaa tällä hetkellä noin neljääkymmentä perustuotetta, jotka jakautuvat 150 lopputuotteeseen. Yrityksen suosituin tuote on jo 65 vuoden ajan ollut saunapalvikinkku, jota tehdään edelleen aidossa savusaunassa.

– Savustaminen on se meidän juttu ollut jo vuosikymmenten ajan. Nyt perinteiden lisäksi on tuotu uutta twistiä. Voitto antaa tällaiselle pienelle savustamolle mahdollisuuden kasvaa terveesti meille uudella aluevaltauksella. Luonnollisesti se antaa myös valtakunnan suurimman näkyvyyden. Voitto avaa myös aivan uusia markkinakanavia, antaa uusia yhteistyökumppaneita sekä opetti meille aidosti hyvän tuotekehityskaaren. Tästä on hyvä lähteä valloittamaan koko Suomea!

Tänä vuonna finaalissa kisasivat smokehouse-valmisruokien lisäksi Jemma-säilykkeet, Baba-tahinismoothie, Happy Soup -linssi ja härkäpapukeitot, Kalatassut ja Sushike. Kaikki finalistituotteet tulevat myyntiin S-ryhmän ruokakauppoihin 2.2.2023.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tero Sivula, toimitusjohtaja, Mattila Bros, 040 539 9321, tero.sivula@veljeksetmattila.fi


Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi


Jyrki Sukula, kokki ja ruoan monialayrittäjä, 040 046 4372, jyrki@sukula.com

Kuvat

Suomalainen menestysresepti 2023 -kilpailun voitti Mattila Brosin Smokehouse-valmisruoka. Yritystä kilpailussa edusti Tero sivula. Kuva: Sami Heiskanen
Suomalainen menestysresepti 2023 -kilpailun voitti Mattila Brosin Smokehouse-valmisruoka. Yritystä kilpailussa edusti Tero sivula. Kuva: Sami Heiskanen
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye