Savuisa Smokehouse-valmisruoka on Suomalainen menestysresepti 2023 – perheyrityksen oivallus pääsee nyt koko maan ruokakauppojen hyllylle

Vuoden 2023 menestysreseptissä yhdistyvät amerikkalainen smokehousekulttuuri ja suomalainen savusaunaperinne. Kilpailun tuomaristoa hämmästytti tuhdeissa tuotteissa erityisesti niiden maku, josta on vaikea uskoa, että kyse on mikrossa lämmitettävästä ateriasta.
Kilpailussa Mattila Brosia edustanut Tero Sivula odottaa innolla suomalaisten vastaanottoa, kun smokehouse-valmisruoat pääsevät nyt laajasti kuluttajien saataville S-ryhmän ruokakauppoihin.
– Ihan ensin tuli kyllä epäuskoinen fiilis, että meidän Smokehouse on Suomalainen menestysresepti 2023. Sitten iski hillitön tunnemyrsky ja voin sanoa, että kaikki tunteet mentiin kyllä läpi. Uskon, että tuomariston vakuutti tietynlainen aitous ja se, että meidän tuote oli finaalissa 100-prosenttisen ehjä sekä valmis uusi kokonaisuus kauppaan. Meillä oli aivan järjettömän hyvä kuluttajien hyväksyntä ja ostokiinnostus, Sivula toteaa.
Usean vuoden yrittäminen palkittiin
Tuomariston mukaan Sivulan ja valmisruokainnovaation voittoon vaikutti tuotteiden laatu ja niiden todellinen uutuusarvo: vastaavia tuotteita ei valmisruokahyllyltä löydy.
– Mattila Bros on päässyt aiemmin semifinaaliin, ja tänä vuonna sinnikkyys palkittiin. Kun peräänantamattomaan asenteeseen yhdistää tuotteen, jollainen valmisruokamarkkinasta tällä hetkellä puuttuu, niin ollaan todellakin menestysreseptin äärellä. Meillä on tälle tuoteperheelle isot odotukset, kilpailun tuomaristoon kuuluva S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho toteaa.
Myös tuomaristoon kuuluva kokki Jyrki Sukula uskoo voittajan mahdollisuuksiin nousta edellisten vuosien voittajien Rostiksen, Boltsin ja Falleron rinnalle vuoden ostetuimpien uutuustuotteiden joukkoon.
– Valmisruokaa syödään aiempaa enemmän ja siltä myös odotetaan yhä enemmän. Teron ja hänen kumppaneidensa menestysresepti on onnistunut vastaamaan tähän odotukseen tuomalla valmisruokaan aitoa savun makua sekä BBQ-tunnelmaa. Uskon, että tämä tulee kutkuttamaan suomalaisten makuhermoja tämän kevään aikana, Sukula kuvaa.
Tero Sivula toimii perheyritys Mattila Brosin toimitusjohtajana. Yritys valmistaa tällä hetkellä noin neljääkymmentä perustuotetta, jotka jakautuvat 150 lopputuotteeseen. Yrityksen suosituin tuote on jo 65 vuoden ajan ollut saunapalvikinkku, jota tehdään edelleen aidossa savusaunassa.
– Savustaminen on se meidän juttu ollut jo vuosikymmenten ajan. Nyt perinteiden lisäksi on tuotu uutta twistiä. Voitto antaa tällaiselle pienelle savustamolle mahdollisuuden kasvaa terveesti meille uudella aluevaltauksella. Luonnollisesti se antaa myös valtakunnan suurimman näkyvyyden. Voitto avaa myös aivan uusia markkinakanavia, antaa uusia yhteistyökumppaneita sekä opetti meille aidosti hyvän tuotekehityskaaren. Tästä on hyvä lähteä valloittamaan koko Suomea!
Tänä vuonna finaalissa kisasivat smokehouse-valmisruokien lisäksi Jemma-säilykkeet, Baba-tahinismoothie, Happy Soup -linssi ja härkäpapukeitot, Kalatassut ja Sushike. Kaikki finalistituotteet tulevat myyntiin S-ryhmän ruokakauppoihin 2.2.2023.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tero Sivula, toimitusjohtaja, Mattila Bros, 040 539 9321, tero.sivula@veljeksetmattila.fi
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Jyrki Sukula, kokki ja ruoan monialayrittäjä, 040 046 4372, jyrki@sukula.com
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Lakimuutos sai aikaan ostoryntäyksen Prismoissa – kodin jätelajittelujärjestelmien myynti tuplaantui ja yksi tuote nousi selväksi hitiksi16.3.2023 08:30:00 EET | Tiedote
Asteittain voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset ostamaan jätelajittelujärjestelmiä kiihtyvällä tahdilla, selviää Prisman tuoreesta myyntidatasta. Lajittelutuotteet ovat tällä hetkellä voimakkaimmin kasvava tuoteryhmä koko Prisman kodin tuotteissa ja joidenkin lajittelujärjestelmien myynti on tuplaantunut verrattuna viime vuoden samaan ajankohtaan.
Yhteishyvä-lehden saa jatkossa S-ryhmän kaupoista16.3.2023 08:00:00 EET | Tiedote
Yhteishyvä- ja Samarbete-lehdet siirtyvät myymäläjakeluun toukokuusta alkaen. Jatkossa kaikki S-ryhmän asiakasomistajat voivat ottaa lehden mukaansa ilmaiseksi S-ryhmän kaupoista ja ruoan verkkokaupasta kautta maan. Luvassa on lisää satsauksia digisisältöihin sekä uudistunut lukupaketti printtilehtenä myymälöistä mukaan napattavaksi.
Kierrätysmuovin osuus S-ryhmän tuotepakkauksissa kasvaa – käytössä jo yli sadan tuotteen pakkauksessa9.3.2023 08:03:00 EET | Tiedote
Tuotepakkausten kehittäminen ympäristöystävällisemmiksi on pitkäjänteistä työtä, jota tehdään yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa. Kierrätysraaka-aineen käytön edistämisen lisäksi pakkausuudistuksilla tavoitellaan esimerkiksi parempaa kierrätettävyyttä ja muovin käytön vähentämistä.
Suomen suurimman teholatausverkoston kasvu jatkuu – ABC-lataus avaa noin 500 uutta latauspistettä vuoden aikana8.3.2023 08:02:00 EET | Tiedote
S-ryhmä investoi voimakkaasti valtakunnalliseen sähköautojen latausverkostoon myös tänä vuonna. Vuoden 2023 aikana Suomen suurteholatausverkosto laajenee merkittävästi, kun eri puolille maata rakennetaan satoja uusia ABC-latauspisteitä.
Grocerant-ilmiö kasvaa inflaatiosta huolimatta – Suomalainen menestysresepti -voittaja sinkosi valmisruokatilaston kärkeen 7.3.2023 08:00:00 EET | Tiedote
Koronavuosien kirittämä, ravintolatasoista ruokaa ruokakauppaan siivittävä grocerant-ilmiö kasvaa edelleen vauhdilla, vaikka samaan aikaan kuluttajat valitsevat inflaation vuoksi yhä useammin edullisempia tuotteita. Ilmiö siivittää ruokakauppaan tuttuja ravintolabrändejä ja myös laadukkaita valmisruokia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme