Scandic aloittaa tukitoimintojen yhteistoimintaneuvottelut

Scandic aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat 138 työntekijää yhtiön tukitoiminnoissa. Tukitoimintojen uudelleenorganisoinnin tavoitteena on luoda liiketoiminnan kasvua mahdollisimman hyvin tukeva organisaatio, joka huomioi taloudelliset ja toiminnalliset synergiaedut Scandicin ja Restelin tuki- ja hallintotoimintojen yhdistyttyä. Alustavan arvion mukaan uudelleenorganisointia koskeva suunnitelma voisi toteutuessaan johtaa enintään 45 työntekijän työsuhteen ehtojen olennaiseen muuttumiseen tai työsuhteen päättymiseen.

Scandicin tuki- ja hallintotoiminnot ovat 1.2.2018 alkaen 222 työntekijän muodostama kokonaisuus Scandic Hotels Oy:ssä. Tähän kuuluu 120 aiemmin Restel Hotellit Oy:ssä palvellutta ja 102 aiemmin Scandic Hotels Oy:ssä palvellutta työntekijää.

Kaiken kaikkiaan Scandic työllistää Suomessa tällä hetkellä yli 2300 työntekijää ostettuaan 29.12.2017 Restel Hotellit Oy:n hotelliliiketoiminnan. Työntekijöistä noin 1400 työntekijää tuli yhtiöön liiketoimintakaupan myötä.

- Haluamme neuvotteluilla varmistaa toimintamme tehokkuuden ja jatkuvuuden Suomen suurimmassa hotelliyrityksessä. Tukitoimintojen ydintehtävä on palvella hotelleja omalla erityisosaamisalueellaan, jotta hotellit voivat keskittyä erinomaisten hotellikokemusten luomiseen vieraillemme, kertoo Scandicin toimitusjohtaja Aki Käyhkö.

Neuvottelujen piiriin kuuluvat tukitoiminnot Scandicissa ovat myynti ja myynnin kehitys, myyntipalvelut ja aluemyynti-keskukset, Food & Beverage- ja ruokatuotekehitysorganisaatio, palkanlaskenta, operatiiviset järjestelmät, hotellien tuotehallinta, kehitys- ja projektitehtävät sekä HR-toiminnot. Neuvottelujen piirissä on kokonaisia organisaatioita ja tiimejä sekä vanhoja resteliläisiä että scandiclaisia.

Scandic-konsernin sisäisen liikkeenluovutussopimuksen nojalla Restel Hotellit Oy:n tuki- ja hallintotoimintojen henkilöstö siirtyi 31.1.2018 Scandic Hotels Oy:n palvelukseen niin sanottuina vanhoina työntekijöinä, työsuhteiden katkeamatta.

Tukitoimintojen yhteistoimintaneuvottelut alkavat 7.2.2018. Lain mukainen neuvotteluaika on kuusi viikkoa, ellei neuvotteluiden kuluessa toisin sovita. Yhteistoimintaneuvotteluita mahdollisesti seuraavien toimenpiteiden arvioidaan käynnistyvän pian neuvottelujen päätyttyä siten, että ne pyritään laittamaan täytäntöön viipymättä ja kuitenkin viimeistään huhtikuun 2018 loppuun mennessä, ellei neuvotteluiden päätyttyä toisin ilmoiteta.

Restelin hotellit siirretään Scandiceiksi juhannukseen mennessä

Scandic Hotels Oy kasvattaa 29.12.2017 toteutuneella liiketoimintakaupalla merkittävästi markkinaosuuttaan Suomen ja pohjoismaisen hotellitoimialan markkinoilla. Kaupan myötä Scandicille siirtyy Restelin hotelliliiketoimintaan kuuluneiden hallinnon toimintojen lisäksi 43 Restelin aikaisemmin hallinnoimaa hotellia.

Restel Hotellit Oy:n hotelliliiketoiminta on suunniteltu siirrettäväksi Scandic Hotels Oy:hyn vuoden 2018 aikana. Ensimmäinen Cumulus-hotelli muutetaan suunnitelman mukaan Scandic-hotelliksi 27.2.2018 ja loput kuluvan vuoden juhannukseen mennessä. Samalla hotellien nimet vaihdetaan brändin mukaisiksi. Scandic toimii nyt kaikkiaan 70 hotellillaan 31 paikkakunnalla, joista 15 on Scandicille uutta; Hyvinkää, Hämeenlinna, Ikaalinen, Imatra, Joensuu, Kemi, Kotka, Kouvola, Mikkeli, Nokia, Rauma, Ruka, Salo, Seinäjoki ja Siuntio.

Aki Käyhkö
aki.kayhko@scandichotels.com