SDP EDUSKUNTA

SDP:n Harakka: Kyberjohtaminen on kunnossa - viranomaisten valtuuksia vahvistettava

Jaa

Työtään päättävä hallitus on uudistanut kyberturvallisuuden johtamista, koordinointia, suunnittelua ja rahoitusta. Seuraavan hallituksen tehtäväksi jää kohentaa viranomaisten toimivaltuuksia ja harkita tarvetta pääministerin turvallisuuspoliittisille neuvonantajille.

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Jukka-Pekka Flander Jukka-Pekka Flander/SDP Ei julkaisurajoituksia

Kyberuhkiin varauduttiin ajoissa

Liikenne- ja viestintäministeriö valmisteli kriittisten alojen tietoturvasta (TITUKRI) periaatepäätöksen, jonka valtioneuvosto hyväksyi kesällä 2021. Siinä luotiin perusta julkisen hallinnon johtamiskäytännöille kyberturvan osalta sekä kartoitettiin kaikkien hallinnonalojen resurssitarpeet. Valmiin ohjelman ansiosta kyettiin vastaamaan nopeasti Venäjän laittoman hyökkäyksen jälkeen kohonneessa kybervalmiustilassa ilmenneisiin tarpeisiin.

Keväällä 2022 vakinaistettiin myös Valtion kyberturvallisuusjohtajan toimi. Johtajan päätehtävä on koordinoida Traficomin alaisen Kyberturvallisuuskeskuksen (KTK) sekä siviili- ja turvallisuussektorin päivittäistä yhteistyötä.

Kyberturvallisuutta ei voi johtaa keskitetysti yhdestä pisteestä, sillä se kattaa paitsi koko valtionhallinnon, myös Suomen kunnat ja hyvinvointialueet, kaikki yritykset ja osaltaan myös yksityishenkilöt. Se koskettaa myös turvallisuusviranomaisten tehtäviä, jotka eivät voi olla julkisia. Verkostomaisuudesta johtuu, että aika ajoin väitetään, että Suomen kyberturvallisuuden johtaminen on hajallaan, tai peräti, että “kukaan ei johda” kyberturvallisuutta.

Kyberturvallisuus ei ole johtajuusongelma, vaan koordinaatiohaaste.

Valtioneuvoston tasolla päivitetään ja jaetaan laajasti tilannekuvaa, ja avainhenkilöt sekä organisaatiot pitävät tiiviisti yhteyttä. Menettelyt ja vastuusuhteet ovat selkeät sekä normaalitilanteessa että tietoturvaloukkauksen tapahtuessa.

Viranomaisten toimivaltuuksia vahvistettava

Vaikka työnsä päättänyt hallitus loi menettelyt kyberturvallisuuden koordinaatioon, viranomaisten toimivaltojen suhteen uuden hallituksen on syytä jatkaa työtä.

Eduskuntaan tuodun hallituksen esityksen (HE 243/2022 vp.) tarkoitus on varmistaa KTK:n, poliisiviranomaisten ja puolustusvoimien tehokas tiedonvaihto vakavan tietoturvaloukkauksen tai sen uhkan torjumisessa sekä tarvittavien resurssien tehokas yhteinen käyttö. Vastaavanlainen viranomaisten tehostettu yhteistoiminta on mahdollista perinteisissä uhkatilanteissa (PTR), ja vastaava kansainvälisesti ainutlaatuinen järjestely lisää viranomaisten kyvykkyyttä myös kyberturvallisuuden osalta.

Esitys juuttui kuitenkin perustuslakivaliokunnan tarkasteluun, joten uuden hallituksen on syytä uudistaa esitys viipymättä. Jo eduskuntakäsittelyn aikana ilmeni uhkatilanteita, joissa viranomaisten nykyistä laajempi keskinäinen tiedonjako-oikeus olisi ollut tarpeen.

Uuden hallituksen harkittavaksi tulee myös viime talvena esitetty uusi pääministerin turvallisuusneuvonantajan tehtävä. Tässä yhteydessä on luontevaa huomioida myös kyber- ja hybriditurvallisuuden yhteydenpidon edellyttämät tarpeet.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Timo HarakkaLiikenne- ja viestintäministeri

Yhteydenotot: erityisavustaja Ilkka Hamunen, p. 050 478 1027

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Aki Lindén: Miten soterahoituksen kriisi ratkaistaan30.10.2025 12:45:24 EET | Tiedote

Keskustelu soterahoituksen riittävyydestä ja eräiden hyvinvointialueiden suoranaisesta kriisistä on käynyt viime päivinä kuumana. Tämä ei ole ihme, sillä yt-neuvotteluja käydään jo 16 alueella 22:sta, ja joillakin niistä on uhattuna satoja työpaikkoja. Irtisanomiset johtaisivat palveluiden rajuun heikentymiseen. Myös poliittinen keskustelu on kiivasta. Hyvinvointialueiden valtionrahoitus muodostaa 30 % valtion vuoden 2026 talousarviosta. Merkittävin yksittäinen syy tilanteeseen on hyvinvointialueiden aloitusvuoden 2023 korkea inflaatio ja muu voimakas kustannustason nousu, joita ei vuonna 2021 säädetyssä hyvinvointialueiden rahoituslaissa voitu ennakoida. Vuoden 2023 kustannukset ylittivät 5 % (1,4 miljardia euroa) alueiden rahoituksen. Tämä toistui lievempänä (1,1 miljardia euroa) vuonna 2024. Tätä ei alueiden enemmistö pysty kuromaan umpeen vuoteen 2026 mennessä, vaikka taloustilanne vuosina 2025 ja 2026 on parempi. Nykyisen hallituksen olisi pitänyt reagoida tähän jo vuonna 2024 pid

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye