SDP Helsingin Jalovaara tyytyväinen esitykseen koulutuksen lisäresursseista

Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen lautakunta käsitteli tänään vuoden 2021 talousarvion ensimmäistä toteutumisennustetta.

Valtuustoryhmien välillä käydyissä syksyn 2020 budjettineuvotteluissa linjattiin, että lautakuntien on mahdollista esittää budjetteihinsa ylityksiä, mikäli tilanne vaatii. Kasvatus- ja koulutus lautakunnan enemmistö kannatti tänään kokouksessa ennusteeseen liitettäväksi kirjausta, jossa todetaan seuraavaa:

”Lautakunta toteaa, että lasten ja nuorten oppimisen ja hyvinvoinnin tuen tarpeen ennakoidaan kasvaneen ja kasvavan merkittävästi. Perusopetuksessa 40% oppilaista tarvitsee aikaisempaa enemmän tukea. Näin lautakunta katsoo budjetissa sovitun koronan aiheuttaman tarpeen ylitysoikeuden myöntämiselle täyttyvän. Lautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle ylitysoikeuden myöntämistä vuoden 2021 budjettiin koronan aiheuttaman oppimisvajeen ja mielen pahoinvoinnin korjaamiseen seuraavasti:

Varhaiskasvatus 1,5 miljoonaa euroa

Perusopetus 11 miljoonaa euroa

Ammatillinen koulutus 2 miljoonaa euroa

Lukio 1 miljoonaa euroa

Monikielisten ohjaajien lisääminen 1 miljoonaa euroa

Opiskelijahuolto 1 miljoonaa euroa

Yhteensä 17,5 miljoonaa euroa”

SDP:n valtuustoryhmän johto on käynyt viime päivinä keskusteluja muiden budjettisovussa olevien ryhmien kanssa kasvatuksen ja koulutuksen resursseista ja SDP:n edustajat olivat mukana muotoilemassa lautakunnan ehdotusta. Lautakunnan jäsen Ville Jalovaara pitää päätöstä perusteltuna, sillä koronatilanne on vaikuttanut hyvin monella tapaa Helsingin koulujen ja päiväkotien arkeen ja oppimiseen. Hän myös muistuttaa, että Helsingin 2020 tilinpäätös osoittautui huomattavasti arvioitua paremmaksi. Myöskään syksyllä talousarviota laadittaessa ennakoitua valtavaa 700 miljoonan euron lovea Helsingin talouteen ei tullut. Kaupungin taloustilanne näyttää nyt paremman verotulokertymän ja hallituksen kunnille antaman koronatuen johdosta huomattavasti paremmalta ja näin ollen mahdollistaa lautakunnan ehdottomat kasvatuksen ja koulutuksen lisäresurssit.

Lisätietoja:

Ville Jalovaara
SDP:n valtuustoryhmän varapuheenjohtaja, kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsen
ville.jalovaara@gmail.com
p. 0440114803

SDP:n varapuheenjohtaja Mäkynen: Kulttuuri- ja tapahtuma-alan tukipaketti valmisteltava nopeasti yhteistyössä9.4.2021 17:02:53 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen vaatii nopeasti uusia päätöksiä kulttuurialan tukemiseksi. Tähän mennessä alaa on tuettu noin 200 miljoonalla eurolla Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Työ- ja elinkeinoministeriön erilaisilla tuilla. Tuet ovat olleet esimerkiksi apurahoja, yksinyrittäjien tukea sekä kustannustukea. Freelancereille on tähän mennessä suunnattu tukea 32 miljoonaa euroa OKM:n kautta ja yli 20 000 yrittäjää on saanut yrittäjän työmarkkinatukea.

SDP julkaisi linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi: Tavoitteena entistä joustavammat ja paremmat julkiset palvelut7.4.2021 09:52:02 EEST | Tiedote

SDP on julkaissut linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi. SDP:n tavoitteena on, että Suomessa on maailman paras julkinen hallinto myös 2030-luvulla. Siihen tähdätään neljällä uudistamisteemalla. - Julkinen hallinto on ihmisiä varten, ja koronakriisi on korostanut sen merkitystä. On välttämätöntä, että se toimii jatkossa entistäkin vaikuttavammin edistäen kansalaisten hyvinvointia, sanoo kuntaministeri Sirpa Paatero. Yksi keskeisistä uudistamisteemoista on julkisten palveluiden saatavuuden parantaminen. Julkisen hallinnon on palveltava siellä, missä ihmiset ovat. Tavoitteena on lisätä ihmisten yhdenvertaisuutta sekä palveluiden joustavuutta ja saatavuutta. - Julkiset palvelut kuuluvat jokaiselle ihmiselle. Jotta tavoitteessa voidaan onnistua entistä paremmin, on sähköisten palveluiden saatavuutta ja käyttöä edistettävä. Digitaalisuus mahdollistaa laajan palvelukirjon tarjoamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ihmisten tulisi saada hoitaa asioitaan tietoturvallisesti virkailijan