Scandic osti Restelin hotelliliiketoiminnan tänään

Scandicin Restel-hotelliliiketoiminnan kauppa saatiin päätökseen. Scandic ilmoitti ostavansa Restelin hotelliliiketoiminnan 21.6.2017. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) hyväksyi kaupan 5.12.2017 sillä ehdolla, että Scandic myy yhden hotellin Lahdessa, yhden Porissa ja yhden Kuopiossa. Lisäksi sopimukseen sisältyi ehto, ettei Scandic osallistu tiettyihin hotelliprojekteihin Lappeenrannassa ja Vantaalla.

Pro forma -tiedoilla, mikäli hankinta olisi toteutettu tammikuun 1. päivä 2016, se olisi lisännyt Scandicin liikevaihtoa 203,4 miljoonalla eurolla ja käyttökate olisi kasvanut 13,7 miljoonaa euroa. Myytävien kolmen hotellin liikevaihto oli 2016 noin 8 miljoonaa ja käyttökate noin 1,7 miljoonaa euroa. Scandicin arviot kaupan taloudellisista vaikutuksista esiteltiin mediatiedotteessa 21.6.2017.

Scandic uskoo hotellipeittonsa laajentamisen mahdollistavan aiemman ilmoituksensa mukaisesti sekä liikevaihdon että katemarginaalien kasvun tulevien vuosien aikana. Liikevaihtoa on mahdollista nostaa siirtämällä hotellit Scandic-brändin alle ja vahvistamalla kuluttajatarjontaa Suomen markkinoilla. Lisäksi kustannusten odotetaan laskevan yhdistämällä hallinto ja hankinnat.

Scandic arvioi, että hankittujen liiketoimintojen kannattavuus, poislukien kolme myytävää hotellia, ylittää tulevaisuudessa Scandic-konsernin käyttökatetavoitteen, joka on 11 prosenttia.

Lisätiedot:
Aki Käyhkö, toimitusjohtaja, Scandic Hotels Oy
Email: aki.kayhko@scandichotels.com
puh. +358 40 509 98 00
Jan Johansson, Chief Financial Officer, Scandic Group
Email: jan.johansson@scandichotels.com
puh. +46 70 575 89 72
Henrik Vikström, Director Investor Relations, Scandic Group
Email: henrik.vikstrom@scandichotels.com
puh. +46 709 52 80 06

Restel Hotellit Oy tarjoaa 43 hotellia sekä useita ravintoloita. Restel Hotel Groupin hotelleja ovat kotimaiset Cumulus City & Resort -ketju ja Hotelli Seurahuone Helsinki, kansainväliset Holiday Inn -hotellit, Crowne Plaza Helsinki ja Hotel Indigo Helsinki - Boulevard.

Scandic Hotels Oy tarjoaa hotellielämyksiä Suomessa yhteensä 70 hotellissa 31 eri paikkakunnalla. Scandic on Pohjoismaiden johtava hotelliyritys, jolla on toiminnassa tai kehitteillä lähes 280 hotellia ja noin 55 000 hotellihuonetta kuudessa maassa. Scandic työllistää 16 000 tiimiläistä. Scandic Friends on Pohjoismaisen hotellialan suurin kanta-asiakasohjelma.