Schneider Electric ja Asio-Data kehittivät älykkään ratkaisun mobiiliohjattuun sisäänpääsyyn

Schneider Electricin ja Asio-Datan kehittämä tilavarauksen, mobiilitunnistautumisen ja kulunvalvonnan yhdistävä ratkaisu on Suomessa uniikki.
  • Mobiiliohjaukseen ja tilojen älylukkojen lähiavaukseen perustuva ratkaisu nivoo yhteen Asio-Datan tilavarausjärjestelmän, Schneider Electricin EcoStruxure Security Expert -turvaratkaisun ja kulunvalvonnan HID-lukijat.
  • Käyttäjä saa tilavarauksen tehtyään sähköpostiinsa matkapuhelimelle ladattavan mobiilitunnisteen, jota älylukkoon näyttämällä pääsy varattuun tilaan avautuu.
  • Ratkaisun etuna on helppous: kulunvalvonnassa ei tarvita pääkäyttäjää eikä tilojen sisäänpääsyyn fyysisten avainten hallinnointia.

Tilavaraukseen liittyvää ohjelmistokehitystä ja ohjelmistotuotteita tekevä kotimainen Asio-Data Oy ja automaatioratkaisuihin erikoistunut Schneider Electric ovat kehittäneet kulunvalvontaan älykkään kokonaisratkaisun, jossa tilavarauksen tekijä saa kulkuun oikeuttavan mobiilitunnisteen suoraan älypuhelimeensa.

– Asion kehittämä varausjärjestelmä toimii yhdessä Schneider Electricin Security Expert -kulunvalvonnan turvaratkaisun kanssa. Kun asiakas tekee Asion tilavarauspalvelussa tilavarauksen, ovipääsy varaukselle luvitetaan HID-mobiilitunnisteella. Lisäoptiona varauspalveluun voidaan lisätä myös mahdollisuus varauksen maksamiseen verkkomaksupalvelussa samalla kertaa, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Mika Kepponen Schneider Electriciltä.

Asiolla on 35 vuoden kokemus varausjärjestelmien toteuttamisesta ja satoja asiakkaita eri toimialoilta: Asion ohjelmistoilla varataan muun muassa kokoustiloja, luokkia, majoitustiloja, ravintolapalveluita ja tapahtumia. Nykyään yhä useampi asiakas haluaa integroida tilavarauksen ja älylukkojen oviohjauksen mobiilitunnisteilla yhteen kulunvalvonnan kanssa.

– Asio Varausjärjestelmäratkaisu on tarkoitettu ”Varaa – Maksa – Avaa” palvelukokemuksen tuottamiselle päätelaiteriippumattomasti. Tilojen varaus tapahtuu helposti nettipalvelussa, maksaminen varauksenteon yhteydessä verkkomaksupalvelussa ja tilan älylukituksen avaus turvallisesti matkapuhelimella. Asio Varausjärjestelmä on kehitetty yhteensopivaksi Schneider Security Expert -kulunvalvonnan ja HID-mobiilitunnisteiden kanssa, kertoo toimitusjohtaja Tom Ojala Asiolta.

Uniikki ratkaisu tuo kulkuoikeuden mobiililaitteeseen

Tilavarauksen, mobiilitunnistautumisen ja kulunvalvonnan yhdistävää ratkaisua ei ole Suomessa muilla toimijoilla tarjota.

– Schneiderin ja Asion ratkaisu on uniikki, sillä siinä tilanvaraus ja mobiilitunnistautuminen on integroitu yhteen. Prosessi on automatisoitu niin, että kulunvalvontaan ei tarvita pääkäyttäjää eikä mitään manuaalisesti toteutettavia vaiheita, Mika Kepponen sanoo.

Kun matkapuhelinta käytetään kulunvalvonnan tunnisteena, kaksivaiheinen tunnistautuminen saadaan helposti toteutettua, mikä lisää turvallisuutta. Samalla voidaan luopua fyysisten kulkulupien jakamisesta.

Mobiilitunniste toimii virtuaalisena kulkukorttina, jonka avulla tilaan pääsee helposti varauksen aikana. Varaukselle luvitetut kulkuoikeudet ladataan mobiililaitteeseen.

– Älylukon avaaminen toimii matkapuhelimella tai älykellon avulla joko NFC- tai Bluetooth-tekniikalla. NFC- ja Bluetooth-valmiudet löytyvät HID Signo -lukijoista vakioina.

Ovipääsy voidaan luvittaa toimimaan myös sms-ovikoodilla. Silloin varauksen tekijä saa tilapääsyyn oikeuttavan ovikoodin tekstiviestinä varauksellensa.

Mika Kepponen, tuoteryhmäpäällikkö, Schneider Electric

puh. 050 594 8858, mika.kepponen@se.com

Tom Ojala, toimitusjohtaja, Asio-Data Oy

puh. 050 576 5056, tom.ojala@asio.fi, www.asio.fi