SDP esitteli sote-askelmerkit tulevalle vaalikaudelle: hoitotakuu 0,7 hoitajamitoitus lakiin

SDP esitteli tänään sote-askelmerkit tulevalle vaalikaudelle. SDP haluaa rakentaa Suomen mallin parlamentaarisessa valmistelussa ja pitää kiinni uudistuksen alkuperäisistä tavoitteista.

- Sote-uudistuksessa on nyt palattava perusasioihin: ihmisten palveluiden parantamiseen. Jokaisella on oltava oikeus laadukkaaseen hoivaan ja hoitoon on päästävä jonottamatta. Asiakasmaksut eivät saa estää palveluiden käyttöä. Tämän on oltava Suomen mallin lähtökohta, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

- Tulevalla vaalikaudella on laitettava palvelut kuntoon. SDP:n tavoitteena on hoitotakuu, jolla taataan pääsy kiireettömään hoitoon viikon kuluessa. On selvää, että tarvitsemme lisää lääkäreitä ja hoitajia huolehtimaan ihmisten laadukkaasta hoidosta ja hoivasta. Siksi 0,7 hoitajamitoitus tulisi kirjata lakiin. Palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvitaan leveämmät hartiat, joiden koon on määräydyttävä riittävän väestöpohjan perusteella, sanoo SDP:n kansanedustaja, puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero.

- SDP:n askelmerkit tulevalle vaalikaudelle ovat seuraavat. Seuraavissa hallitusohjelmaneuvotteluissa on asetettava selkeät raamit sote-uudistukselle. Haluamme sopia parlamentaarisessa valmistelussa polusta, jolla Suomen malli on mahdollista toteuttaa. Valmistelussa on edettävä vaiheittain, hallittavan kokoinen kokonaisuus kerrallaan. Valmistelun aikana on varattava riittävästi aikaa perustuslainmukaisuuden arviointiin ja alueiden erilaisuudet on huomioitava tekemällä uudistus vahvasti yhdessä alueiden kanssa. Nyt on palattava sopimisen ja yhteistyön tielle, suomalaiset ansaitsevat toimivan Suomen mallin, Rinne päättää.

SDP:n sote-askelmerkkien kalvoihin voit tutustua  täällä

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa19.3.2019 12:23:35 EETTiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström Yhteinen kannanotto Helsingissä 19.3.2019: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa EU Euroopan unioni on ihmisiä varten. Jos unohdamme tämän, emme saavuta kansalaisten luottamusta. Siksi sosiaalisten kysymysten, oikeudenmukaisen työn ja hyvän työympäristön on oltava tärkeämmällä sijalla EU-yhteistyössä. Haluamme uudistaa unionia ja tehdä siitä entistä paremman. Tarvitsemme vahvaa ja yhtenäistä EU:ta vastaamaan globaaleihin haasteisiin. Suomen EU-puheenjohtajuuskausi vuoden 2019 jälkipuoliskolla tarjoaa mahdollisuuden nostaa esille asioita ja muotoilla Euroopan unionin agendaa. Suomen Sosialidemokraattinen puolue haluaa nostaa esille neljä Suomen puheenjohtajuuskauden kärkiteemaa 1) sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamisen ja oikeudenmukaisen työelämän sekä hyvinvointitalouden, 2) arktisuuden ja pohjoiset yhteydet, 3) kiertotalouden ja ilmastopo